Kolejny etap modernizacji trasy Włocławek – Toruń zakończony

3 tygodni temu

PKP Polskie Linie Kolejowe SA pomyślnie zakończyły kolejny etap prac na linii kolejowej nr 18, łączącej województwa kujawsko-pomorskie i łódzkie. Inwestycja o wartości ponad 47 mln zł netto znacząco poprawiła infrastrukturę na odcinku między Włocławkiem a Toruniem Głównym.

W ramach zakończonego właśnie IV etapu prac modernizacyjnych, realizowanego od 2021 r., gruntownej przebudowie poddano łącznie 14 km torów. Szczególną uwagę poświęcono zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa poprzez modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym (srk) na stacji Toruń Główny, co przełożyło się na efektywniejszą obsługę składów.

Kompleksowa modernizacja 5 przejazdów kolejowo-drogowych we Włocławku i Otłoczynie

Obiekty przy ul. Szpitalnej, Wienieckiej i Hutniczej we Włocławku oraz Szpitalnej i Drzewnej w Otłoczynie zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia zabezpieczające. Dodatkowo w Toruniu zainstalowano monitoring oraz rogatki przy przejściach dla pieszych na ul. Rypińskiej i Rudackiej-Borowikowej.

Obecne prace stanowią kontynuację szeroko zakrojonego programu modernizacji linii nr 18, w ramach którego w latach 2016-2020 zainwestowano 200 mln zł. Wcześniejsze etapy objęły m.in. przebudowę peronów na stacjach Kaliska Kujawskie i Nieszawa Waganiec oraz przystankach Lubanie, Turzno Kujawskie i Wiktorowo. Wymieniono także ponad 50 km torów i sieci trakcyjnej, a także przeprowadzono remont 27 obiektów inżynieryjnych.

Efektem kompleksowej modernizacji jest znaczące zwiększenie przepustowości linii. Na odcinku Włocławek Brzezie – Aleksandrów Kujawski prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wzrosła do 140 km/h (ze 120 km/h), a dla składów towarowych do 100 km/h (z 80 km/h). Jeszcze lepsze parametry udało się uzyskać na odcinku Kaliska Kujawskie – Czerniewice, gdzie składy z podróżnymi na pokładzie mogą w tej chwili rozwijać prędkość do 160 km/h.

Za realizację inwestycji polskiego zarządcy infrastruktury kolejowej odpowiada konsorcjum firm: Polski Holding Budowlany Infrastruktura sp. z o.o., Gór Tor oraz Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki sp. z o.o.

Linia kolejowa nr 18 stanowi najważniejszy szlak komunikacyjny w regionie, obsługujący dziennie kilkadziesiąt połączeń pasażerskich i towarowych, a przeprowadzone prace znacząco podniosły standard i bezpieczeństwo podróżowania pociągami na tej trasie.

Autor: Damian Malesza

Idź do oryginalnego materiału