Kolejne 10 Elfów od PESY zasili flotę Kolei Dolnośląskich – umowa podpisana

2 godzin temu

Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz zawarli kontrakt na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Elf w wersji pięcioczłonowej. Wartość jednego pojazdu wraz z pakietem szkoleń oraz świadczeniem usług utrzymania przez producenta wynosi 43,8 mln zł. Po ukończeniu dostaw regionalny przewoźnik będzie dysponować najliczniejszą flotą tych pociągów w kraju.

Umowę podpisali Damian Stawikowski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich, oraz Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu największego polskiego producenta pojazdów szynowych. PESA konsekwentnie wygrywa przetargi ogłaszane przez dolnośląskiego operatora na zakup pociągów.

Mocno stawiamy na rozwój nowoczesnej kolei. To nie tylko nowe linie, które jako samorząd województwa przywracamy do życia, to również zakupy nowoczesnych pociągów. Dolny Śląsk to infrastrukturalne serce Polski, a nowe pociągi Kolei Dolnośląskich będą doskonale służyć Dolnoślązakom w codziennej komunikacji – podkreślał Paweł Gancarz, marszałek woj. dolnośląskiego.

To dla nas ogromna satysfakcja, iż Koleje Dolnośląskie ponownie wybrały PESA. Nasza kooperacja to przykład długofalowego partnerstwa opartego na zaufaniu i wspólnym celu – tworzeniu nowoczesnego, komfortowego i ekologicznego transportu dla mieszkańców regionu. Cieszy nas, iż Elfy dobrze sprawdzają się w eksploatacji i realnie podnoszą jakość codziennych podróży – powiedział Krzysztof Zdziarski.

Trzecie zamówienie w ciągu pięciu lat

Współpraca rozpoczęła się od zamówienia pięciu jednostek z opcją na kolejne 20 sztuk. Przewoźnik wykorzystał pełną pulę – tych pierwszych 25 Elfów obsługuje pasażerów od dwóch lat.

Następnie dolnośląski operator rozstrzygnął drugi przetarg na 10 pojazdów z prawem do zakupu kolejnych 10. Z tego zamówienia pierwsze 10 składów trafiło już na tory – te najnowsze jednostki, oddane do eksploatacji zaledwie miesiąc temu, właśnie przechodzą próby na szlaku łączącym Wrocław z Oławą i Brzegiem.

Teraz realizowany będzie trzeci kontrakt – na kolejne 10 EZT z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 10 jednostek. W bydgoskich zakładach trwa lub będzie realizowana produkcja pojazdów z trzech kontraktów dolnośląskiego przewoźnika: 20 Elfów z zamówienia z 2023 r., 10 spalinowych ekodiesli oraz świeżo zakontraktowanej dziesiątki elektrycznych zespołów.

Wczoraj podczas Dolnośląskiego Kongresu Samorządowego rozmawiano o bezpieczeństwie i w przypadku pociągów musimy sobie zdawać sprawę z tego, iż atak hakerski np. na sieć trakcyjną może sprawić, iż będziemy mogli przewozić Dolnoślązaków tylko pojazdami spalinowymi. Mam nadzieję, iż teraz po zakupach pojazdów elektrycznych uda się otworzyć ścieżkę na dofinansowania również dla taboru spalinowego […] Te pojazdy spalinowe, które już zamówiliśmy od PESY, to nie są takie pojazdy, jak przed laty: to ekodiesle, emitujące do środowiska kilkadziesiąt procent mniej spalin, niż 20-30-letnie pociągi. Dziś jednak cieszymy się z zakupu kolejnych pojazdów elektrycznych – wskazywał Damian Stawikowski.

Największa flota pięcioczłonowych Elfów w kraju

Po zrealizowaniu bieżących dostaw regionalny operator będzie dysponował 55 pięcioczłonowymi Elfami. Dla porównania – gdyby ustawić je jeden za drugim, utworzyłyby skład rozciągający się od peronu na Wrocławiu Głównym aż do stacji Wrocław Muchobór, oddalonej o 5 km.

Pojazdy będą obsługiwać połączenia w obrębie Dolnego Śląska, a także kursy do sąsiednich regionów: lubuskiego, wielkopolskiego i opolskiego. Koleje Dolnośląskie utrzymują w tej chwili jedne z najszybszych połączeń regionalnych w Polsce, docierając również do Czech i Niemiec. Finansowanie zakupu nowych składów ma być wsparte środkami z programów unijnych, analogicznie do dotychczasowych dostaw współfinansowanych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska (FEDŚ).

Aktualna pula zamówionych pojazdów wynosi 40 jednostek – 30 elektrycznych Elfów oraz 10 z napędem spalinowym. Przewoźnik zachował dodatkowo opcję na kolejne 30 składów: 10 elektrycznych i 20 spalinowych. Po zrealizowaniu wszystkich bieżących kontraktów oraz wykorzystaniu opcji całkowita flota Kolei Dolnośląskich przekroczy 120 pojazdów – wliczając wcześniej zakupiony tabor.

Fot. Koleje Dolnośląskie

Zobacz również:

870 mln zł na nowy tabor kolejowy – konkurs rozstrzygnięty. Największym beneficjentem Koleje Dolnośląskie
Koleje Dolnośląskie przejęły bazę PKP Cargo w Legnicy
Idź do oryginalnego materiału