Grupa Kodano pozyskała 40 milionów złotych od funduszu Vinci Da Gama, zarządzanego przez Vinci S.A. Polski producent i dystrybutor soczewek oraz oprawek okularowych posiada sieć sprzedaży detalicznej liczącą ponad 100 salonów optycznych własnych i franczyzowych, a od kilku lat mocno stawia na rozwój modelu e-commerce w regionie CEE. Pozyskany kapitał, zostanie wykorzystany na intensyfikację ekspansji na rynkach europejskich oraz rozwój laboratorium, w którym produkowane są soczewki okularowe.
Nie ulega wątpliwości, iż problemy ze wzrokiem stają się coraz bardziej powszechne. Jak wskazuje WHO, ponad 2 miliardy osób na świecie walczy z zaburzeniami widzenia, a eksperci szacują, iż liczba ta może wzrosnąć dwukrotnie w ciągu najbliższych 30 lat.
Rozwój na rynkach CEE i laboratorium
W konsekwencji zapotrzebowanie na produkty optyczne nieustannie rośnie, a jednym z liderów tego rynku w naszym kraju jest polska firma Kodano. Posiada ona sieć ponad stu salonów optycznych, którą nieustannie rozwija, także w modelu franczyzowym. Obchodząca w tym roku swoje 20-lecie spółka stawia na nowoczesne podejście i strategię omnichannel, która obejmuje największy sklep internetowy z soczewkami kontaktowymi i okularami w Polsce oraz sieć 100 rozmieszczonych w całym kraju soczewkomatów – maszyn vendingowych, zaopatrujących klientów w soczewki kontaktowe. Kodano prowadzące już sprzedaż internetową w Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Litwie, planuje zintensyfikować swoje działania związane z ekspansją na europejskie rynki. Na realizację tego celu grupa pozyskała 40 milionów złotych od zarządzanego przez Vinci S.A. funduszu Vinci Da Gama.
– Pozyskane środki planujemy przeznaczyć na rozwój sieci salonów stacjonarnych na wybranych rynkach w regionie CEE, a także na rozszerzenie sprzedaży produktów w modelu e-commerce w krajach europejskich. Intensywnie pracujemy m.in. nad rozwojem laboratorium w którym produkujemy soczewki okularowe, co pozwoli nam poszerzyć ofertę grupy Kodano i zwiększyć marżowość – komentuje Mateusz Matula, CEO grupy Kodano. – Dodatkowo nieustannie rozbudowujemy naszą sieć franczyzobiorców, a także chcemy rozwijać nasze automatyczne punkty sprzedaży soczewek – soczewkomaty, które w połączeniu z aplikacją mobilną oferują klientom niemal natychmiastowy i wygodny dostęp do wybranych produktów – dodaje Mateusz Matula.
Wspieranie międzynarodowych ambicji
Rynek okularów i soczewek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów gospodarki, którego wartość w 2023 roku oszacowano na ponad 180 miliardów dolarów, a skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 8,3 proc. do 2030 roku. Dzięki pozyskanemu kapitałowi na ekspansję Kodano ma szansę stać się jednym z liderów tego rynku w Europie. Inwestycja opiewająca na kwotę 40 milionów złotych została zrealizowana przez fundusz powołany przez BGK i zarządzany przez Vinci S.A. – Vinci Da Gama, inwestujący kwoty w przedziale 10 – 90 mln złotych w przedsiębiorstwa w fazie ekspansji oraz dojrzałości, których plany rozwojowe związane są z ekspansją zagraniczną.
– Inwestycja w grupę Kodano jest kontynuacją misji naszego funduszu wspierania krajowych przedsiębiorstw z międzynarodowymi ambicjami. Wierzymy, iż doświadczenie jej zespołu i obrana strategia rozwoju marki, wraz z obserwowaną dynamiką rynkową, pozwolą Kodano w ciągu kilku lat stać się znaczącym graczem na europejskim rynku okularów i soczewek – komentuje Marcin Adamczyk, wiceprezes Vinci S.A.
Vinci S.A. zarządza także dwoma innymi funduszami – HiTech skupiającym się na wspieraniu innowacyjnych firm z sektora zaawansowanych technologii, a także IQ koncentrującym się na innowacyjnych projektach naukowo-badawczych.