Już jutro rozpoczynają się targi TRAKO w Gdańsku – co zaprezentują wystawcy?

1 dzień temu

Jutro Gdańsk stanie się kolejowym sercem Europy. Na terenie Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO rozpocznie się 16. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO i potrwa do 26 września, stając się platformą wymiany wiedzy i doświadczeń. Co 2 lata w tym prestiżowym wydarzeniu biorą udział eksperci kolejnictwa oraz przedstawiciele świata polityki, nauki i biznesu. Program tej wyjątkowej imprezy obejmuje liczne sesje dyskusyjne, warsztaty oraz pokazy najnowocześniejszych rozwiązań. Cykliczne spotkanie liderów branży transportu szynowego jest organizowane przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA (MTG) oraz Grupę PKP. Patronat medialny nad największym w Polsce i drugim co do wielkości w Europie wydarzeniem kolejowym sprawuje nasza Redakcja.

Podróże z prędkością 230 km/h, czyli Vectrain od Siemens Mobility

Pierwsza w Polsce prezentacja składu typu push-pull Vectrain odbędzie się 23 września między 1415 a 1500. Pojazd bazujący na lokomotywie Vectron, połączonej z wagonami środkowymi Vectouro oraz wagonem sterowniczym, jest dopuszczony do eksploatacji w siedmiu krajach europejskich, w tym w Polsce. Na torach wystawienniczych (TB08) zaprezentowany zostanie Vectrain w wersji dla Kolei Czeskich, który od zeszłego roku kursuje na trasie Praga – Berlin.

fot. Siemens Mobility

Siemens Mobility na swoim stoisku (A21 w hali A) zaprezentuje również cyfrowe rozwiązania dla kolei, w tym platformę Sqills do zarządzania rezerwacjami oraz system TPS.Live do zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym. Producent przedstawi także interaktywną prezentację pociągu dużych prędkości Velaro Novo, który może przekraczać 300 km/h oraz pociągów wykorzystujących alternatywne źródła energii, czyli jednostki w wersji bateryjnej oraz wodorowej.

Odwiedzający stanowisko Siemens Mobility będą mogli odkrywać cyfrową kolej w pięciu głównych obszarach tematycznych: optymalizacja kosztów życia produktu (tabor), maksymalna przepustowość sieci (infrastruktura kolejowa), 100% dostępności w ruchu kolejowym (utrzymanie), łączenie świata rzeczywistego i cyfrowego (oprogramowanie) oraz kompleksowa oferta MoComp (komponenty).

Przekazanie Impulsa dla SKM Trójmiasto

23 września o godz. 1315 nastąpi uroczyste przekazanie jubileuszowego, 300. pojazdu Impuls 2 58WE wyprodukowanego przez nowosądecki Newag. Elektryczny zespół trakcyjny (EZT) będzie wykorzystywany przez SKM, wzmacniając flotę przewoźnika obsługującego aglomerację trójmiejską. W ostatnim czasie na pomorskich torach zadebiutowały już takie pociągi.

Kolejny pojazd ze stajni Newagu, który będzie można obejrzeć z bliska to lokomotywa Dragon 2, wyposażona w moduł ostatniej mili. Pojazd zostanie przekazany firmie Akiem i ma zyskać niecodzienną malaturę, która na ten moment pozostaje niespodzianką. Na ten moment wiemy, iż kolorystyka jest inspirowana polskimi barwami i symbolami. Pojazd zyskał jednoznaczny slogan „Moc, która napędza przyszłość polskiej kolei”.

fot. Akiem

PESA zaprezentuje nową generację lokomotyw – GAMA 3.0

Bydgoska PESA 23 września o godz. 1400 pokaże najnowszą generację lokomotywy elektrycznej GAMA 3.0 (tory ekspozycyjne – B1). Przeznaczeniem czteroosiowego pojazdu jest zarówno prowadzenie składów towarowych, jak i pasażerskich. W zależności od potrzeb może być on wyposażony w dodatkowy moduł dojazdowy. Projekt lokomotywy został przygotowany ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów jak energooszczędność, ekologia oraz komfort pracy maszynistów. W czerwcu br. największy polski producent pojazdów szynowych podpisał kontrakt na dostawę pięciu jednostek GAMA 3.0 dla Rail Capital Partners (RCP).

wiz. PESA

Kolejnym pojazdem nowej generacji od PESY, który będzie można obejrzeć z bliska, to pociąg Elf 3 (tory ekspozycyjne – B2). 3-członowy EZT rozwija prędkość do 160 km/h i może zabrać na pokład do 350 podróżnych, z czego 160 na miejscach siedzących. Aktualnie producent z Bydgoszczy realizuje zamówienie na 14 takich jednostek dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).

wiz. PESA

Pozostałe produkty PESY będzie można obejrzeć w formie cyfrowej – w ramach prezentacji VR (stoisko C37, hala C).

Alstom zaprezentuje spalinowy zespół trakcyjny Talent Alpha Trains

Francuski producent, jako partner wyjątkowego jubileuszu 200-lecia światowej kolei oraz 100-lecia PKP podczas tegorocznych targów TRAKO przybliży fascynującą historię kolejnictwa zapisaną na kartach w różnych częściach świata.

Trójczłonowy spalinowy zespół trakcyjny (SZT) Talent dla Alpha Trains zostanie przekazany 23 września o godz. 1430. Pojazd reprezentuje najnowszą generację taboru regionalnego koncernu Alstom, która ma zapewnić ekonomiczną eksploatację i wysoki komfort podróżowania.

Ponadto producent pokaże pociągi dużych pojemności oraz systemy srk. W efekcie współpracy z PCC Intermodal na torach wystawienniczych będzie można obejrzeć z bliską lokomotywę wielosystemową Traxx Universal.

FPS Cegielski i PKP Intercity pokażą pierwszy z trzystu nowych wagonów pasażerskich

Premiera pierwszego z 300 nowych wagonów pasażerskich wyprodukowanych przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski dla PKP Intercity odbędzie się 23 września między 1500 a 1600. Nowe pojazdy mają wzmocnić flotę narodowego przewoźnika w perspektywie rosnących przewozów pasażerskich. Wagony zostały zaprojektowane w nowym standardzie. Będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h.

wiz. PKP Intercity

Jubileusz Stadlera – 1 tys. wyprodukowanych pociągów w siedleckim zakładzie

Szwajcarski producent podczas wydarzenia jubileuszowego 23 września o 1515 uczci powstanie tysięcznego pojazdu w zakładzie w Siedlcach. Pojazd zostanie oficjalnie przekazany Kolejom Mazowieckim. Dzień później, 24 września o 1200, firma zaprezentuje również jednostkę FLIRT – wyprodukowaną dla Doliny Aosty (Włochy). Na stanowisko Stadlera – oprócz pociągów będzie można obejrzeć rozwiązania serwisowe oraz z zakresu sterowania ruchem kolejowym (srk).

Stacja Cyfryzacja – innowacyjne systemy srk od Kombud Group

Kombud Group na „Stacji Cyfryzacja” zlokalizowanej na stoisku C38 w hali C zaprezentuje kompleksowe podejście do cyfrowej transformacji kolei, obejmujące nie tylko rozwiązania techniczne, ale całe procesy – od projektowania w BIM, przez automatyzację produkcji, po zaawansowaną diagnostykę.

Wśród prezentowanych rozwiązań znajdzie się w pełni cyfrowy semafor LED oraz:

  • system ROBS umożliwiający wydzielenie rejonów manewrowych i przyspieszenie obsługi przewoźników towarowych
  • system KOCIS zapewniający diagnostykę elementów sieci kablowej
  • stanowisko systemu stacyjnego MOR-3 z interfejsem ETCS L2

Szczególną uwagę przyciągnie system rmCBTC® do automatycznego prowadzenia pociągów metra i kolei aglomeracyjnych, reprezentujący najnowsze osiągnięcia w automatyzacji transportu szynowego. Odwiedzający będą mogli również zapoznać się ze stanowiskiem CUID (Centrum Utrzymania i Diagnostyki) umożliwiającym monitorowanie stanów technicznych urządzeń srk.

Kombud Group pokaże także praktyczne zastosowania technologii BIM (ang. Building Information Modeling) dla ułatwienia projektowania i eksploatacji infrastruktury kolejowej oraz zaprezentuje dedykowane rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa dla zarządców infrastruktury, odpowiadając na rosnące wyzwania związane z ochroną systemów cyfrowych w transporcie kolejowym.

Świeże pomysły, sprawdzone rozwiązania – strefa FACRAIL

Spółka FACRAIL będzie obecna na terenach zewnętrznych targów na stoisku 08, gdzie zespół zaprezentuje najnowsze rozwiązania dla sektora kolejowego. Ekspozycja będzie okazją do wymiany doświadczeń branżowych oraz nawiązania kontaktów biznesowych.

Przedstawiciele firmy FACRAIL będą dostępni przez wszystkie dni targów, gotowi do rozmów zarówno z dotychczasowymi partnerami, jak i nowymi podmiotami zainteresowanymi współpracą w branży kolejowej.

Innowacyjne i zintegrowane rozwiązania dla transportu i logistyki od OLTIS Group

OLTIS Group na stoisku A34 w hali A zaprezentuje cyfrowe rozwiązania dla transportu intermodalnego, wspierające interoperacyjność i wymianę danych w przewozach międzynarodowych. Portfolio firmy obejmuje systemy informatyczne dedykowane kolei, logistyce oraz terminalom przeładunkowym.

Wśród prezentowanych rozwiązań znajdą się narzędzia ułatwiające współpracę między polskimi podmiotami a partnerami zagranicznymi oraz systemy służące automatyzacji i optymalizacji procesów na terminalach przeładunkowych. Szczególny nacisk położony zostanie na technologie wspierające cyfryzację procesów transportowych i sprawną koordynację przewozów transgranicznych.

Specjaliści OLTIS Group będą dostępni przez wszystkie dni targów (23-26 września), dzieląc się praktycznym doświadczeniem we wdrażaniu systemów informatycznych otwierających nowe możliwości współpracy na rynku międzynarodowym.

Międzynarodowa ekspozycja Grupy ZUE

Grupa ZUE będzie obecna na targach TRAKO na stoisku C48 w hali C, gdzie swoje portfolio zaprezentują spółki wchodzące w skład grupy: ZUE SA, ZUE BahnBau GmbH, ZUE Construct SRL oraz Railway gft Polska. Ta międzynarodowa reprezentacja podkreśla europejski zasięg działalności firmy specjalizującej się w budownictwie kolejowym.

Podczas wszystkich dni targów eksperci Grupy ZUE będą prezentować najnowsze projekty i technologie z zakresu infrastruktury kolejowej. Stoisko będzie przestrzenią do dyskusji o innowacyjnych rozwiązaniach. Odwiedzający będą mieli okazję do bezpośrednich rozmów ze specjalistami reprezentującymi różne spółki grupy, co umożliwi poznanie kompleksowej oferty obejmującej realizacje projektów kolejowych w Polsce i innych krajach europejskich.

Pociąg do oszczędności z technologią SENSUM od PGE Energetyka Kolejowa

PGE Energetyka Kolejowa zaprezentuje system SENSUM – narzędzie eco-drivingu określane jako „szósty zmysł maszynisty”. Rozwiązanie w czasie rzeczywistym analizuje dane o trasie i przekazuje maszyniście wskazówki optymalizujące technikę jazdy, działając podobnie do nawigacji samochodowej. Pozwala to na równomierne prowadzenie pociągu bez gwałtownego hamowania i przyśpieszania, generując znaczące oszczędności energii.

Testy obejmujące ponad 3 tys. godz. przejazdów na dystansie 175 tys. km potwierdziły średnio 8,5% redukcji zużycia energii, a w niektórych przypadkach oszczędności sięgały choćby 27,2%. W perspektywie dekady system może przynieść oszczędność 800 GWh energii elektrycznej oraz redukcję emisji CO2 o 500 tys. ton.

W strefie PGE odwiedzający przetestują swoje umiejętności na symulatorze. 24 września w godz. 1100–1600 zaplanowano specjalny event – mistrzostwa maszynistów ecodrivingu (foyer hali A).

Na głównym stoisku PGE Energetyki Kolejowej (hala B, stoisko B29) będzie można porozmawiać z ekspertami oraz zapoznać się z najnowszymi projektami realizowanymi przez spółkę. Na miejscu zostanie udostępniony innowacyjny system szkoleń w wirtualnej rzeczywistości, przygotowany z myślą o elektroenergetykach pracujących na sieci trakcyjnej.

wiz. PGE Energetyka Kolejowa

Bezpieczne skrzyżowania torów i dróg według MONAT

Wielobranżowa i Projektowa spółka MONAT na stoisku F59 w hali F zaprezentuje nowoczesne technologie zabezpieczające skrzyżowania linii kolejowych z drogami. Odwiedzający będą mogli zapoznać się z rozwiązaniami w obszarze srk i systemów poprawiających bezpieczeństwo ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych.

COPMA Polska zaprezentuje nową generację pojazdu drogowo-szynowego

Tradycyjnie obecna na największych wydarzeniach branżowych – COPMA Polska pokaże nową wersję pojazdu dwudrogowego. Zaprezentowany model charakteryzuje się lżejszą konstrukcją, zwiększoną mobilnością i możliwością pracy w każdych warunkach terenowych.

Prezentacja na targach będzie doskonałą okazją do zapoznania się z najnowszym pojazdem, wymiany doświadczeń z zespołem ekspertów oraz dyskusji o praktycznych zastosowaniach pojazdów dwudrogowych w utrzymaniu i modernizacji infrastruktury kolejowej.

MEDCOM pokaże przełomowe rozwiązania w technologii węglika krzemu

Podczas tegorocznej edycji TRAKO MEDCOM zaprezentuje portfolio efektywnych energetycznie urządzeń wykorzystujących technologię węglika krzemu (SiC), dedykowanych zarówno dla kolei, jak i komunikacji miejskiej.

Główną atrakcją będzie pierwsza w Europie wielosystemowa przetwornica SiC dla KDP. To całkowicie nowa konstrukcja, wyznaczająca najwyższe standardy wymiarów i wagi przetwornic wielosystemowych dużej mocy. Urządzenie może pracować z trzema typami napięć UIC: 1500 VDC, 3000 VDC oraz 1000 VAC, zapewniając interoperacyjność europejskich połączeń kolejowych. Dzięki zoptymalizowanym wymiarom może być stosowana w wagonach niskopodłogowych.

fot. MEDCOM

Wśród przetwornic wagonowych firma zaprezentuje rozwiązania dla kolejowych wagonów sypialnych produkowanych dla Kazachstanu oraz przetwornice do wagonów metra dla Londynu i Amsterdamu. MEDCOM pokaże również zasilacze buforowe, w tym rozwiązania dla elektrycznych zespołów trakcyjnych, wagonów metra Kinki Sharyo dla Kairu oraz platformy wagonów pasażerskich Siemens Mobility US, eksploatowanych w tej chwili w Kanadzie i USA.

Szczególną uwagę przyciągnie energooszczędny system napędowy do tramwajów, który dzięki integracji falownika trakcyjnego, przetwornicy pomocniczej oraz systemu odzysku i magazynowania energii z hamowania pozwala zaoszczędzić choćby do 40% energii. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy zastosowane w tramwajach EN 140 dla Warszawy.

Ponadto MEDCOM zaprezentuje także konwertery DC/DC do ogniw paliwowych wykorzystywane w elektrycznych zespołach trakcyjnych oraz wodorowych autobusach i trolejbusach.

Szerokie portfolio Škoda Group – nowoczesne pojazdy i nie tylko

Główne atrakcje ekspozycji Škoda Group obejmują nową generację EZT z napędem bateryjnym RegioPanter dla Kolei Czeskich i Regionu Morawsko-Śląskiego, umożliwiającym obsługę odcinków niezelektryfikowanych. Jego prezentacja odbędzie się 23 września o godz. 1430.

fot. Škoda Group

Kolejnego dnia o godz. 1300 odbędzie się międzynarodowa premiera tramwaju Škoda ForCity Plus 52T dla Pragi, reprezentującego najnowszą generację pojazdów miejskich producenta.
Škoda Group zaprezentuje również moduł sypialni do fińskich pociągów piętrowych kursujących z Helsinek do Rovaniemi oraz uczestniczy w pokazie składu ComfortJet dla Kolei Czeskich, produkowanego w konsorcjum z Siemens Mobility.

fot. Škoda Group

W obszarze technologii cyfrowych firma pokaże własną platformę ETCS iEVC-RailOS (24 września o godz. 1500) oraz ogłosi nowy kontrakt na dostawę systemu antykolizyjnego dla tramwajów w Polsce (23 września o godz. 1600).

wiz. Škoda Group

Pojazdy od CZ LOKO

Czeski producent podczas TRAKO 2025 pokaże 3 najważniejsze modele ze swojego portfolio. Na torach wystawienniczych zaprezentowana zostanie kompaktowa lokomotywa manewrowa EffiShunter 300, zaprojektowana z myślą o obsłudze stacji i bocznic kolejowych, ceniona za niezawodność w codziennej eksploatacji.

Obok niej stanie większy model EffiShunter 1000 – uniwersalna lokomotywa, która sprawdza się nie tylko w pracach manewrowych, ale również w lekkiej służbie liniowej.

Szczególną uwagę przyciągnie DualShunter 2000 – hybrydowa lokomotywa łącząca napęd spalinowy i elektryczny. To rozwiązanie oferuje przewoźnikom wysoką elastyczność operacyjną przy jednoczesnym zachowaniu ekologicznego charakteru eksploatacji, umożliwiając pracę zarówno na zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych odcinkach sieci kolejowej.

TRAKO – debaty o przyszłości kolei

Tuż po konferencji prasowej otwierającej projekt kolejowych jubileuszy rozpocznie się uroczysta ceremonia inaugurująca tegoroczną edycję targów TRAKO.

Program merytoryczny targów otworzy debata „Konkurencyjność i finansowanie kolei w UE”, podczas której omówione zostaną kwestie finansowania infrastruktury w nowej perspektywie unijnej oraz rola Polski jako hubu logistycznego w odbudowie Ukrainy. W dyskusji wezmą udział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, Alan Beroud, prezes PKP SA, przewodniczący UIC, wiceprzewodniczący CER oraz Michael Pater, przewodniczący zarządu UNIFE.

Podczas licznych sesji dyskusyjnych kolejowi eksperci, decydenci oraz przedstawiciele producentów rozwiązań na rzecz kolejnictwa poruszą wszystkie najistotniejsze branżowe kwestie. Zakres tematyczny debat jest bardzo szeroki – od kwestii związanych z realizacją polskiego projektu Kolei Dużych Prędkości, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przez inwestycje infrastrukturalne, aż po organizowanie przewozów regionalnych i międzymiastowych zorientowanych na pasażerów.

24 września odbędzie się Rail Freight Forum – międzynarodowa debata towarowa organizowana przez Fundację ProKolej i Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK), poświęcona perspektywom rozwoju przewozów cargo. Tego samego dnia zaplanowano debaty o kolei dużych prędkości oraz technologiach przyszłości, w tym sztucznej inteligencji oraz cyfryzacji.

SITK RP organizatorem kluczowych debat o Kolei Dużych Prędkości

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK RP) będzie miało znaczący udział w części merytorycznej targów TRAKO 2025, organizując cykl wydarzeń poświęconych rozwojowi Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce.

Program przygotowany przez SITK RP obejmuje serię sesji i debat pod wspólnym tytułem „High Speed Railway Poland 2025 – TRAKO edition”, stanowiących kontynuację międzynarodowej konferencji, która odbyła się w październiku 2024 r., w Łodzi.

23 września o godz. 1400 odbędzie się sesja poświęcona projektowaniu infrastruktury kolejowej z wykorzystaniem BIM, kluczowej technologii dla realizacji nowoczesnych projektów kolejowych. Dzień później, 24 września o godz. 1215, zaplanowano międzynarodową debatę dotyczącą gotowości Polski do realizacji programu KDP, podczas której zaprezentowane zostaną najnowsze technologie HSR (ang. High Speed Rail) stosowane w Europie i na świecie oraz możliwości implementacji nowych rozwiązań we współpracy z krajowymi producentami taboru.

25 września SITK RP organizuje dwie sesje: o godz. 1030 sesję dotyczącą infrastruktury, a o godz. 1400 – systemów liniowych i cyberbezpieczeństwa. Wydarzenia te będą okazją do prezentacji praktycznych doświadczeń z projektów HSR realizowanych na europejskich i światowych rynkach kolejowych, gdzie KDP są od wielu lat budowane i z powodzeniem eksploatowane.

Przedstawiciele SITK RP będą dostępni dla odwiedzających przez wszystkie dni targów na stoisku C08 w hali C.

TRAKO 2025 konkursy oraz inne inicjatywy

Targom towarzyszyć będą konkursy o nagrody im. Ernesta Malinowskiego i Józefa Nowkuńskiego dla najlepszych innowacji oraz inwestycji kolejowych, a także konkurs „Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie 2025” – organizowany przez Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego oraz spółkę ASTE.

Organizatorzy konkursu FKOŚ 2025 będą dostępni dla odwiedzających na swoich stanowiskach – SIRTS na stanowisku C30, hala C, ASTE – stanowisko C72, hala C.

Tradycyjnie odbędzie się także akcja TRAKO Dzieciom z konkursem plastycznym pod hasłem „200 lat kolei. Wczoraj, dziś i jutro”. 26 września, w ostatnim dniu targów, zorganizowany zostanie Dzień Edukacji i Kariery dla młodzieży. Uczniowie i studenci będą mogli poznać możliwości rozwoju zawodowego w sektorze kolejowym oraz zwiedzić ekspozycje taborowe.

Szczegółowy program tegorocznej edycji targów TRAKO można znaleźć na stronie organizatora.

Autor: Damian Malesza
Fot. TRAKO

Zobacz również:

TRAKO 2025: Przyszłość kolei pisze się w Gdańsku
TRAKO Dzieciom 2025: kolej, edukacja, pasja – 200 lat kolei oczami najmłodszych
Idź do oryginalnego materiału