Kluczowe Wnioski z Raportu Deloitte: Co Czeka Rynek Motoryzacyjny?

5 miesięcy temu

Ostatni raport Deloitte rzuca nowe światło na przyszłość branży motoryzacyjnej, dostarczając cennych danych i prognoz, które mogą kształtować strategie firm na nadchodzące lata. W tym artykule przybliżamy najważniejsze wnioski z tego raportu, analizując wpływ nowych technologii, zmieniających się regulacji oraz preferencji konsumentów na rynek motoryzacyjny. Poznaj, które trendy będą dominować w sektorze i jak producenci mogą się do nich dostosować, aby zachować konkurencyjność i innowacyjność.

Największa firma doradczo-audytowa wydaje co pewien czas bardzo interesujące raporty. Ostatnio Deloitte przyjrzało się bliżej branży automotive. Ze szczególnym uwzględnieniem rynku samochodów elektrycznych. Bowiem to do nich należy najbliższa przyszłość całego sektora. W dalszej przyszłości na pozycje lidera mogą wejść pojazdy z napędem wodorowym (zobacz naszą analizę „Inwestowanie w wodór to szansa na spore zyski”).

Zyskaj od 3 do 20 darmowych akcji dzięki Freedom24

Każda akcja o wartości choćby 800 dolarów!

Załóż konto
Kupuj akcje bez prowizji przez XTB

Brak prowizji do obrotu 100 tys. euro miesięcznie!

Załóż konto
Wymieniaj waluty przez Walutomat!

Obniż prowizję za wymianę o 50%!

Załóż konto

Dlaczego ludzie wybierają auta elektryczne?

Jeżeli chodzi o polskich konsumentów, to głównym powodem popychających ludzi do zakupu elektryka, jest oczekiwanie znaczące obniżenie kosztów samej podróży. Elektryki są bowiem tańsze o ile chodzi o koszt podróży. Drugim najważniejszym powodem dla którego Polacy chcą zmienić swoje spalinowe auto na elektryka, jest troska o środowisko. Taki pogląd ma 51% wszystkich zdecydowanych co do zmiany samochodu respondentów. 44% respondentów wskazuje na czynnik większego komfortu podróży. Rzeczywiście samochody elektryczne są znacznie cichsze niż ich spalinowe odpowiedniki.

Powody dla których Polacy byliby najbardziej skłonni zmienić swoje auto spalinowe na elektryczne

Raport Deloitte o polskim rynku branży automotive

Respondenci w pozostałych krajach są stosunkowo zbieżni w swoich poglądach z Polakami. Regionem świata gdzie najwięcej osób wskazuje na możliwość oszczędności na kosztach paliwa, jest Azja południowo-wschodnia. To samo jest w przypadku kwestii dotyczących ochrony środowiska. Aż 61% respondentów z tego regionu wskazuje troskę o środowisko jako powód, dla którego planuje zmienić swoje auto z napędem spalinowym/diesla.

Jeszcze bardziej proekologiczni są pod tym względem mieszkańcy Indii. U nich troska o klimat odgrywa pierwszorzędne znaczenie. Sama cena zajmuje pierwsze miejsce na liście czynników wpływających na wybór marki pojazdu przez konsumentów na rynkach rozwiniętych, w tym w Niemczech, Japonii i Stanach Zjednoczonych; podczas gdy osiągi pojazdów (to domena Chin i Korei Południowej).

Powody dla których obywatele poszczególnych państw świata byliby najbardziej skłonni zmienić swoje auto spalinowe na elektryczne

https://www.deloitte.com/global/en/Industries/automotive/

Dlaczego nie decydujemy się na zmianę auta?

Na rynku polskim czynnikiem zniechęcających ludzi do zmiany samochodu w największym stopniu jest wysoka cena pojazdów elektrycznych. Większość konsumentów w naszym kraju nie zamierza wydawać na zakup elektryka więcej niż 150 tys. zł. Do takich poziomów cenowych jeszcze sporo nam brakuje. Samochód elektryczny prosto z salonu jest dziś średnio o 100 tys. zł droższy niż auto z napędem konwencjonalnym.

Średnia ważona cena nowego auta osobowego w połowie ubiegłego roku wynosiła 176 tys. zł. W przypadku aut elektrycznych było to już niemal 270 tys. zł. Tak wynika z analiz – Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Poziom cenowy przy jakim Polacy mogliby zdecydować się na zakup auta elektrycznego

Raport Deloitte o polskim rynku branży automotive
Dołącz do nas na Twitterze oraz YouTube i bądź na bieżąco!

Pozostałe aspekty do naprawy

Co do konsumentów globalnych to w opinii większości samochody elektryczne bardzo mocno zyskałyby na atrakcyjności, gdyby poprawił się ich zasięg jazdy. Na ten problem wskazuje aż 52% respondentów. Ludzi mocno irytuje również czas ładowania baterii. Do tego problemem jest również zwyczajny brak punktów szybkiego ładowania pojazdów.

29% respondentów podnosi również kwestię braku wiary w bezpieczeństwo samych baterii. Część ludzi niepokoi stosunkowo częsty widok aut elektrycznych stojących w płomieniach. Chodzi o pojazdy, których baterie zlokalizowane w podłodze pojazdu zaczynają się bez powodu palić.

Powody jakie ludzie najczęściej wymieniają w kontekście problemów samochodów elektrycznych

https://www.deloitte.com/global/en/Industries/

Rosnący trend to subskrypcje na auta

Z raportu Deloitte wynika jeszcze jeden interesujący wniosek. Otóż będziemy prawdopodobnie szli w kierunku pewnego rodzaju modelu abonamentowego w posiadaniu pojazdów. Część ekspertów wskazuje na to, iż posiadanie samochodu na wyłączność stanie się w przyszłości luksusem. Coraz bardziej prawdopodobna jest sytuacja, w której to będziemy posiadali pojazd na wyłączność przez określoną ilość godzin w ciągu dnia.

Potem ten sam samochód będzie użytkowany przez inną osobę albo choćby grupę osób. Model subskrypcyjny będzie z pewnością mniej wygodny niż tradycyjny styl użytkowania aut, ale z pewnością koszty posiadania samochodów spadną istotnie. Warto obserwować rynek. Pytanie, czy powstaną wyspecjalizowane firmy zajmujące się obsługą wypożyczonych aut, czy tego zadania podejmą się np. producenci aut.

Zainteresowanie osób w przedziale wiekowym 18-34 lata co do modelu subskrypcyjnego posiadania aut

https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer

Długoterminowe perspektywy dla branży są nadzwyczaj optymistyczne

Chociaż z badania Deloitte wynika, iż rzeczywiście wciąż spora część konsumentów uważa auta elektroniczne za niedoskonałe, to jednak wciąż wszystkie dane wskazują na to, iż przed branżą producentów samochodów elektrycznych świetlana przyszłość. Głównym powodem są coraz niższe produkcji aut elektrycznych. Mowa w szczególności o gwałtownie spadających kosztach produkcji baterii. Baterie są najważniejszym komponentem kosztowym w tej chwili produkowanych elektryków.

Stanowi około 30% całościowych kosztów. Poniższy wykres pokazuje, jak gwałtownie będą spadać koszty akumulatorów w latach kolejnych. Po więcej szczegółów o samym rynku automotive odsyłamy was do naszego rozbudowanego raportu.

Koszty produkcji akumulatorów na przestrzeni lat, wraz z prognozą do 2030 roku

https://dnarynkow.pl/tesla-spada-o-ponad-70

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00
67
5
Idź do oryginalnego materiału