Koleje Rosyjskie (RZD), niegdyś filar rosyjskiej gospodarki, przeżywają trudne czasy. Najnowszy raport finansowy za ubiegły rok pokazuje dramatyczny spadek zysków – firma odnotowała niemal 90-procentowy regres w porównaniu do roku poprzedniego. Koleje Rosyjskie spodziewały się, iż zysk będzie niższy niż rok wcześniej, ale nikt nie spodziewał się, iż aż tak.
Koleje Rosyjskie odnotowały zysk niższy o 90% niż rok wcześniej
Z danych opublikowanych przez Koleje Rosyjskie wynika, iż w ubiegłym roku spółka osiągnęła zysk netto w wysokości zaledwie 13,9 miliarda rubli (około 650 mln zł). Wydaje się to pokaźną sumą, jednak w zestawieniu z 118,3 miliarda rubli (około 5,5 mld zł) z 2023 roku oznacza to spadek aż o 88,25%! Prognozy przewidywały trudności, ale skala załamania zaskoczyła wszystkich. Początkowo szacowano, iż zysk netto w ubiegłym roku wyniesie około 122 miliardów rubli (około 5,72 mld zł), a więc będzie wyższy niż ten z 2023 roku. Ostateczne wyniki okazały się jednak katastrofalne.
Niepokojące sygnały widoczne są także w innych obszarach działalności RZD. Transport towarowy spadł ze 3300 miliardów tonokilometrów w 2023 roku do 3100 miliardów w roku ubiegłym. Jednostkowo przewoźnik przetransportował więc 1,18 miliarda ton ładunków w ubiegłym roku, co stanowi spadek o 4,1% w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek jest znaczący, choć wschodnia część kraju – kluczowy szlak dla handlu z Chinami – odnotowała rekordowe wyniki przewozowe.
Ciekawostką jest fakt, iż wbrew ogólnemu trendowi transport kontenerowy wzrósł o 5,9%, osiągając poziom 7,9 miliona TEU. Jest to najwyższy wynik w historii firmy, co pokazuje, iż część działalności kolejowej wciąż rozwija się, głównie dzięki rosnącym przewozom na trasach azjatyckich.
One of the largest companies in Russia enters freefall—Russian Railways’ net profit plunges by -88% in 2024.
TASS Moscow, March 7 – Russian Railways reported a staggering decline, with net profit dropping from 118.3 billion rubles in 2023 to just 13.9 billion rubles in 2024 pic.twitter.com/zjaHI8x6nf
— Kyiv Insider (@KyivInsider) March 8, 2025
Przychody rosną, ale inflacja zjada zyski
Pomimo dramatycznego spadku zysków, Koleje Rosyjskie wykazały wzrost całkowitych przychodów oraz EBITDA. Przychody wzrosły o 8,6%, osiągając poziom 2,83 biliona rubli (około 133 mld zł). EBITDA natomiast wzrosła z 736,9 miliarda rubli (około 34,54 mld zł) do 846,7 miliarda rubli (około 39,69 mld zł), co oznacza wzrost o 14,9%.
Wartość aktywów również wzrosła o 15,6%, ale nie przekłada się to na poprawę sytuacji finansowej spółki. Problemem jest bowiem rosyjska inflacja, która w ubiegłym roku wynosiła 8,9%. Po uwzględnieniu inflacji, realne przychody rosyjskiego przewoźnika tak naprawdę spadły.
Największym wyzwaniem dla Kolei Rosyjskich pozostaje jednak spadek ruchu. W lutym ubiegłego roku przewozy kolejowe były o 9,3% niższe niż w lutym 2023 roku – to największy spadek w ostatnich latach. Dotychczas spadki rok do roku wynosiły od 4% do 6%, ale wynik z lutego pokazuje, iż sytuacja może być jeszcze gorsza.
Co więcej, rosyjskie media zwracają uwagę na fakt, iż ubiegły rok był rokiem przestępnym, co oznaczało jeden dodatkowy dzień w lutym, a mimo to przewozy były znacząco niższe. W rzeczywistości, po skorygowaniu o ten czynnik, faktyczny spadek w lutym ubiegłego roku wynosił aż 12%!
Przyszłość rosyjskiego przewoźnika stoi pod znakiem zapytania. Malejące przewozy, rosnące koszty i inflacja to mieszanka, która może doprowadzić do jeszcze większych problemów finansowych firmy. Choć inwestycje w infrastrukturę kolejową trwają, to bez stabilnych przychodów i rosnącego popytu na transport, Koleje Rosyjskie mogą stanąć przed poważnym kryzysem. Jedno jest pewne – era dominacji rosyjskiej kolei dobiega końca.
AirBaltic złamał sankcje? Chcieli kupić paliwo od Rosjan