Kapitał zakładowy CPK powiększony o 1,9 mld zł

1 miesiąc temu

Centralny Port Komunikacyjny uzyskał dokapitalizowanie w wysokości 1,9 mld zł, uzupełniając grudniową transzę 3,5 mld zł przekazaną decyzją premiera Donalda Tuska. Nowe środki zasilą budżet kluczowych projektów infrastrukturalnych, w tym budowę linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) łączącej Warszawę, CPK i Łódź. Finansowanie wspiera realizację zadań określonych w Programie Wieloletnim CPK na lata 2024-2032.

Znaczenie dokapitalizowania dla rozwoju infrastruktury

Przekazane środki odblokują kontynuację najważniejszych projektów inwestycyjnych, szczególnie w komponentach: lotniskowym, kolejowym, nieruchomościowym oraz rozwojowym.

CPK jako spółka celowa realizuje ustawowe zadania inwestycyjne, które wymagają nakładów z budżetu państwa. Bez przekazanych środków ich wykonanie nie byłoby możliwe. Tym samym pokazujemy, iż program CPK jest realizowany, a najważniejsze inwestycje infrastrukturalne jak nowe lotnisko czy szybka kolej powstaną – wyjaśnia Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Krok w przód dla „Y”: i tunelu KDP w Łodzi

Fundusze z drugiej transzy dokapitalizowania skoncentrują się głównie na realizacji tzw. „Y” – fundamentalnego projektu Kolei Dużych Prędkości. Inwestycja ta połączy Warszawę, Lotnisko CPK oraz Łódź, a także Wrocław i Poznań w standardzie KDP. Środki finansowe zostaną przeznaczone na prace projektowe, pozyskanie niezbędnych uzgodnień oraz zakup nieruchomości pod budowę.

Niebawem rozstrzygniemy postępowanie na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi, finalizujemy wykup gruntów pod lotnisko, a także rozpoczniemy analogiczne wykupy dla nieruchomości położonych na trasie linii KDP Warszawa-CPK-Łódź – wskazuje dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

Prace przy łódzkim tunelu i infrastrukturze zasilania

Dokapitalizowanie przyspieszy również prace przy budowie tunelu KDP w Łodzi. Środki zostaną przeznaczone na finalizację wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz kontynuację budowy komór dla tarczy TBM (Tunnel Boring Machine): startowej na Retkini i odbiorczej w okolicach dworca Łódź Fabryczna. Przetarg na drążenie i budowę łódzkiego tunelu jest w tej chwili w fazie analizy ofert.

Ponadto nowe finansowanie umożliwi rozpoczęcie działań nad systemem zasilania dla Kolei Dużych Prędkości. Obejmuje to budowę podstacji trakcyjnych zapewniających zasilanie 2×25 kV dla KDP, w tym uzyskanie warunków przyłączenia i zawarcie niezbędnych umów.

Autor: Damian Malesza
Fot. CPK

Sprawdź również:

CPK wybrało wykonawcę ekspertyz stanu technicznego budynków w Łodzi
CPK: Wizualizacje kluczowego odcinka Kolei Dużych Prędkości
Idź do oryginalnego materiału