Postępują prace związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 317 relacji Gryfów Śląski – Mirsk oraz linii kolejowej nr 336 prowadzącej z Mirska do uzdrowiska w sercu Gór Izerskich. Zgodnie z deklaracjami Michała Nowakowskiego, rzecznika prasowego Marszałka Województwa Dolnośląskiego, pociągi mają wrócić na trasę Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój jeszcze w grudniu br.
O linii kolejowej do Świeradowa-Zdroju
Trasa z Gryfowa Śląskiego w kierunku Mirska jest jedną z najstarszych w woj. dolnośląskim. Połączenie to zostało oddane do użytku pod koniec XIX w. Dzięki inicjatywie prywatnej spółki Friedeberg-Flinsberger Kleinbahn Aktien Gesellschaft w 1909 r. otwarto połączenie na linii Mirsk – Świeradów-Zdrój dla ruchu towarowego, a rok później oddano do eksploatacji odcinek do Świeradowa Nadleśnictwo. Powstanie trasy biegnącej z Gryfowa Śląskiego w kierunku Świeradowa-Zdroju mocno przyczyniło się do rozwoju regionalnej gospodarki.
Niestety wraz z upływem czasu ruch na tym szlaku sukcesywnie ulegał zmniejszeniu. W efekcie 30 listopada 1995 r. zapadła decyzja o wstrzymaniu ruchu pasażerskiego na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej łączącej Gryfów Śląski ze Świeradowem-Zdrojem. Ostatecznie został on zawieszony 11 lutego 1996 r.
Rewitalizacja linii kolejowej do Świeradowa-Zdroju
Przez wieloletni okres, w którym połączenie to było wyłączone z eksploatacji, infrastruktura sukcesywnie popadała w ruinę. W 2020 r. Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął od PKP PLK linie kolejowe o nr 317 i 336. W maju 2022 r. urzędzie gminy i miasta w Gryfowie oficjalnie przekazano odcinek linii kolejowej nr 317 łączący Gryfów Śląski z Mirskiem wykonawcy odpowiedzialnemu rewitalizację.
„Na Dolnym Śląsku prowadzimy ambitny i unikatowy w skali kraju projekt przywracania do życia nieczynnych dotychczas linii kolejowych. Zrewitalizujemy całą trasę kolejową z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa-Zdroju. Przywrócenie Kolei Izerskiej będzie miało duży i pozytywny wpływ na rozwój turystyki w tej części Dolnego Śląska. Do Gryfowa Śląskiego, Mirska oraz uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju wrócą w niedalekiej przyszłości pociągi. Zyskają przede wszystkim mieszkańcy, dla których dostęp do kolei ułatwi codzienną komunikację w dojazdach do pracy, szkoły oraz miast w naszym województwie” – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
Co w tej chwili dzieje się na placu budowy?
Aktualnie wykonano już torowisko na odcinku pomiędzy Gryfowem Śląskim a Mirskiem, po którym kursują pociągi towarowe dostarczające kruszywo na plac budowy. W Mirsku trwa budowa peronu kolejowego. Do realizacji prac wykorzystywane są m.in. samochody ciężarowe i koparki. Ponadto w miejscowościach Mirsk oraz Proszówka wykonano częściowo przejazdy kolejowo-drogowe. Niestety dawny budynek dworca PKP w miejscowości Mirsk popada w ruinę. Dostrzec można powybijane szyby oraz niszczejącą elewację.
Wykonawstwo i koszt projektu
Za przystosowanie odcinka o długości Gryfów Śląski – Mirsk do obsługi ruchu pasażerskiego odpowiada firma TORHAMER sp. z o.o. sp.k. Wartość tej inwestycji wynosi to ok. 21,7 mln zł brutto. Rewitalizacją linii kolejowej nr 336 na odcinku między Mirskiem a Świeradowem-Zdrojem zajmuje się spółka LWZ za ok. 24,3 mln zł brutto.
Celem projektu jest poprawa dostępności transportowej regionu Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego zrewitalizowana zostanie linia kolejowa nr 336 na odcinku Mirsk – Świeradów-Zdrój i połączona z odcinkiem linii kolejowej nr 317 Gryfów Śląski-Mirsk. Zakres przedsięwzięcia obejmuje m.in. wymianę m.in. złączek, nadmiernie zużytych szyn, podsypki tłuczniowej, wykonanie prac podtorowych i peronowych oraz zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Po zakończeniu wszystkich prac pociągi będą mogły kursować tą trasą z prędkością sięgającą 80 km/h. Zgodnie z treścią programu funkcjonalno-użytkowego na linii kolejowej nr 336 ma być realizowany wyłącznie ruch pasażerski. Zrewitalizowana infrastruktura ma być przystosowana do obowiązujących aktualnie norm oraz standardów obsługi podróżnych, w tym tych, które są związane z obsługą osób niepełnosprawnych.
Więcej informacji o rewitalizacji linii kolejowej nr 336 oraz linii kolejowej nr 317 można znaleźć:
Przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 317 relacji Gryfów Śląski – Mirsk ogłoszony
Otwarcie ofert w ramach przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 317 relacji Gryfów Śląski – Mirsk
Nie ETF Polska a spółka LWZ zrewitalizuje linię kolejową nr 336 z Mirska do Świeradowa-Zdroju.
Autor: Damian Malesza
Fot. Justyna Orlik / Gazeta Wrocławska