Kolejna duża inwestycja pod Wrocławiem. Setki nowych miejsc pracy

5 godzin temu

W okolicach Wrocławia realizowana jest kolejna znacząca inwestycja infrastrukturalna, która nie tylko zwiększy potencjał regionu, ale też docelowo stworzy setki nowych miejsc pracy. Firma Schavemaker Invest, będąca częścią holenderskiej grupy Schavemaker, rozpoczęła budowę zaawansowanego terminala przeładunkowego w Mietkowie (powiat wrocławski). To przedsięwzięcie nie tylko uzupełni logistyczną mapę Dolnego Śląska, ale i wzmocni pozycję regionu jako kluczowego węzła transportowego w Polsce.

Duża inwestycja pod Wrocławiem

Lokalizacja nowego terminala w Mietkowie nie jest przypadkowa. Zaledwie 15 km dzieli go od istniejącego obiektu w Kątach Wrocławskich, co pozwoli na płynne i synergiczne działanie obu jednostek. Co więcej, nowa inwestycja powstaje tuż przy funkcjonującej bocznicy kolejowej Schavemaker o długości ponad 6 km, która posiada bezpośredni dostęp do torów szlakowych – bez potrzeby wtaczania składów z pobliskich stacji. Dzięki temu możliwa będzie nieprzerwana i sprawna obsługa długich składów pociągowych, co czyni Mietków jednym z najatrakcyjniejszych punktów przeładunkowych w regionie.

Nowa inwestycja Schavemaker pod Wrocławiem wpisuje się w europejskie plany rozwoju transportu kolejowego, będąc częścią korytarzy TEN-T, m.in. Bałtyk-Adriatyk oraz Bałtyk–Morze Północne. To oznacza, iż przez Wrocław i Mietków przebiegać będą ważne szlaki logistyczne prowadzące aż na Ukrainę. Tak zaawansowana infrastruktura to nie tylko atut dla przemysłu i logistyki – to także impuls dla lokalnego rozwoju społeczno-gospodarczego. Intermodalne terminale są bowiem najważniejsze dla funkcjonowania nowoczesnych centrów dystrybucji i zakładów przemysłowych, które szukają dogodnych lokalizacji z dostępem do transportu kolejowego.

Inwestycja wsparta środkami z KPO

Terminal w Mietkowie będzie miał charakter dual-use, czyli oprócz zastosowań komercyjnych będzie mógł pełnić funkcje związane z mobilnością militarną. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze torowej będzie w stanie obsłużyć długie składy wojskowe oraz wspierać działania obronne w sytuacjach kryzysowych.

Realizacja inwestycji to ogromne przedsięwzięcie – całkowity koszt budowy terminala oszacowano na ponad 43 miliony złotych brutto. Pierwsza umowa, zawarta na początku marca, opiewa na 14,5 mln zł, a projekt został wsparty środkami unijnymi z Krajowego Planu Odbudowy na kwotę blisko 13 mln zł. To wyraźny znak, iż inwestycja została uznana za strategiczną z punktu widzenia krajowej polityki transportowej.

Projekt ten został pozytywnie oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i przyznano mu publiczne dofinansowanie UE do realizacji w Krajowym Programie Odbudowy, z czego jesteśmy bardzo dumni i co jest dowodem na to, iż ta inwestycja jest strategiczna dla polityki transportowej naszego kraju – informuje Eliza Misiejuk, Financial Manager i prokurent Schavemaker Invest.

Ekologia, klimat i rozwój

Projekt zakłada budowę odpornej na zmiany klimatu infrastruktury, która wspiera rozwój ekologicznego transportu kolejowego. W ramach inwestycji przewidziano:

  • rozbudowę istniejącej bocznicy kolejowej,
  • budowę placu przeładunkowego i przejazdu drogowo-kolejowego,
  • instalację oświetlenia i kanalizacji deszczowej,
  • budowę nowoczesnego budynku biurowo-socjalnego oraz drogi dojazdowej,
  • zakup urządzeń do przeładunku oraz manewrowego pojazdu kolejowego.

Obecnie realizowane są prace projektowe i uzyskiwanie wymaganych pozwoleń. Budowa ruszy jeszcze w tym roku, a jej zakończenie planowane jest na przyszłoroczny maj.

Najważniejszą korzyścią społeczną wynikającą z inwestycji w Mietkowie będzie utworzenie docelowo setek nowych miejsc pracy. Według doniesień medialnych nowa inwestycja Schavemaker pod Wrocławiem to dopiero pierwszy etap szerszego planu rozwoju firmy.

Powstanie nowy terminal w Świnoujściu! Niemcy się wściekli

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału