O tym, dlaczego Polska stała się naturalnym kierunkiem ekspansji UNIQLO, jak sieć postrzega konkurencje i jakie są dalsze plany rozwoju marki w naszym kraju, rozmawiamy z Kohsuke Kobayashim, COO UNIQLO Germany & Poland.
UNIQLO rozpoczęło działalność w Polsce w 2022 roku, otwierając pop-up store w Domach Towarowych Wars Sawa Junior w Warszawie. Teraz marka uruchamia tu pełnowymiarowy sklep. Dlaczego na debiut wybraliście właśnie stolicę?
Kohsuke Kobayashi: Polska była dla nas naturalnym kierunkiem ekspansji, ponieważ to jeden z kluczowych rynków Europy Środkowo-Wschodniej, na którym dotąd nie byliśmy obecni. Już podczas pierwszych wizyt zauważyliśmy, iż polscy konsumenci bardzo dobrze reagują na nasz koncept. I to spowodowało, iż Warszawa stała się idealnym miejscem na start.
Dziś w Warszawie działają dwa sklepy UNIQLO – jeden w centrum handlowym Westfield Arkadia, a drugi przy ulicy Marszałkowskiej. Jak ocenia Pan pierwszy etap rozwoju marki w Polsce?
K.K.: Reakcja klientów przerosła nasze oczekiwania. Od samego początku obserwowaliśmy ogromne zainteresowanie naszymi produktami. Wiele osób znało markę UNIQLO z innych europejskich rynków i czekało, aż pojawimy się w Polsce. To był dla nas wyraźny sygnał, iż potrzebujemy stałych lokalizacji. Dwa sklepy w Warszawie pozwoliły nam lepiej poznać polskiego klienta – jego potrzeby, zwyczaje zakupowe oraz sposób spędzania czasu.
Jakie są Państwa dalsze plany ekspansji?
K.K.: Na tym etapie koncentrujemy się na umocnieniu naszej obecności w Warszawie i pogłębianiu relacji z klientami. Oczywiście obserwujemy potencjalne nowe lokalizacje – zarówno w galeriach handlowych, jak i w przestrzeniach ulicznych – jednak na razie nie możemy ujawniać szczegółów dotyczących miast.
Nasze podejście do ekspansji jest zawsze stopniowe i oparte przede wszystkim na dogłębnym zrozumieniu rynku. W innych krajach, takich jak Hiszpania czy Wielka Brytania, również zaczynaliśmy od stolicy, a dopiero później rozwijaliśmy sieć w kolejnych miastach. Chcemy jeszcze lepiej poznać potrzeby polskich klientów, zanim podejmiemy decyzję o kolejnych otwarciach.

Polski rynek modowy jest bardzo konkurencyjny. Działają tu silni lokalni gracze, tacy jak LPP, a także globalne sieci. Jak UNIQLO chce wyróżnić się na tle konkurencji?
K.K.: Nie skupiamy się na konkurencji – skupiamy się na kliencie. Nasza filozofia jest prosta: słuchać ludzi i reagować na ich opinie. Każdego roku otrzymujemy dziesiątki milionów komentarzy od klientów na całym świecie. To właśnie z nich uczymy się, jak ulepszać nasze produkty.
Przykładowo, nasze tkaniny HEATTECH czy kaszmirowe swetry powstały w odpowiedzi na konkretne potrzeby użytkowników. W Polsce widzimy, iż konsumenci cenią funkcjonalność, ale także indywidualny styl życia. To dla nas niezwykle inspirujące.
UNIQLO często podkreśla, iż nie jest marką „fast fashion”. Jak należy to rozumieć?
K.K.: To dla nas bardzo ważne rozróżnienie. Nie dążymy do produkowania gwałtownie zmieniających się kolekcji. Tworzymy podstawowe elementy garderoby, które mają służyć przez wiele sezonów.
Nasze produkty są minimalistyczne, ponadczasowe i mają wspierać codzienne życie – niezależnie od wieku, stylu czy okazji. Wierzymy, iż prostota i jakość to najlepsza odpowiedź na zmieniający się świat mody.
Jaką rolę w strategii UNIQLO w Polsce odgrywa sprzedaż e-commerce?
K.K.: Sprzedaż online to coraz ważniejsza część naszego biznesu w Europie – w tej chwili około 20% przychodów pochodzi z kanału e-commerce. W Polsce również obserwujemy rosnące zainteresowanie zakupami online, jednak wierzymy, iż najlepsze doświadczenie klienta powstaje dzięki połączeniu świata cyfrowego i fizycznego. Dlatego inwestujemy w rozwiązania omnichannel, które umożliwiają m.in. odbiór zamówień internetowych w sklepie, łatwe zwroty czy dostęp do pełnej oferty za pośrednictwem aplikacji.
Co najbardziej zaskoczyło Pana na polskim rynku?
K.K.: Szczerze mówiąc – energia i otwartość Polaków. Nie spodziewałem się aż tak entuzjastycznego przyjęcia marki UNIQLO. Polscy klienci są bardzo świadomi, wiedzą, czego chcą, a jednocześnie potrafią docenić jakość i prostotę.

Podoba mi się również sposób, w jaki Polacy spędzają czas – z rodziną, na świeżym powietrzu, z dużym szacunkiem do równowagi między pracą a życiem prywatnym. To doskonale wpisuje się w naszą filozofię LifeWear – ubrań, które wspierają codzienne, autentyczne życie.
Czy możemy spodziewać się kolejnych otwarć sklepów?
K.K.: Na razie koncentrujemy się na tym, aby nasze dwa warszawskie sklepy funkcjonowały jak najlepiej. Gdy osiągniemy stabilną pozycję i pełne zrozumienie polskiego rynku, przyjdzie czas na kolejny krok. Nie chodzi o tempo, tylko o jakość doświadczenia klienta. Gdy będziemy gotowi, na pewno podzielimy się kolejnymi planami.
Rozmawiał Wojciech Wojnowski.

14 godzin temu



![Agnieszka Nizio, NEPI Rockcastle: 20 lat Silesia City Center – od kopalni do ikony regionu [WYWIAD]](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2025/10/silesia-city-center-fasada-nowe-katowice.jpg)




![System kaucyjny w Polsce. Teoria kontra praktyka – konsumenci zdezorientowani [RAPORT]](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2024/09/esg-system-kaucyjny-zrownowazony-rozwoj-adobestock.jpeg)