Jedna trzecia Polaków przyznaje, iż dzięki aplikacji mobilnej lepiej kontroluje budżet

3 godzin temu

Zakupy na raty w drodze do pracy, założenie lokaty podczas przerwy na kawę czy złożenie wniosku o kredyt bez wizyty w oddziale – wiele zadań finansowych przeniosło się dziś do aplikacji bankowych.

Potwierdza to najnowszy raport Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: na bank w aplikacji”, z którego wynika, iż co trzeci Polak (33 proc.) lepiej kontroluje budżet i mniej wydaje dzięki aplikacji banku.

57 proc. ankietowanych byłoby skłonnych kupić produkt finansowy (np. kredyt, lokatę) całkowicie online, bez kontaktu z doradcą. Jednego na trzech badanych (33 proc.), który jeszcze tego nie robi, przekonałaby możliwość konsultacji z doradcą w razie potrzeby.

Wielu Polaków korzysta z aplikacji bankowych, które oferują dzisiaj szeroki zakres usług. To już nie tylko cyfrowa alternatywa dla spraw załatwianych kiedyś przy okienku – narzędzia mobilne potrafią też wpływać na decyzje zakupowe. Co trzeci Polak dzięki aplikacji banku lepiej kontroluje budżet i ogranicza wydatki np. odkłada zakupy w czasie po sprawdzeniu stanu konta. Częściej dotyczy to kobiet (35 proc.) niż mężczyzn (32 proc.). Na lepszą kontrolę finansów dzięki aplikacji zwracali uwagę również mieszkańcy wsi – 38 proc. Rozwiązania mobilne w pilnowaniu ponoszonych kosztów najbardziej pomagają osobom w wieku 18-29 lat – twierdzi tak aż 42 proc. ankietowanych z tej grupy. Najrzadziej natomiast wskazywali tak czterdziestolatkowie (25 proc.).

Z drugiej strony, niemal jedna piąta (19 proc.) ankietowanych zadeklarowała, iż przez aplikację wydają więcej. Zdarza im się między innymi częściej robić spontaniczne zakupy. Również na tę odpowiedź częściej wskazywały Polki (21 proc. wobec 17 proc. panów). Najbardziej podatni okazują się najmłodsi – aż 26 proc. osób w wieku 18–29 lat deklaruje taki wpływ. Wśród seniorów powyżej 60. roku życia odsetek ten wynosi jedynie 10 proc. Jednocześnie, tylko 4 proc. Polaków korzysta z innych narzędzi do kontrolowania wydatków.

Kredyty i lokaty na kliknięcie

Aplikacje bankowe to już nie tylko narzędzia do sprawdzania salda czy wykonywania przelewów – oferują także produkty dodatkowe, takie jak kredyty, lokaty czy konta oszczędnościowe. Ponad połowa badanych (57 proc.) deklaruje, iż byłaby skłonna skorzystać z takich rozwiązań całkowicie online, bez kontaktu z doradcą. Zdecydowanie otwartych na tę możliwość jest 25 proc. ankietowanych, a kolejne 32 proc. raczej podjęłoby taką decyzję.

– Jak pokazuje nasze badanie, aplikacja bankowa dla wielu osób nie jest już wyłącznie narzędziem do obsługi rachunku, ale wpływa szerzej na sposób korzystania z usług finansowych. Najbardziej otwarci są pięćdziesięciolatkowie – aż 70 proc. z nich byłoby skłonnych założyć lokatę lub zaciągnąć kredyt bez kontaktu z doradcą. Najrzadziej taką gotowość deklarują seniorzy powyżej 60. roku życia (44 proc.). Zróżnicowanie widać także pod względem miejsca zamieszkania – pozytywnie nastawieni są głównie osoby ze średnich miast (50–250 tys. ludności), gdzie takiej odpowiedzi udzieliło 65 proc. ankietowanych. Największe wątpliwości mają natomiast mieszkańcy wsi – tu gotowość zadeklarowała połowa respondentów (50 proc.) – komentuje Marcin Bednarczyk, Product Owner z Centrum Rozwoju Bankowości Mobilnej i Akwizycji Klienta z Santander Consumer Banku.

Co mogłoby zachęcić nieprzekonanych?

Wśród osób, które nie zdecydowałyby się dziś na kredyt czy lokatę w aplikacji mobilnej, aż jedna trzecia (33 proc.) zmieniłaby zdanie, gdyby miała możliwość konsultacji z doradcą w razie potrzeby. Dla 30 proc. kluczowa byłaby gwarancja bezpieczeństwa transakcji i ochrony danych osobowych. Co czwarty badany z tej grupy oczekiwałby jasnych i zrozumiałych warunków oferty przedstawionych w aplikacji lub na stronie banku. Z kolei 21 proc. skłoniłaby atrakcyjniejsza oferta niż w placówce. Po 17 proc. wskazało, iż mogłyby przekonać ich prostszy proces zakupowy oraz możliwość porównania ofert i wykonania symulacji kosztów kredytu czy zysków z lokaty.

– Ponad 83 proc. aktywnych użytkowników naszej aplikacji mobilnej ma co najmniej jeden kredyt (dane za lipiec 2025). Coraz częściej oczekują oni prostych i szybkich rozwiązań, które pozwalają załatwić formalności online. Podobnie jak w innych sferach życia, także w usługach finansowych klienci chcą wygody i intuicyjności. Dlatego wniosek kredytowy w aplikacji można złożyć w kilku krokach, a osoby, które potrzebują wsparcia mają do dyspozycji czat umożliwiający bezpośredni kontakt z doradcą – podkreśla Marcin Bednarczyk z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 9-18 sierpnia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Idź do oryginalnego materiału