Klienci UPC dostaną rekompensaty

4 dni temu
Zdjęcie: fot. Radek Pietruszka/PAP


Klienci byłego UPC korzystający z pakietu "Więcej korzyści dla Ciebie" otrzymają zwrot opłat za niezamówione usługi - poinformował we wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak podano w komunikacie, Prezes UOKiK wydał w tej sprawie decyzję zobowiązującą.


Prezes UOKiK postawił również zarzuty spółce Canal+ Polska. Dotyczą one włączania konsumentom usług dodatkowych, na które nie udzielili wyraźnej zgody.

"Aktywowanie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów. Tymczasem, UPC Polska w ramach programu 'Więcej korzyści dla Ciebie' uruchamiała swoim klientom dodatkowe kanały telewizyjne i zwiększała prędkość internetu, bez pytania ich o zgodę na takie działania" - wskazano w komunikacie.

📢Prezes #UOKiK wydał decyzję zobowiązującą.

👉 Klienci byłego UPC korzystający z pakietu „Więcej korzyści dla Ciebie” otrzymają rekompensatę – zwrot opłat za niezamówione usługi.

Są też zarzuty dla Canal+ Polska.

Więcej informacji ➡️ https://t.co/RioEANcGvd pic.twitter.com/h9h44le4y5

— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 24, 2024

Jak podał UOKiK, wyższy abonament za nowe usługi - o 4 lub 8 zł, w zależności od pakietu - UPC Polska naliczała automatycznie, pozostawiając jedynie możliwość rezygnacji z jednostronnie wprowadzonych zmian do umów na czas nieokreślony. Za takie działanie Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty, a teraz wydał wobec niej decyzję zobowiązującą.

"Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca" – zaznaczył prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Jak poinformował UOKiK, brak sprzeciwu ze strony konsumentów nie może być odbierany jako milcząca zgoda na działania przedsiębiorcy. "Nie może on wymagać od swoich klientów, aby zgadzali się na tak istotne zmiany, których nikt z nimi nie ustalał i które w związku z tym nie powinny obowiązywać" - wskazano.

Klienci dostaną zwrot pieniędzy

Jak wynika z przekazanych przez Urząd informacji, UPC Polska - w tej chwili P4, nie będzie już pobierał abonamentu w podwyższonej wysokości wynikającej z zakwestionowanych zmian. Klienci będą mogli kontynuować umowę z wyższą wysokością abonamentu za dodatkową liczbę kanałów lub zwiększoną prędkością internetu, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to swobodną zgodę.

Ponadto operator zwróci wszystkim konsumentom pieniądze za czas, w którym płacili podwyższony abonament w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” (do 9 miesięcy rozliczeniowych, maksymalnie 72 zł). Przedsiębiorca zaoferuje również preferencyjne warunki na internet mobilny jako rekompensatę.

Zarzuty dla Canal+ Polska

Prezes UOKiK postawił podobne zarzuty również Canal+ Polska. Dotyczą one automatycznego uruchamiania usług dodatkowych i pobierania za nie płatności bez uzyskania na to wyraźnej zgody konsumentów. "Co więcej, wątpliwości budzi obarczanie ich odpowiedzialnością za brak rezygnacji z tak włączonych usług" - poinformowano w komunikacie.

Jak wskazano, klienci spółki przy zawieraniu umowy na dostęp do internetu mobilnego lub telefonii komórkowej nie byli pytani, czy chcą aktywować dodatkowe usługi ani nie wyrażali takiej zgody. Byli jedynie informowani, iż antywirus o nazwie „Bezpieczny Internet” lub usługa „Music+ Premium”, zapewniająca dostęp do serwisu Tidal, zostaną włączone, a także iż będą mogli z jednej lub obu opcji zrezygnować po zawarciu umowy. Usługi „Bezpieczny Internet” i „Music+ Premium” po okresie darmowym były płatne i to konsumenci musieli pamiętać o ich wyłączeniu. W przeciwnym razie do ich abonamentu doliczana była kwota 3 zł lub 9 zł za antywirus i 19,99 zł za korzystanie z serwisu muzycznego.

UOKiK poinformował, że spółce Canal+ Polska grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.

"Od dawna apelujemy do przedsiębiorców, aby zapewniali swoim klientom rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy chcą uruchomić usługi wykraczające poza świadczenie główne i jego kwotę. Po stronie przedsiębiorcy jest uzyskanie od konsumentów wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność za taką usługę, najpóźniej w chwili zawierania umowy" - podkreślił Chróstny.

Taki obowiązek wynika z art. 10 ustawy o prawach konsumenta - przypomniał Urząd. Prezes UOKiK w ostatnich latach wydał decyzje zobowiązujące wobec spółek: Vectra, Cyfrowy Polsat, UPC, Netia, P4 (operator sieci Play) oraz Orange Polska - wskazano w komunikacie.

PAP

Idź do oryginalnego materiału