Katowice Airport chce rozbudować infrastrukturę cargo. Umowa na projekt drugiego terminalu podpisana

10 godzin temu

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA (GTL) zawarło kontrakt ze spółką Kwadrat Polska na opracowanie dokumentacji projektowej drugiego terminalu cargo na terenie Katowice Airport. Nowy obiekt o powierzchni blisko 10 tys. m2 zostanie zlokalizowany w południowo-wschodniej części lotniska. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2026 r.

Obiecujące wyniki napędzają inwestycje

Katowice Airport, będące jednym z największych regionalnych portów lotniczych w segmencie komercyjnych przewozów cargo, odnotowało w 2024 r. obsługę 37,1 tys. ton towarów. Był to drugi najlepszy wynik w historii lotniska, po rekordowym 2022 r. z wynikiem ponad 40,6 tys. ton ładunków.

Mamy za sobą rekordowe pierwsze półrocze 2025 r., w tym czasie zanotowaliśmy prawie 22 tys. ton obsłużonego frachtu. Cały bieżący rok, drugi raz w historii, zamkniemy wynikiem ponad 40 tys. ton odprawionych ładunków – przekazał Artur Tomasik, prezes zarządu GTL SA.

Lider GTL SA podkreślił również, iż w długim okresie spółka celuje w blisko 100 tys. ton ładunków rocznie, głównie za sprawą rosnących przewozów na zlecenie branży e-commerce. To właśnie ta perspektywa skłoniła zarząd do podjęcia decyzji o rozbudowie infrastruktury cargo.

Globalni operatorzy wybierają Pyrzowice

W katowickim porcie lotniczym działalność prowadzą największe globalne firmy kurierskie, w tym DHL Express, UPS oraz FedEx. Od października 2024 r. realizowane są połączenia all-cargo z chińskiego Urumczi, a w kwietniu 2025 r. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt-Katowice-Frankfurt.

Katowice Airport zajmuje drugie miejsce wśród polskich lotnisk zajmujących się cargo komercyjnym, zaraz po Warszawie. Oba porty łącznie obsługują 90% krajowego rynku towarowego. W czołówce znajduje się również Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów, specjalizujący się przede wszystkim w ładunkach o charakterze militarnym.

Niemal 2 mld zł na rozbudowę infrastruktury w Pyrzowicach

Nowy terminal cargo stanowi część największego programu inwestycyjnego w historii lotniska o wartości 1,8 mld zł, realizowanego do 2032 r. W ramach tej inicjatywy w Pyrzowicach powstanie również nowy główny terminal pasażerski wraz z układem drogowym, czwarty hangar do obsługi technicznej statków powietrznych oraz multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw, bazujący na bocznicy kolejowej. Program obejmuje także rozbudowę parkingów terenowych, budowę parkingu wielopoziomowego oraz stworzenie centrum przesiadkowego, integrującego transport autobusowy, kolejowy oraz lotniczy.

Obecnie w południowo-wschodniej części lotniska funkcjonuje strefa cargo składająca się z terminalu towarowego o powierzchni blisko 12 tys. m2 oraz płyty postojowej dla frachtowców. Po oddaniu do eksploatacji drugiego terminalu całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ładunków wzrośnie do niemal 22 tys. m2.

Autor: Damian Malesza
Fot. Katowice Airport

Zobacz również:

Rozbudowa terminalu w Sławkowie: inwestycja w bezpieczeństwo logistyczne Polski i Unii Europejskiej
W Pyrzowicach powstanie multimodalny węzeł przeładunkowy. Prace wykona Budimex i Mostostal Kraków
Idź do oryginalnego materiału