Kolej na PORR w Wielkopolsce. Spółka zrewitalizuje linię kolejową nr 356

15 godzin temu

Po ponad dwóch dekadach przerwy powróci połączenie Gołańcz – Panigródz. PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) podpisały kontrakt z firmą PORR o wartości blisko 200 mln zł netto. Inwestycja zakłada kompleksową rewitalizację 27-kilometrowego odcinka, który od 2004 r. pozostawał wyłączony z eksploatacji pasażerskiej. Wszystkie prace mają zostać zakończone do końca 2026 r., otwierając alternatywną trasę łączącą aglomerację poznańską z Bydgoszczą.

Projekt pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa obejmuje kompleksową przebudowę infrastruktury. Wykonawca inwestycji wymieni nawierzchnię kolejową, wzmocni podłoże torowe oraz zainstaluje nowe systemy sterowania ruchem (SRK). Planowane parametry techniczne przewidują maksymalną prędkość 120 km/h dla składów pasażerskich i 80 km/h dla transportu towarowego.

Reaktywowana magistrala połączy się z planowaną modernizacją odcinka do Kcyni i Nakła nad Notecią, tworząc szlak komunikacyjny przez Sławę Wielkopolską i Wągrowiec. Ta konfiguracja stworzy alternatywę dla dotychczasowych połączeń na trasie Poznań – Bydgoszcz.

Rewitalizacja ciągu Gołańcz – Panigródz nie tylko przywraca kolej w północno-wschodniej Wielkopolsce, ale otwiera także drogę do przejazdów pociągów między Poznaniem a Bydgoszczą, już nie tylko przez Gniezno i Inowrocław, a przez Wągrowiec, dlatego widzimy tu duży potencjał – wskazuje minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk.

Modernizacja węzłów pasażerskich i systemów bezpieczeństwa

Zakres inwestycji PKP PLK obejmuje kompleksową modernizację sześciu obiektów kolejowych: stacji Roszkowo, Kobylec, Grylewo, Laskownica, Gołańcz i Panigródz. Dodatkowo powstanie całkowicie nowy przystanek w Wągrowcu w rejonie ul. Rogozińskiej. Wszystkie perony otrzymają pełne wyposażenie pasażerskie, obejmujące wiaty ochronne, miejsca do siedzenia oraz nowoczesne oświetlenie.

Szczególną uwagę poświęcono dostępności dla osób o ograniczonej mobilności – każdy obiekt zostanie wyposażony w pochylnie zapewniające bezproblemowy dostęp do pociągów. Równolegle przeprowadzona zostanie przebudowa trzynastu przejazdów kolejowo-drogowych.

Modernizacja linii z Wągrowca do granicy województwa jest kolejnym etapem ożywienia ruchu pasażerskiego na tej trasie, który tak intensywnie rozwija cię na odcinku Poznań – Wągrowiec i jestem przekonany, iż inwestycja ta spowoduje włączenie również społeczności gminy Gołańcz w krwiobieg intensywnych połączeń na trasie z i do Poznania, ale jednocześnie otworzy „okno” do skomunikowania z sąsiednim województwem – podkreśla Wojciech Jankowiak, wicemarszałek woj. wielkopolskiego.

Harmonogram realizacji i finansowanie projektu

Przedsięwzięcie PKP PLK zostanie zrealizowane z wykorzystaniem środków Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Wykonawca przejmie plac budowy na przełomie czerwca i lipca br., a następnie rozpocznie prace.

Zgodnie z kontraktowym harmonogramem, podróżni będą mogli korzystać ze zrewitalizowanej trasy oraz nowych peronów już pod koniec przyszłego roku.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK, PORR

Sprawdź również:

Aż 14 podmiotów walczy o kontrakt na realizację prac na linii kolejowej nr 356
CPK: PORR wybuduje najdłuższy tunel dla KDP w Polsce za niemal 2,2 mld zł
Idź do oryginalnego materiału