Katowice Airport chce rozbudować infrastrukturę cargo. Umowa na projekt drugiego terminalu podpisana

3 tygodni temu

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA (GTL) zawarło kontrakt ze spółką Kwadrat Polska na opracowanie dokumentacji projektowej drugiego terminalu cargo na terenie Katowice Airport. Nowy obiekt o powierzchni blisko 10 tys. m2 zostanie zlokalizowany w południowo-wschodniej części lotniska. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 r.

Obiecujące wyniki napędzają inwestycje

Katowice Airport, będące jednym z największych regionalnych portów lotniczych w segmencie komercyjnych przewozów cargo, odnotowało w 2024 r. obsługę 37,1 tys. ton towarów. Był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska, po rekordowym 2022 r. z wynikiem ponad 40,6 tys. ton ładunków.

Mamy za sobą rekordowe pierwsze półrocze 2025 r., w tym czasie zanotowaliśmy prawie 22 tys. ton obsłużonego frachtu. Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków – przekazał Artur Tomasik, prezes zarządu GTL SA.

Lider GTL SA podkreślił również, iż w długim okresie spółka celuje w blisko 100 tys. ton ładunków rocznie, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. To właśnie ta perspektywa skłoniła zarząd do podjęcia decyzji o rozbudowie infrastruktury cargo.

Globalni operatorzy wybierają Pyrzowice

W katowickim porcie lotniczym działalność prowadzą największe globalne firmy kurierskie, w tym DHL Express, UPS oraz FedEx. Od października 2024 r. realizowane są połączenia all-cargo z chińskiego Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt-Katowice-Frankfurt.

Katowice Airport zajmuje drugie miejsce wśród polskich lotnisk zajmujących się cargo komercyjnym, zaraz po Warszawie. Oba porty łącznie obsługują 90% krajowego rynku towarowego. W czołówce znajduje się również Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów, specjalizujący się przede wszystkim w ładunkach o charakterze militarnym.

Niemal 2 mld zł na rozbudowę infrastruktury w Pyrzowicach

Nowy terminal cargo stanowi część największego programu inwestycyjnego w historii lotniska o wartości 1,8 mld zł, realizowanego do 2032 r. W ramach tej inicjatywy w Pyrzowicach powstanie również nowy główny terminal pasażerski wraz z układem drogowym, czwarty hangar do obsługi technicznej statków powietrznych oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw, bazujący na bocznicy kolejowej. Program obejmuje także rozbudowę parkingów terenowych, budowę parkingu wielopoziomowego oraz stworzenie centrum przesiadkowego, integrującego transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy.

Obecnie w południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo składająca się z terminalu towarowego o powierzchni blisko 12 tys. m2 oraz płyty postojowej dla frachtowców. Po oddaniu do eksploatacji drugiego terminalu całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ładunków wzrośnie do niemal 22 tys. m2.

Autor: Damian Malesza
Fot. Katowice Airport

Zobacz również:

Rozbudowa terminalu w Sławkowie: inwestycja w bezpieczeństwo logistyczne Polski i Unii Europejskiej
W Pyrzowicach powstanie multimodalny węzeł przeładunkowy. Prace wykona Budimex i Mostostal Kraków
Idź do oryginalnego materiału