Minęło pół roku intensywnych prac związanych z odbudową infrastruktury kolejowej na Dolnym Śląsku po ubiegłorocznej powodzi. Dzięki środkom w wysokości 100 mln zł kolej wróciła do pełnej sprawności, a jednocześnie rozpoczęto nowe inwestycje, które poprawią jakość i bezpieczeństwo podróży w regionie. Odbudowana i wyremontowana za ponad 150 mln zł linia Wrocław – Kłodzko – Międzylesie jest już w pełni wykorzystywana przez pasażerów. Teraz czas na kolejne wyzwania, które przyniosą dalsze ulepszenia w ruchu kolejowym.
Kolej wraca do pełnej sprawności
Mimo trudnych warunków związanych z powodzią, odbudowa infrastruktury przebiegła zgodnie z planem. Zakończony w terminie remont linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie oraz przywrócenie ruchu pasażerskiego na trasie Kłodzko – Kudowa Zdrój pokazują, iż sprawna organizacja i zaangażowanie przynoszą efekty. Pociągi kursują szybciej, a mieszkańcy i turyści mogą korzystać z bardziej komfortowych połączeń.
Odbudowa po powodzi infrastruktury kolejowej ma przynieść mieszkańcom dodatkowe korzyści. Czas przejazdu na trasie Wrocław – Kłodzko skrócił się o pół godziny, co pokazuje, iż inwestycje w kolej realnie wpływają na poprawę transportu. Planujemy dalsze modernizacje, w tym rewitalizację linii Kłodzko – Stronie Śląskie przez Lądek-Zdrój, która zostanie przywrócona do 2027 roku – powiedział Marcin Kierwiński, Minister, Pełnomocnik rządu ds. odbudowy po powodzi.

Nowe inwestycje na Dolnym Śląsku
Po zakończeniu najpilniejszych napraw ruszają kolejne projekty. Narodowy zarządca infrastruktury rozpocznie modernizację linii z Kłodzka do Stronia Śląskiego. Na zarządzanym przez Polskie Linie Kolejowe S.A. odcinku Kłodzko Nowe – Ołdrzychowice zaplanowano remont drogi kolejowej, budowę dodatkowego toru na odcinku 1 km oraz instalację nowych rozjazdów w Krosnowicach i Kłodzku. Kolejne prace będą realizowane na odcinku zarządzanym przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei.
Również w innych rejonach Dolnego Śląska planowane są modernizacje. Obejmą one m.in. przegląd i naprawę ponad 30 napędów zwrotnicowych w Kłodzku, Jaworze i Boguszowie-Gorcach, remonty obiektów inżynieryjnych między Gryfowem Śląskim a Lubaniem Śląskim oraz na trasach Kamienna Góra – Lubawka i Wałbrzych Główny – Głuszyca.
Ostatnie pół roku było sprawdzianem, który kolej na Dolnym Śląsku zdała. Dzięki dobrze zorganizowanym działaniom nie tylko przywróciliśmy przejezdność linii, ale także wzmocniliśmy infrastrukturę. Przed nami kolejne wyzwania, ale tempo prac pozostanie wysokie – powiedział Piotr Malepszak, Wiceminister Infrastruktury.
Nowoczesna technologia na torach
Aby zwiększyć efektywność utrzymania infrastruktury, PLK S.A. wprowadza nowoczesne technologie. Do floty sprzętu dołączyła pierwsza w Grupie Kapitałowej PLK S.A. szlifierka torowa VULCANO LGT 10M. Zaawansowane technologicznie urządzenie pozwala precyzyjnie szlifować szyny, poprawiając ich profil i zwiększając bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Po przejściu fali powodziowej naszym priorytetem było jak najszybsze przywrócenie przejezdności i bezpieczeństwa na dotkniętych odcinkach. Równolegle prowadziliśmy działania interwencyjne i kontynuowaliśmy zaplanowane inwestycje, w tym modernizację linii do Międzylesia. Teraz skupiamy się na wzmacnianiu infrastruktury w miejscach narażonych na ekstremalne warunki pogodowe – mówi Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dolny Śląsk przyspiesza rozwój kolei
Ostatnie inwestycje pokazują, iż kolej na Dolnym Śląsku nie tylko powróciła do pełnej sprawności po trudnym okresie, ale także dynamicznie się rozwija. Region ten zyskał nowoczesne narzędzia i środki, które umożliwią dalszą modernizację szlaków kolejowych w górach, dolinach i miastach.
Na dolnośląskie inwestycje kolejowe w latach 2018–2028 przeznaczono blisko 4 mld zł ze środków unijnych i budżetowych. Dzięki temu Dolny Śląsk staje się jednym z liderów w zakresie poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce, zapewniając mieszkańcom i turystom wygodne oraz szybkie połączenia.
Zobacz również