Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, systemem kaucyjnym zostaną objęte miejsca sprzedające napoje - sklepy spożywcze, ale też np. sklepy przemysłowe, punkty gastronomiczne i stoiska na imprezach masowych. Zgodnie z art. 44 tej ustawy, jeżeli powierzchnia sprzedaży przekracza 200 m kw., przedsiębiorca będzie musiał zbierać puste butelki oraz objęte systemem puszki i zwracać za nie kaucję. Mniejsze placówki mogą to robić dobrowolnie.
Widoczny i czytelny logotyp
System kaucyjny obejmie wszystkie puszki metalowe do pojemności 1 litra - zarówno te stalowe jak i aluminiowe. “Nie podano minimalnej pojemności, a więc systemem kaucyjnym objęte są wszystkie puszki metalowe tj. wykonane ze stali oraz aluminium” - wskazuje RECAL, fundacji na rzecz odzysku opakowań aluminiowych. Bez względu na pojemność, kaucja za puszkę wyniesie 50 gr. Reklama
Zgodnie z wytycznymi określonymi w ustawie kaucyjnej, puszki podlegające zwrotowi powinny zostać odpowiednio oznaczone. Logotyp systemu kaucyjnego powinien być widoczny i czytelny. RECAL sugeruje oznaczenie informacji „prostokątem” z napisem „kaucja” i podaną wysokością 0,50 zł dla puszek. Rekomenduje też minimalne wymiary - 8,3 mm wysokości i 11,7 mm szerokości. “Zalecamy umieszczenie tej informacji bezpośrednio na górze. W miejscu, które nie podlega zginaniu, aby maksymalizować dostępność informacji” - zachęca fundacja RECAL. Podkreśla, iż oznaczone powinno być też każde jednostkowe opakowanie.
Do spełnienia jeden warunek
Eksperci przypominają, iż warunkiem do otrzymania pieniędzy za puszki objęte systemem kaucyjnym, jest zwrot nieuszkodzonego opakowania. “Szczególnie w okresie początkowym, gdy na rynku funkcjonowały będą równolegle puszki objęte kaucją oraz te bez kaucji, zalecamy wprowadzenie oznaczenia na multipakach: „W TYM OPAKOWANIU ZNAJDUJĄ SIĘ PUSZKI OBJĘTE KAUCJĄ. NIE ZGNIATAJ PUSZKI. ZWRÓĆ I ODZYSKAJ KAUCJĘ” - zachęca fundacja.
Zaleca, aby informację umieszczać na górze - w miejscu, które nie podlega zginaniu. “Nie rekomendujemy zamieszczania informacji bezpośrednio na puszkach. Powodem jest ograniczanie informacji mogących osłabić odnalezienie logotypu systemu kaucyjnego na opakowaniu" - zachęca RECAL. I uzasadnia, iż dzięki takiemu rozwiązaniu tekst o objęciu opakowania systemem kaucyjnym nie zagubi się wśród innych informacji.
Opakowanie z 90-letnią historią
W 2025 r. puszka do napojów ukończyła 90 lat. Pierwsze wyprodukowano w styczniu 1935 r., w browarze Gottfried Krueger w Newark w stanie New Jersey. Wtedy, po raz pierwszy, trafiło na rynek dwa tysiące piw w puszkach stalowych. Rok później puszki z napojami dotarły do Europy - w Walii zaczęto sprzedawać w nich piwo. W 1937 r. w Wielkiej Brytanii działały 23 browary, które oferowały 40 różnych marek piw w puszkach.
Pierwszą całkowicie aluminiową, dwuczęściową puszkę, wprowadzono na rynek w 1964 r., a po kolejnych 11 latach pojawiło się rozwiązanie stosowane do dzisiaj - trwałe połączenie kluczyka (nazywanego błędnie zawleczką) z wieczkiem, bez potrzeby całkowitego odrywania w czasie otwierania.