Więcej codziennych połączeń z Kielc do Warszawy, Lublina oraz Krakowa, nowe dzienne pociągi z Kielc do Trójmiasta, a także połączenie międzynarodowe z Kielc do Litwy przez Białystok. Do tego skrócenie do ok. trzech godzin przejazdu między Kielcami i Wrocławiem. Grudniowa modyfikacja rozkładu jazdy pociągów przynosi wiele udogodnień dla pasażerów ze stolicy regionu. Te i inne zmiany dotyczące kolei zaprezentowano w poniedziałek (9 grudnia br.) podczas konferencji prasowej w Urzędzie Miasta.
W spotkaniu w ratuszu udział wzięli Prezydentka Kielc Agata Wojda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak, posłowie na sejm RP Artur Gierada i Lucjan Pietrzczyk oraz Michał Piasecki, Przewodniczący Komisji Infrastruktury, Transportu i Środowiska Rady Miasta Kielce.
Kilka miesięcy temu informowaliśmy o rozmowach z Ministerstwem Infrastruktury, o postulatach jakie wówczas kierowaliśmy do resortu oraz o zapewnieniach jakie usłyszeliśmy. Dziś stają się one rzeczywistością. Te rozwiązania już od 15 grudnia polepszą codzienne życie mieszkańców, usprawnią możliwość komunikacji pomiędzy Kielcami i innymi ośrodkami miejskimi. Szczególnie tymi, z którymi łączą nas różnego rodzaju zobowiązania zawodowe, zobowiązania rodzinne – przekonuje prezydentka Kielc.
Od nowego rozkładu jazdy dodatkowe pary pociągów pojawią się w relacjach do Warszawy oraz do Lublina. Do stolicy, od połowy grudnia dojedziemy 10 parami pociągów PKP Intercity, czyli dwoma więcej niż w obowiązującym rozkładzie jazdy. Do Lublina pojedzie z kolei już 7 par zamiast 5.
Będziemy mieli z Kielc do Warszawy, jak i z Warszawy do Kielc pociągi dalekobieżne w cyklu co dwie godziny. To określamy mianem już dobrej, przyzwoitej oferty, dążąc w dalszej kolejności do zwiększenia częstotliwości pociągów na tym kierunku do jednego na godzinę. Czas przejazdu to dziś dwie godziny, a będziemy starali się go w kolejnych latach jeszcze skracać – tłumaczy wiceminister Piotr Malepszak.
Od nowego rocznego rozkładu jazdy wchodzącego w życie 15 grudnia Kielce zyskają dodatkowe 6 par pociągów do Krakowa, czyli łącznie to połączenie zostanie obsłużone 14 parami pociągów PKP Intercity.
Taka liczba pociągów to szansa dla potencjału turystycznego Kielc i regionu. Prezentując naszą ofertę odwiedzającym Kraków, możemy zachęcić ich, by naprawdę nowoczesnym, czystym, szybkim i ekologicznym pociągiem przyjechali zobaczyć nasze miasto, tutaj spędzili trochę czasu – uważa poseł Artur Gierada.
Połączeń z Kielc do Wrocławia będzie tyle samo co dotychczas, nowością będzie natomiast to, iż wszystkie z nich pojadą najkrótszą trasą – przez Częstochowę, osiągając czasy przejazdu około 3 godzin.
Po bardzo długiej nieobecności do Kielc wraca połączenie międzynarodowe. Od połowy grudnia województwo świętokrzyskie zyska połączenie do Litwy. Będzie nim pociąg IC Hańcza relacji Kraków Główny – Mockava (dalej Wilno realizowane z kolejami litewskimi). Tym składem podróżni z Kielc i Skarżyska-Kamiennej będą mogli bezpośrednio dojechać także do Białegostoku. W komunikacji krajowej pojawią się też nowe dzienne połączenia Kielc z Trójmiastem oraz Łodzią, obsługiwane przez pociągi POLREGIO.
Zwiększa się liczba przewozów pasażerskich i wszystkie analizy wskazują na to, iż ten trend będzie się utrzymywał. My jako Kielce i region chcemy w tym brać udział – powiedział poseł Lucjan Pietrzczyk.
Podczas konferencji zapowiedziano również, iż niedługo zaprezentowane zostaną szerzej wnioski zebrane podczas warsztatów dot. tzw. „Nowego Miasta”, czyli terenów znajdujących się w pobliżu Dworca Kolejowego, po obu stronach torów.
Przedstawimy pomysły zarówno o charakterze komunikacyjnym, jak i urbanistyczno-architektonicznym. Sygnalizowaliśmy, iż będą one realne i możliwe pod wieloma warunkami, ale kluczowym jest kooperacja ze spółkami kolejowymi. Dzięki wsparciu Pana Ministra dziś jest ona bardzo sprawna. Przedstawiciele tych spółek uczestniczyli w naszych warsztatach i jesteśmy z nimi w stałym kontakcie. Krok po kroku załatwiamy drobne sprawy, chociażby w temacie regulacji gruntów, żeby móc realizować inwestycje drogowe. Jest także pełna otwartość w zakresie strategicznych celów, jakie ma miasto w zakresie rozwoju swojej przestrzeni – mówi Agata Wojda.
Na 13 stycznia zaplanowaliśmy wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury Transportu i Środowiska oraz Komisji Rozwoju Urbanistyki i Nieruchomości właśnie na dworcu PKP. To jest idealne miejsce, żeby rozmawiać o zagospodarowaniu terenów w tej części miasta. Mam głęboką nadzieję, iż razem z przedstawicielami spółek kolejowych, na tym wspólnym posiedzeniu komisji firma, która przeprowadzała warsztaty, zaprezentuje tę koncepcję i będziemy mogli nad nią dyskutować – przekonuje radny Michał Piasecki.
Źródło: Kielce.eu