Projekt modernizacji linii kolejowej Podłęże-Piekiełko nabiera tempa, a pod małopolską ziemią praca wre. Na czele tego przedsięwzięcia stoją dwie gigantyczne maszyny – Kinga i Jadwiga – które niedługo połączą Pisarzową z Mordarką i dalej w kierunku Nowego Sącza.
Budowa linii kolejowej Podłęże-Piekiełko przyspiesza
Inwestycja Podłęże-Piekiełko to nie tylko nowoczesna linia kolejowa. To projekt o znaczeniu strategicznym, mający na celu nie tylko przyspieszenie transportu między Krakowem, Nowym Sączem i Zakopanem, ale też ożywienie gospodarcze i społeczne całego regionu. Dwie osie tego przedsięwzięcia to modernizacja istniejącej linii Chabówka–Nowy Sącz oraz budowa zupełnie nowej trasy z Podłęża do Tymbarku. Całość obejmuje blisko 133 kilometry infrastruktury kolejowej, z czego aż 58 kilometrów to zupełnie nowe tory.
W ostatni dzień marca, przy akompaniamencie błyskających fleszy i dźwięku maszyn, Kinga – ważąca ponad 600 ton tarcza TBM – rozpoczęła pracę przy drążeniu tunelu ewakuacyjnego. Już po dwóch miesiącach może pochwalić się imponującym wynikiem – prawie 300 metrów gotowego tunelu. niedługo maszyna będzie pokonywać nawet 10 metrów dziennie bez przerw, jednocześnie montując ściany i usuwając urobek. System czujników, stale monitorujący jej pracę, pozwala na bezpieczne prowadzenie operacji w trudnym górskim terenie.
Jesteśmy na placu budowy jednego z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych projektów realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Budowa nowej linii kolejowej w tak skomplikowanym otoczeniu jest niewątpliwie wyzwaniem. Zbierane przez nas teraz doświadczenia są bezcenną lekcją, dającą gwarancję znakomitego przygotowania do kolejnych inwestycji o podobnej bądź większej skali – stwierdził Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Obok Kingi, do działania przygotowuje się jej większa siostra – Jadwiga. Jej zadaniem będzie wykonanie głównego tunelu, którym w przyszłości pojadą pociągi. w tej chwili trwa proces składania i kalibracji tej imponującej maszyny. Jej debiut przewidywany jest na nadchodzące tygodnie, a zdobyte już doświadczenia z pracy Kingi mają posłużyć do zoptymalizowania startu drugiej tarczy.
Postępuje realizacja jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce – projektu Podłęże–Piekiełko!
Dzisiaj byłem z wizytą techniczną w Pisarzowej k. Limanowej, gdzie powstaje prawie 4-kilometrowy tunel kolejowy .
Już w przyszłym roku dwa tunele połączą stację… pic.twitter.com/Uof8Wk6sl7
— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) May 29, 2025
Tunelowy krajobraz Małopolski
Projekt zakłada powstanie aż 20 tuneli, z czego 16 będzie dostępnych dla ruchu kolejowego, a 4 to tunele ewakuacyjne. Łączna długość tych konstrukcji przekroczy 30 kilometrów. To sprawia, iż Podłęże-Piekiełko zyska miano jednego z najbardziej ztunelizowanych projektów kolejowych w Europie Środkowej.
Choć skomplikowany teren, warunki geologiczne i zaawansowane prace inżynieryjne mogłyby stanowić przeszkodę, inwestycja idzie szybciej niż zakładano. Jak zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak – roboty są choćby miesiąc przed planem. To dobra wiadomość dla mieszkańców i turystów – szybciej pojawi się długo oczekiwane połączenie kolejowe, które skróci czas przejazdu i zwiększy komfort podróży.
Osobiście widziałem dziś, jak trudne zadanie wykonują specjaliści na tym placu budowy. Tym bardziej cieszę się, iż działania realizowane są zgodnie z przyjętym planem, a choćby o miesiąc wyprzedzają harmonogram. Już niedługo Małopolska zyska nowe, atrakcyjne czasowo połączenie kolejowe. Dzięki niemu zaktywizujemy gospodarczo i społecznie Limanową, Nowy Sącz i szereg innych miejscowości – podkreślił minister Dariusz Klimczak.
Warto przypomnieć, iż nowa linia umożliwi przejazd z Krakowa do Nowego Sącza w zaledwie godzinę, a do Zakopanego w około 90 minut. To oznacza ogromną różnicę w stosunku do obecnych czasów przejazdu. Zyska na tym nie tylko turystyka, ale także lokalna gospodarka – szybki transport może przyciągnąć inwestorów, ułatwić handel i otworzyć nowe rynki pracy.
Kinga pokonała już 300 metrów podziemnego tunelu pod Pisarzową. niedługo dołączy do niej Jadwiga, jej większa siostra.
Obie to tarcze TBM. Wydrążą trasę, która w przyszłym roku połączy stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, co pozwoli skrócić podróże koleją w kierunku… pic.twitter.com/Mmhet2pj4v
— PLK SA (@PKP_PLK_SA) May 29, 2025
Kolejny etap prac
Prace budowlane toczą się równocześnie na kilku odcinkach:
- Limanowa – bocznica Klęczany,
- bocznica Klęczany – Nowy Sącz,
- Chabówka – Rabka Zaryte.
Dodatkowo, ogłoszono przetargi na kolejne odcinki, m.in.:
- Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale,
- Tymbark – Limanowa,
- Podłęże – Gdów.
Projekt to również elektryfikacja, modernizacja stacji, budowa nowych przystanków i unowocześnienie infrastruktury technicznej. Mówimy więc o kompleksowej przebudowie całej sieci, a nie tylko jej fragmentów. To pokazuje, iż inwestycja realizowana jest z rozmachem i dobrze przemyślaną strategią etapowania.
Tak rozwija się kolej w Małopolsce! Co jeszcze planuje PKP? [ZDJĘCIA]