Katowice łączą siły z PLK SA: kolej i autobus pod jednym dachem

1 tydzień temu

Efektem współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Miasta Katowice będzie stworzenie wygodnego węzła przesiadkowego łączącego kolej z międzynarodowym dworcem autobusowym. najważniejsze zmiany to budowa nowego tunelu pod peronem nr 1 oraz zabezpieczenie miejsca pod przyszły peron przy Stadionie Miejskim. Całość wpisuje się w przebudowę trasy Będzin – Katowice Piotrowice.

Realizujemy inwestycję, która odmieni transport kolejowy w całej aglomeracji – podkreśla Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP PLK.

Efektem dobrej współpracy z Miastem Katowice są rozwiązania realnie poprawiające jakość podróży.

Nowy tunel pod peronem nr 1 połączy stację Katowice z ulicą Mikołowską i umożliwi bezpieczne, komfortowe przemieszczanie się pieszych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Obiekt po zakończeniu budowy przejdzie pod zarząd miasta. Miasto Katowice z kolei zbuduje kładkę nad torami, która połączy ul. Mikołowską z międzynarodowym dworcem autobusowym przy ul. Sądowej.

Dzięki tej inwestycji poprawiamy dostępność komunikacyjną centrum Katowic – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent miasta.

Kładka i tunel stworzą spójny układ przesiadkowy między różnymi środkami transportu.

W porozumieniu przewidziano także zabezpieczenie przestrzeni pod budowę nowego peronu w rejonie Stadionu Miejskiego. Obiekt ten ma ułatwić dostęp na wydarzenia sportowe i kulturalne, a PLK SA zadeklarowały starania o pozyskanie finansowania na jego realizację.

Ważną zmianą jest zmodyfikowanie technologii przebudowy obiektów nad ulicami Mikołowską i Św. Jana. Początkowo zakładano wyłączenie ruchu tramwajowego, ale nowa koncepcja pozwala na jego utrzymanie. To oznacza mniejsze utrudnienia dla mieszkańców i szybsze zakończenie inwestycji drogowych.

Zakres prac w Katowicach obejmuje budowę nowych przystanków (m.in. Katowice Uniwersytet, Katowice Morawa, Katowice Akademia), modernizację istniejących stacji (Katowice, Ligota, Zawodzie) i przebudowę ponad 140 obiektów inżynieryjnych. Całość ma prowadzić do rozdzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co zwiększy częstotliwość kursowania pociągów i poprawi przepustowość linii.

W ramach inwestycji powstanie również nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym, z którego prowadzony będzie nadzór nad linią od Sosnowca do Tychów.

Zobacz również:

Nowe wiadukty w Młoszowej i Pisarach zwiększają bezpieczeństwo na trasie Kraków–Katowice
Modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie Będzin – Katowice Szopienice Płd.
Idź do oryginalnego materiału