Kampania Kolejowe ABC III – ciąg dalszy wielkiej edukacyjnej podróży

4 tygodni temu

Nosorożec Rogatek już niebawem w nowej odsłonie. Urząd Transportu Kolejowego podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla kolejnej edycji projektu edukacyjnego „Kampania Kolejowe ABC”. Urząd otrzymał ponad 62 mln zł z funduszy unijnych programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Daje to możliwość kontynuowania i rozwijania działań poprawiających bezpieczeństwo na kolei. Jakie zmiany czekają nas tym razem?

„Kampania Kolejowe ABC III” to źródło wiedzy na temat sposobów adekwatnego zachowania w pobliżu torów oraz reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia – zwłaszcza na terenach kolejowych oraz w pobliżu przejść i przejazdów kolejowo-drogowych. Najnowsza odsłona projektu pozwala włączyć do niego jeszcze więcej uczestników i poszerzyć grupę docelową.

Edukacja jest potrzebna, ponieważ jest kierowana do dzieci – przyszłych kierowców, użytkowników dróg i transportu publicznego. Co więcej, dzieci, które przyswajają sobie zasady bezpiecznego zachowania od wczesnych lat, korygują również zachowania dorosłych – zwracają uwagę rodzicom, dziadkom, opiekunom.

Edukując dzieci dziś, tworzymy również bezpieczniejsze jutro. Wszystkie działania realizowane w trakcie naszej kampanii okazały się niezwykle atrakcyjne, co daje szansę, iż edukacyjny przekaz zostanie przez najmłodszych zapamiętany. To właśnie w tym tkwi fenomen Kampanii Kolejowe ABC – już trzeciej edycji. W tej odsłonie tworzymy atrakcyjny przekaz również do młodzieży z ostatnich klas szkoły podstawowej – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Edukatorzy UTK prowadzą cykle zajęć, które dają możliwość nauki poprzez zabawę. Aplikacje interaktywne, edukacja z wykorzystaniem nowych technologii, udział w konkursach, grach i wydarzeniach wspomagają proces zapamiętywania i przyswajania wiedzy o bezpiecznym zachowaniu. W efekcie dzieci i młodzież rozwijają zdolności poznawcze, takie jak uwaga, myślenie przyczynowo-skutkowe, spostrzegawczość. Kształtują także umiejętności bezpiecznego poruszania się w pobliżu linii kolejowych, rozwijają umiejętności przewidywania oraz podejmowania decyzji.

Co nowego w III edycji?

W dwóch pierwszych edycjach projekt „Kampania Kolejowe ABC” skierowany był przede wszystkim do trzech grup docelowych – przedszkolaków, klas I-III i klas IV-VI. Jednak ze względu na rosnące zainteresowanie bezpieczeństwem na obszarach kolejowych oraz konieczność dotarcia do jak największej liczby osób, w trzeciej edycji projektu do grup odbiorców dołączyli uczniowie klas VII-VIII.

Zajęcia będą niezwykle atrakcyjne, dzięki nowoczesnym technologiom takim jak gogle VR, hologramy, nowa interaktywna aplikacja, ale przede wszystkim zajmującym scenariuszom zajęć, materiałom edukacyjnym oraz e-podręcznikom dla nauczycieli. Zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych z pewnością zwiększy zainteresowanie podejmowanymi tematami i uczyni naukę bardziej interesującą.

Trzecia edycja projektu rozpoczęła się w październiku 2023 r. i będzie trwała do grudnia 2027 r. W tym czasie UTK planuje ok. 1 200 nieodpłatnych lekcji, które obejmą 36 000 dzieci z całej Polski. Podobnie jak poprzednie edycje, inicjatywa ta korzysta ze wsparcia funduszy Unii Europejskiej – UTK otrzymał na jego realizację prawie 62,03 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Całkowity koszt projektu to prawie 77,82 mln zł.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych koncentruje się na wspieraniu Beneficjentów w zakresie racjonalnego i efektywnego wykorzystania środków unijnych przy realizacji projektów polegających na budowie lub modernizacji infrastruktury transportowej, w tym zakupie sprzętów i pojazdów. Niezależnie od tego, w portfolio umów o dofinansowanie CUPT nie brakuje przedsięwzięć z zakresu edukacji lub promocji. Niektóre z projektów, dzięki swojej wartości i atrakcyjności oraz wieloletniemu dofinansowaniu z Funduszy Europejskich, wyrobiły sobie nie tylko niepowtarzalną markę, ale i rozpoznawalność. Bardzo ważne, iż Fundusze Europejskie już po raz trzeci wpierają realizację tego projektu związanego z bezpieczeństwem na kolei – powiedziała w czasie podpisania umowy o dofinansowanie kampanii Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Priorytetowe bezpieczeństwo

Urząd Transportu Kolejowego stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Z Funduszy Europejskich korzysta, by wspierać realizację swojej misji i zadań.

Dzięki realizowanym inwestycjom unijnym polskie pociągi jeżdżą coraz szybciej i częściej, docierając również w miejsca, gdzie ruch kolejowy był zawieszony przez wiele lat. Tym bardziej musimy zadbać o edukację w zakresie bezpieczeństwa na kolei, w co wpisuje się Kampania Kolejowe ABC – skomentował działania UTK Przemysław Kalinka z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Wpływ inwestycji unijnych na bezpieczeństwo podkreślał też Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Jednym z priorytetów sektora transportu programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 jest zapewnienie bezpieczeństwa kolejowego, co wynika wprost z polityki europejskiej. Cel realizujemy m.in. poprzez projekty edukacyjno-promocyjne takie jak „Kampania Kolejowe ABC III”. Dzięki rozpoznawalności kampanii oraz atrakcyjnej formule zajęć edukacyjnych, efektywnie podnosimy świadomość dzieci i młodzieży dotyczącą zasad bezpieczeństwa – powiedział Jarosław Orliński.

Adrian Mazur, dyrektor Departamentu Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury podkreślił wpływ „Kampanii Kolejowe ABC” na bezpieczeństwo we wszystkich środkach transportu.

Nie zapominamy o najmłodszych uczestnikach ruchu kolejowego. Ich edukacja w zakresie odpowiedniego zachowywania się w pociągu czy na peronie jest bardzo istotna i przyczynia się do zmniejszenia wypadków i zdarzeń z udziałem dzieci i młodzieży. Ponadto pokazywanie prawidłowych wzorców zachowań na kolei będzie procentować zwiększeniem bezpieczeństwa w innych środkach transportu. Stosowanie się do zasad bezpieczeństwa, uważność i odpowiedzialność są niezbędne niezależnie od tego, czy podróżujemy pociągiem, samochodem, czy samolotem. Tego typu akcje dodatkowo kształtują też pozytywny stosunek do transportu publicznego zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych – powiedział w imieniu wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka.

Założeniem „Kampanii Kolejowe ABC III” jest dotarcie do jak największej liczby osób, także do rodziców, nauczycieli i wychowawców, dlatego poza zajęciami będzie realizowana na dużą skalę informacyjno-edukacyjna kampania medialna. Urząd jest w trakcie przygotowań do przetargu. Powstaną między innymi spoty reklamowe dostosowane do wieku odbiorców i emitowane w mediach powszechnego dotarcia, organizowane będą rodzinne pikniki edukacyjne i konkursy.

ABC edukacyjnego sukcesu

Wcześniejsze edycje projektu okazały się dużym sukcesem. UTK od stycznia 2017 r. do września 2023 r. przeprowadził prawie 1100 lekcji dla ponad 32 000 dzieci. Oglądalność spotów przekroczyła 35 mln odbiorców. W czasie 20 pikników w plenerowych spotkaniach z edukatorami wzięło udział ponad 64 000 osób. W trakcie I i II odsłony kampanii UTK zrealizował także niestandardowe wydarzenia – na przykład konkurs, w którym nagrodą główną było wykonanie muralu w centrum Warszawy według zwycięskiego pomysłu, a także konkurs, którego zwycięskie prace zostały wyświetlone podczas wydarzeń plenerowych we Wrocławiu i Lublinie na wideomapingu 3D. W całej Polsce można też było spotkać lokomotywy z grafiką kampanii i jej bohaterem Rogatkiem.

Zobacz również:

Po wakacyjnej przerwie Kampania Kolejowe ABC III wraca do szkoły
UTK: Sukces Kampanii Kolejowe ABC II – podsumowanie działań
Idź do oryginalnego materiału