Kąty Wrocławskie: SBM rozbuduje bocznicę terminala intermodalnego Schavemaker – umowa podpisana

1 tydzień temu

Schavemaker Invest i konsorcjum spółek SBM podpisali kontrakt na rozbudowę infrastruktury kolejowej w Kątach Wrocławskich. Chodzi o II fazę rozbudowy bocznicy terminala kontenerowego w ramach projektu współfinansowanego z instrumentu Unii Europejskiej (UE) „Łącząc Europę” (CEF) na lata 2021-2027. Inwestycja o wartości 18,43 mln zł ma wpisuje się w strategię rozwoju korytarzy transportowych Morze Północne – Bałtyk oraz Bałtyk – Adriatyk. Wszystkie prace mają zakończyć się do 30 maja 2026 r.

Przedmiotem inwestycji jest realizacja prac umożliwiających bezpośrednie wjazdy i wyjazdy składów pociągowych na bocznicę terminala z pominięciem torów dodatkowych stacji Kąty Wrocławskie. Zgodnie z założeniami projektu, wjazdy i wyjazdy będą odbywać się zarówno od strony Smolca, jak i od strony Mietkowa.

Zakres prac budowlanych obejmuje:

  • zabudowę nowych rozjazdów nr 1, 2 i 3 (wraz ze wzmocnieniem podtorza i pozostałymi robotami towarzyszącymi, uwzględniając włączenie do torów szlakowych nr 1 i 2)
  • rozbiórkę rozjazdu krzyżowego podwójnego nr 3 i zastąpienie go dwoma rozjazdami pojedynczymi (nr 106, 4 i 5)
  • remont nawierzchni toru 200b

Ważnym elementem inwestycji jest również budowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) na terenie bocznicy oraz przebudowa tych systemów na stacji Kąty Wrocławskie. Projekt przewiduje także wykonanie oświetlenia dla nowych rozjazdów, instalację elektrycznego ogrzewania rozjazdów (EOR) oraz elektryfikację toru 200 i przejść rozjazdowych 1-2 oraz 3-101.

Modernizacja terminala w Kątach Wrocławskich to kolejny etap rozwoju infrastruktury intermodalnej. Zwiększenie przepustowości węzła przyczyni się do bardziej efektywnego wykorzystania transportu kolejowego w przewozach towarowych i ograniczenia emisji związanych z transportem drogowym.

Autor: Damian Malesza
Fot. Schavemaker

Sprawdź również:

Track Tec rozbuduje bocznicę terminala kontenerowego w Kątach Wrocławskich
Kolejowa luka w łańcuchach dostaw – nowy raport wskazuje, jak przywrócić ładunki na tory
Idź do oryginalnego materiału