Tempo ekspansji jest przede wszystkim podyktowane podażą lokalizacji, które spełniają nasze kryteria, a także długością procesu pozyskiwania niezbędnych warunków technicznych i pozwoleń. Naturalnie chcielibyśmy otwierać więcej restauracji, ale zgodnie ze strategią skupiamy się na największych aglomeracjach – mówi redakcji Omnichannelnews.pl Jerzy Jakubiak, Head of Development MAX Poland.
Sieć MAX Premium Burgers zadebiutowała w Polsce w 2017 roku, otwierając pierwszą restaurację w centrum handlowym we Wrocławiu. Dziś w sieci przeważają jednak wolnostojące lokale typu drive-thru. Czy taki kierunek rozwoju jest czymś naturalnym dla marki?
Jerzy Jakubiak: Tak, nasza strategia na najbliższe 3 lata to otwieranie tylko restauracji typu Drive Thru w 7 największych aglomeracjach: Warszawa, Trójmiasto, Poznań, Wrocław, Katowice, Kraków i Łódź.
Stawiamy na restauracje typy drive-thru mając na uwadze wygodę klientów, zarówno tych, którzy spędzają czas w naszych restauracjach, ale także tych w drodze do domu zabierających zamówienie dla rodziny, a także tych w podróży, którzy zamawiają śniadania, kawę, czy też większy posiłek. Rozwiązania drive-thru nie tylko komfort ale i czas. Goście mogą zamawiać jedzenie, płacić za nie i odbierać je, a to wszystko bez wychodzenia z samochodu. Jednocześnie tego typu restauracje to różnorodność jeżeli chodzi o gości – stale odwiedzających restaurację, ale też tych przyjezdnych.
W ciągu 6 lat otworzyliście łącznie 24 restauracje, czyli po kilka lokalizacji w ciągu roku. Czy takie tempo ekspansji jest dla spółki zadowalając, a może widzicie możliwość przyspieszenia rozwoju?
Tempo ekspansji jest przede wszystkim podyktowane podażą lokalizacji, które spełniają nasze kryteria, a także długością procesu pozyskiwania niezbędnych warunków technicznych i pozwoleń. Naturalnie chcielibyśmy otwierać więcej restauracji, ale zgodnie ze strategią skupiamy się na największych aglomeracjach. Widzimy możliwość przyśpieszenia rozwoju, kiedy rozszerzymy obszar naszej ekspansji na mniejsze miasta, ale ciągle powyżej 200 000 mieszkańców.
Cały czas staramy się udoskonalać naszą operacyjność, a także tworzyć odpowiednie struktury organizacyjne w imię naszej misji „We create good food in a good way for a good world”. Na to w dzisiejszych czasach, po pandemii, potrzebujemy więcej starań niż kiedykolwiek wcześniej.
W jaki sposób staracie się dobierać lokalizacje?
Poszukujemy lokalizacji pod restauracje wolnostojące z najlepszą widocznością, dostępem z głównych ciągów komunikacyjnych i w pobliżu największych generatorów ruchu, które mogą nam zapewnić kilkadziesiąt tysięcy potencjalnych gości. Optymalna powierzchnia działki pod budowę naszej restauracji to około 3000 mkw.
Czy polski rynek w porównaniu do szwedzkiego jest trudniejszy pod względem pozyskania lokalu czy budowy od podstaw restauracji?
Trudno jest odpowiedzieć na to pytanie, gdyż MAX Premium Burgers w Polsce jest na innym etapie rozwoju niż MAX w Szwecji. Jednocześnie nieporównywalna jest znajomość marki. MAX w Szwecji jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych „brandów” w kraju, zajmując od wielu lat miejsca wśród pierwszej piątki, najbardziej popularnych w Szwecji, firm.
Szwedzi uwielbiają burgery MAX-a i cenią rodzinną, oryginalnie szwedzką firmę, za zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju – MAX za to, między innymi, otrzymał nagrodę ONZ i był jedyną europejską firmą wyróżnioną w kategorii „Go Climate Neutral Now”. MAX został doceniony za pozytywne działania na rzecz ochrony środowiska oraz innowacyjne rozwiązania biznesowe.
Pozwala to na otwieranie zyskownych restauracji choćby w kilkutysięcznych miejscowościach a długa lista ofert nieruchomości czeka na rozpatrzenie. Pod tym względem jest łatwiej. Trudniej jest zaś planować, gdzie otworzyć nową restaurację, aby nie „skanibalizowała”, którejś z już otwartych.
Ile czasu trwa pozyskanie nieruchomości?
W Polsce pozyskanie nieruchomości, licząc od dnia, kiedy lokalizacja uzyskała akceptację właściciela grupy MAX do uzyskania pozwolenia na budowę to 2-3 lata, w zależności od tego czy istnieje miejscowy plan zagospodarowania terenu czy też należy uzyskać warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Mamy też lokalizacje nad którymi pracujemy już 6 lat.
Czy MAX otwiera wyłącznie restauracje własne, czy również przewiduje uruchomienie systemu franczyzowego?
Rozwijamy na razie tylko poprzez restauracje własne.
To proszę teraz nieco przybliżyć plany rozwoju sieci MAX w 2023 roku?
Plan otwarć restauracji Max w Polsce w 2023 roku został już wykonany. W tym roku otworzyliśmy 4 restauracje – Warszawa Annopol i Grodzisk Mazowiecki, rozszerzając ilość restauracji w aglomeracji Warszawskiej do 7. Dodatkowo otworzyliśmy pierwszą restaurację w Łodzi, a także restaurację w Olsztynie, w części Polski, w której jeszcze nas nie było. Pracujemy teraz nad lokalizacjami, w których chcielibyśmy otworzyć restauracje w 2024 i kolejnych latach.
Jak dziś polscy konsumenci oceniają markę MAX, a zwłaszcza bezmięsne burgery? Czy widać trend rosnący?
To co na pewno cieszy to fakt, iż podczas otwarć naszych restauracji w nowych miastach często słyszymy, iż nasi goście znają nas z działających już restauracji w takich miastach jak Gdańsk, Warszawa, czy Wrocław i Poznań. Ale wiemy też, iż odwiedzają nas m.in. ze względu na nasze wege burgery, bo ta oferta nas zdecydowanie wyróżnia na rynku. Jednocześnie obserwujemy, iż wege opcje są najczęściej wybierane w takich miastach jak Warszawa, Gdańsk, czy Wrocław i Poznań. Z kolei na Śląsku mamy już inną sytuację – tam ciągle utrzymuje się wysoka sprzedaż mięsnych propozycji, a mniejszym zainteresowaniem niż w innych miastach cieszą się produkty wege. Widzimy więc, iż jedna rzecz to wielkość miasta, a druga to nawyki konsumenckie, przywiązanie do pewnych tradycyjnych produktów.
Ocieplenie klimatu i problemy dotyczące środowiska naturalnego to wyzwanie współczesnego świata. MAX jest częścią tego problemu, więc musimy też robić wszystko, żeby stać się także częścią jego rozwiązania. Najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić, aby zmniejszyć nasz wpływ na klimat, jest sprawić, aby nasze burgery o niskim wpływie na klimat smakowały tak dobrze, jak nasze inne burgery.
Dlatego MAX kontynuuje rozszerzanie menu, aby ułatwić gościom dokonywanie wyborów dobrych dla klimatu. Dokładnie 16.05 w naszych restauracjach premierę miało nowe rozszerzone menu – Supreme Green. Zielone burgery nie są już opcją. Chcemy aby były smacznym i naturalnym wyborem.
Jakie digitalowe rozwiązanie wprowadzane są w restauracjach, które ułatwiają zakup dań?
Nasi goście mogą składać zamówienia w różny sposób. Przede wszystkim przez aplikację, przez naszą stronę internetową, ale także w kasach expressowych. Co więcej można decydować w jakiej restauracji chcemy złożyć zamówienie, określić czas odbioru, a także otrzymać zamówienie do samochodu. W aplikacji dostępna jest także sekcja NA MAXA, czyli zakładka z produktami w promocyjnych cenach.
W czasie pandemii wiele sieci gastronomicznych, by dotrzeć do większej liczby klientów, rozwijało dostawy z zewnętrznymi operatorami. Czy taka usługa są dostępna w Waszych restauracjach?
Dostawy to kolejny kanał sprzedaży i prezentacji naszych produktów. Współpracujemy z 5 dostawcami – najważniejszymi na rynku. Lista operatorów, z którymi współpracujemy może się różnić między wybranymi lokalizacjami. Zdecydowanie jest to istotny kanał i widzimy, iż nasi goście chętnie korzystają z takich rozwiązań. Obecność u partnerów delivery daje możliwość dotarcia do gości, którzy np. jeszcze nas nie odwiedzili, a także budować lojalność wśród obecnych. Zdecydowanie okres pandemii zachęcił branżę do korzystania z tych rozwiązań, klientów nauczył innego sposobu korzystania z restauracji, a nas – restauratorów, zmusił do zastanowienia się na tym, jak przygotowywać posiłki, aby nie traciły na smaku i jakości. My postanowiliśmy wyjść naprzeciw temu wyzwaniu i w naszym menu pojawił się burger DeliVery Cheezy, którego składniki zostały tak skomponowane, żeby burger jak najdłużej utrzymywał ciepło, a czas wpływał na korzyść smaku, a nie odwrotnie.
Rozmawiał: Wojciech Wojnowski