Komisja Europejska wybrała 94 projekty transportowe, które otrzymały dotacje UE w wysokości prawie 2,8 mld euro w ramach instrumentu „Łącząc Europę”; obejmują one m.in. Rail Baltica w regionie Morza Bałtyckiego i Polsce oraz poprawę sytuacji w Grecji i na Słowacji. Linie kolei dużych prędkości będą również rozwijane w Czechach i Polsce, podała Komisja.
„Komisja Europejska wybrała 94 projekty transportowe, które otrzymały dotacje UE w wysokości prawie 2,8 mld euro w ramach instrumentu 'Łącząc Europę’. Dzięki modernizacji kolei, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) projekty nie tylko przyczynią się do lepszego połączenia europejskich regionów i miast – z północy na południe, ze wschodu na zachód, ale także sprawią, iż rynek wewnętrzny UE stanie się bardziej konkurencyjny i odporny” – czytamy w komunikacie.
„Największą część finansowania – 77 % – otrzyma transport kolejowy, przy czym inwestycje będą ukierunkowane na gruntowną modernizację infrastruktury w ramach sieci bazowej i rozszerzonej TEN-T, zwłaszcza w krajach objętych polityką spójności. Obejmuje to budowę Rail Baltica w regionie Morza Bałtyckiego i Polsce oraz poprawę sytuacji w Grecji i na Słowacji. Linie kolei dużych prędkości będą również rozwijane w Czechach i Polsce” – czytamy dalej.
Ponadto 46 projektów w 11 państwach członkowskich – w tym w Austrii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech i w Szwecji – wdroży europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pociągach i na torach, poprawiając bezpieczeństwo kolei i interoperacyjność ponad granicami, podano także.
94 projekty wybrano z puli 258 wniosków złożonych w ramach niedawnego zaproszenia do składania wniosków, które zamknięto 21 stycznia 2025 r. Finansowanie unijne tych projektów będzie udzielane w formie dotacji, które są wykorzystywane do współfinansowania całkowitych kwalifikowalnych kosztów projektów.
Całkowity budżet programu „Łącząc Europę” – Transport na lata 2021-2027 wynosi 25,8 mld euro.
Źródło: ISBnews