Czy ambitny projekt infrastrukturalny, który może na zawsze odmienić komunikację między Europą a Afryką, zostanie zrealizowany? Hiszpańska filia niemieckiego koncernu Herrenknecht otrzymała zlecenie na opracowanie studium wykonalności dla budowy tunelu kolejowego, który ma połączyć hiszpańską prowincję Kadyks z marokańskim portem Tanger, przebiegając pod Cieśniną Gibraltarską.
40-letnia historia utworzenia podmorskiego połączenia kolejowego
Koncepcja stałego połączenia obu kontynentów sięga lat 80. ubiegłego wieku, kiedy to powołano specjalną spółkę państwową SECEGSA (Sociedad Espanaola de Estudios para la Comunicación Fija a través del Estrecho de Gibraltar) do zbadania możliwości realizacji takiego projektu. Początkowo rozważano zarówno wariant mostowy, jak i tunelowy, jednak w połowie lat 90. ostatecznie zdecydowano się na pierwszą z opcji.
Rekordowa głębokość i długość – najważniejsze parametry inwestycji
Pod względem parametrów technicznych planowana przeprawa będzie dużym wyzwaniem inżynieryjnym. Całkowita długość tunelu ma wynieść 38,5 km, z czego aż 28 km zostanie poprowadzone pod dnem morskim. To, co wyróżnia ten projekt na tle innych podmorskich przepraw kolejowych, to głębokość – tunel ma być prowadzony od 175 do choćby 475 m poniżej poziomu morza. Dla porównania tunel pod Kanałem La Manche łączący Francję z Wielką Brytanią osiąga maks. głębokość na poziomie 75 m p.p.m.
296 tys. euro na studium wykonalności – niemiecki gigant wkracza do gry
Najnowszy etap projektu związany jest z przyznaniem firmie Herrenknecht Iberica kontraktu o wartości 296,4 tys. euro na opracowanie studium wykonalności. Niemiecka firma, znana z produkcji zaawansowanych technicznie maszyn TBM (ang. Tunnel Boring Machine), ma bogate doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć. Tzw. tunelownice są wykorzystywane do realizacji projektów w Polsce m.in. w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Limanowa – bocznica Klęczany) oraz pod Łodzią.
Szacunkowy koszt całej inwestycji wynosi blisko 6 mld euro. Projekt, który został wznowiony w 2003 r., ale został wstrzymany przez kryzys finansowy 2008 r., może teraz zyskać nowy impuls dzięki potencjalnemu wsparciu ze środków Unii Europejskiej (UE).
Strategiczna lokalizacja między dwoma kontynentami – gdzie powstanie tunel?
Od strony technicznej tunel będzie przebiegał przez najwęższy punkt Cieśniny Gibraltarskiej, gdzie odległość między kontynentami wynosi około 14 km. Terminal północny zostanie zlokalizowany w słabo zaludnionej części prowincji Kadyks, natomiast południowy – w pobliżu dynamicznie rozwijającego się miasta portowego Tanger.
W realizację projektu zaangażowana jest również marokańska spółka SNED (Société Nationale d’étude du Détroit de Gibraltar), która współpracuje z hiszpańską SECEGSA. Obie instytucje od dekad prowadzą wspólne analizy i badania, mające na celu optymalizację parametrów technicznych i ekonomicznych planowanej inwestycji.
Realizacja tego ambitnego przedsięwzięcia może stanowić przełom w transporcie kolejowym między Europą a Afryką, otwierając nowe możliwości dla przewozów pasażerskich i towarowych między kontynentami. Sukces projektu może również stać się katalizatorem dalszego rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie Morza Śródziemnego.
Autor: Damian Malesza
Fot. SECEGSA
Sprawdź również: