Nowa linia kolejowa między Łęczną a Lublinem ma zapewnić przejazdy na tej trasie w czasie 40 min. Z budowy szlaku skorzystają też przewozy towarowe – obejmuje on odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Jednotorowa linia o długości 25 km będzie zelektryfikowana. Powstanie 12 stacji i przystanków (Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka). Wartość zadania to 736 mln zł netto (w tym 9,5 mln zł za dokumentację projektową).
Ponad 500 mln zł netto (w tym 9 mln za projekt) pochłonie rewitalizacja 41 km linii kolejowej nr 81 Chełm–Orchówek i budowa 10-kilometrowej, jednotorowej i niezelektryfikowanej trasy Okuninka–Włodawa. Mieszkańcy Włodawy do Chełma dojadą w 53 min. Realizacja inwestycji umożliwi przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich. Zaplanowano modernizację dziewięciu przystanków (Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka) i budowę stacji Włodawa Miasto.
Obie dokumentacje mają być gotowe do I kwartału 2027 r. Wykonawcą jest firma Infra Centrum Doradztwa.
W woj. lubelskim w ramach programu Kolej Plus zrealizowanych zostanie pięć przedsięwzięć za łącznie 3,5 mld zł. Poza opisanymi będą to elektryfikację linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec– Zamość Szopinek (z odbudową i montażem sieci trakcyjnej łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada), a także szlaku Łuków–Lublin Północny oraz budowę trasy Szastarka–Janów Lubelski–Biłgoraj.
Przeczytaj także: Linia Kraków–Katowice: poprawi się jakość podróży pociągami