Mieszkańcy Północnego Mazowsza bliżej lepszego dostępu do stolicy. Kolej to szybszy i wygodniejszy dojazd do Warszawy dla mieszkańców Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka. PKP PLK podpisały umowę z projektantem nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Projekt jest częścią rządowego programu Kolej Plus.
Mosty Katowice i Arcadis są odpowiedzialne za projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Projekt będzie kosztował 32,5 mln zł netto. Wykonawca ma 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie wszystkich potrzebnych pozwoleń, w tym środowiskowych i budowlanych.
Linia kolejowa między Zegrzem Południowym a Przasnyszem będzie w większości jednotorowa, zelektryfikowana. Użycie dwutorowych odcinków (zwanych długimi mijankami) pozwoli pociągom mijać się bez konieczności dłuższego czekania na przejazd pociągu z przeciwnej strony. Pociągi będą poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h, a czas przejazdu między Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut. Organizator przewozów zadeklarował uruchomienie min. 14 pociągów na dobę, które pojadą między Przasnyszem a Warszawą.
Kolej Północnego Mazowsza połączy Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Zegrzem. Na trasie będzie 12 przystanków, w tym Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki, Przasnysz, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure oraz przystanek w gminie Szelków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
Pamiętam marzenia o kolei do Zegrza, Serocka, Pułtuska i dalej do Przasnysza. Podpisana dzisiaj umowa na projekt nowej linii kolejowej to krok, który przybliża nas do realizacji tej ważnej dla regionu inwestycji – mówi Minister Jan Grabiec, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Podpisanie umowy na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz to najważniejszy krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który przyczyni się do znacznej poprawy dostępności komunikacyjnej oraz komfortu podróży mieszkańców – mówi Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Naszym celem jest tworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci kolejowej, która będzie służyć społeczeństwu przez wiele lat – mówi Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace budowlane mogą rozpocząć się w 2030 i potrwać do 2033 roku, ale zależy to od uzyskania finansowania na budowę. Na razie finansowanie jest zapewnione jedynie na etap projektowy.
Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie mazowieckim zakwalifikowano 4 projekty. Oprócz przygotowania dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz (tzw. Kolei Północnego Mazowsza) zaplanowano rewitalizację linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce oraz rewitalizację linii kolejowej nr 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Mieszkańcy Kozienic i okolic także zyskają lepszy dostęp do kolei.
Źródło: PKP PLK