W Pepco wierzymy, iż społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko nasz obowiązek, ale również przywilej i szansa na tworzenie pozytywnego wpływu na społeczności, w których działamy, a jest ich bardzo dużo: 18 rynków i ponad 3600 sklepów. Nasze aktywności koncentrują się wokół obszarów, które uważamy za najważniejsze dla dobra dzieci i młodzieży, a zwłaszcza dla młodych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. W każdym kraju, w którym jesteśmy, współpracujemy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, aby pomagać dzieciom, chronić ich prawa, wspierać rozwój, czy ułatwiać dostęp do edukacji – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Katarzyna Wilczewska, Head of Corporate Communication, Pepco.
Wspieramy dzieci w trudnej sytuacji życiowej
Nasze działania obejmują wspieranie dzieci z rodzin wykluczonych, małych miasteczek i wsi, a także dzieci przebywające w pieczy zastępczej. Pomagamy rozwijać pasje i odkrywać nowe talenty, dbać o zdrowie psychiczne, towarzyszymy też młodym w ich pierwszych krokach w dorosłość. Aby zwiększyć siłę działania, nawiązaliśmy współpracę z ponad 50 organizacjami pozarządowymi z 18 państw Europy, które realizują podobne cele do tych, które wyznaczyło sobie Pepco. Dzięki czemu wspieramy rocznie około 100 tysięcy dzieci. Takie współprace dają nam możliwości docierania do jeszcze większej liczby dzieci i młodzieży, oferując im różnorodne programy rozwojowe, wsparcie psychologiczne oraz kreatywne formy spędzania wolnego czasu.
Przykłady naszych inicjatyw
Współpraca z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci to przykład jednego z naszych najdłuższych partnerstw. Osiem lat temu zorganizowaliśmy wspólnie obóz wakacyjny dla jednej grupy maluchów, dziś Pepco wspiera przez cały rok działalność 55 świetlic, w których dzieci mają zajęcia rozwijające kreatywność, otrzymują pomoc w odrabianiu lekcji oraz możliwość spędzania czasu w przyjaznej atmosferze. Co roku kilkaset podopiecznych fundacji wyjeżdża na obozy letnie finansowane przez Pepco. Wspieramy również program edukacyjny „Cyfrolatki” oraz działalność Telefonu i Czatu Zaufania 800 119 119. Od 2021 roku wspieramy także telefon i czat zaufania 116 111 prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Z Fundacją Atalaya po raz trzeci realizujemy projekt Life.On, w ramach którego pomagamy młodzieży opuszczającej pieczę zastępczą. Finansujemy remonty i doposażamy mieszkania, opłacamy kursy zawodowe, korepetycje. Młodzież rozwija się i uczy samodzielności w grupach wsparcia, na spotkaniach warsztatowych i wyjazdach integracyjnych.
Naszym partnerem w Polsce i na 12 innych rynkach są także SOS Wioski dziecięce. Realizujemy wspólnie projekty skupione na rozwijaniu talentów i aktywnych formach spędzania wolnego czasu.
W ubiegłym roku postanowiliśmy wesprzeć też projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” realizowany przez Fundację UNAWEZA. Jego celem jest zwrócenie uwagi na problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodych osób oraz wprowadzenie bezpłatnego programu profilaktyki i psychoedukacji do szkół. Do pilotażowego programu „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” trwającego w roku szkolnym 2023/24 zgłosiło się ponad 1500 szkół z całej Polski. Objętych jest nim już ponad 300 tysięcy dzieci i młodzieży.
Kontynuacją działań skupionych na psychicznej kondycji młodych ludzi jest nasz własny projekt edukacyjny i kampania „Dom zaczyna się od serca”, który ma na celu zwrócenie uwagi na problem komunikacji i relacji panujących w domach między dziećmi a dorosłymi. Pepco to również długoletnia inicjatywa Happy Bus – letni projekt Fundacji Happy Kids, który od 2010 roku dostarcza euforia i naukę dzieciom z całej Polski z okolic wykluczonych pod kątem atrakcji wakacyjnych. W ciągu 13 edycji mobilne place zabaw odwiedziły ponad 250 miejscowości oferując możliwość zabawy i nauki ponad 120 tysiącom dzieci.
Współpraca z partnerami
Oprócz współpracy z partnerami społecznymi, realizujemy też własne projekty takie jak Charytatywne Misie, Pepcolandia czy Better Move. Charytatywne Misie to projekt prowadzony przez Pepco od 2019 roku, z którego jesteśmy szczególnie dumni. Misie są nie tylko przyjaznymi towarzyszami dzieci, ale jednocześnie symbolem dobroczynności, ponieważ każdy zakup to wsparcie szczytnego celu. 100% zysków ze sprzedaży każdej kolekcji pluszaków trafia do lokalnych organizacji pozarządowych, wspierając rozwój i edukację dzieci i młodzieży. W Polsce finansujemy w ten sposób stypendia edukacyjne Fundacji Świętego Mikołaja, przeznaczane na rozwój zainteresowań. Tylko w tym roku szkolnym ufundowaliśmy 214 rocznych stypendiów dla zdolnych uczniów z niezamożnych rodzin.
Aktywizujemy również współpracę sąsiedzką w ramach corocznej inicjatywy o nazwie Pepcolandia. Jest to program grantowy, który umożliwia pracownikom Pepco zaangażowanie się w działania charytatywne i wspieranie lokalnych społeczności. Pracownicy mają możliwość zgłaszania wybranych organizacji, dla których chcieliby pozyskać mikrogranty na realizację projektów dedykowanych dzieciom i młodzieży. Z kolei Better Move to zachęta do aktywnego spędzania czasu wolnego połączonego ze wsparciem dla potrzebujących dzieci. Tysiące pracowników co roku biega, chodzi, jeździ i kumuluje kilometry, które następnie zamieniamy na finansowe wsparcie wybranego celu charytatywnego.
To jednak nie wszystko. W inicjatywy społeczne regularnie angażuje się także zespół wolontariuszy Pepco. W tym roku pracownicy Pepco w Poznaniu współpracowali z oddziałem Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, odświeżając i porządkując świetlicę oraz ogródek przy Ognisku na Fyrtlu. To miejsce wsparcia dla lokalnych dzieci, gdzie znajdują schronienie, pomoc w nauce i możliwość rozwijania swoich pasji poprzez różnorodne warsztaty.
Co przyniesie przyszłość?
Jesteśmy gotowi na dalsze działania w duchu naszej misji. W najbliższych latach z pewnością będziemy kontynuować programy społeczne, rozszerzać współpracę z organizacjami pozarządowymi oraz minimalizować wpływ na środowisko. Będziemy z pewnością, na większą skalę, wspierać wolontariat, wierząc, iż w ten sposób trafimy też z pomocą do lokalnych społeczności, w których funkcjonują na co dzień pracownicy Pepco. Wierzymy, iż dzięki naszym działaniom, nie tylko zmieniamy życie dzieci i młodzieży, ale również inspirujemy innych do podobnych aktywności. Jesteśmy przekonani, iż nasza misja społeczna będzie kontynuowana przez kolejne lata.
Autorką komentarza jest Katarzyna Wilczewska, Head of Corporate Communication, Pepco.