Po unieważnieniu poprzedniego przetargu opozycja zarzucała rządowi wstrzymanie inwestycji, a koalicja odpowiadała, iż to poprzednia władza nie chciała wyłożyć pieniędzy na pogłębienie odcinka. Wykonanie inwestycji jest kluczowe, żeby przekop Mierzei Wiślanej nabrał większego sensu ekonomicznego.
Przekop Mierzei Wiślanej. Nowy przetarg na pogłębienie drogi wodnej do portu w Elblągu
Jest nowy przetarg dotyczący pogłębienia ostatniego odcinka drogi wodnej do portu w Elblągu - poinformował w piątek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
"Poprzedni nie został unieważniony przez to, iż ktoś wpadł na pomysł rezygnacji z tej inwestycji, tylko przez fakt, iż nadesłane oferty nie spełniały założeń budżetowych i konieczna była zmiana tych założeń. Teraz będzie on rozstrzygany w tzw. trybie unijnym" - napisał na platformie X wiceminister infrastruktury.Reklama
Jak dodał, "dzięki naszym działaniom przekop, na który wydano blisko 2 miliardy zł i przez który dzisiaj przepływają w większości rekreacyjne żaglówki, stanie się wreszcie użyteczny".
Wiceminister wskazał, iż "przez dobrą współpracę z samorządem Elbląga pogłębiony zostanie ostatnie 900 m rzeki i do portu w Elblągu będą przypływać statki towarowe o długości do 100 m". "Nasi poprzednicy nie potrafili tego zrobić" - dodał.
Pogłębienie kanału w Elblągu. Zamieszanie w sprawie unieważnienia przetargu
Urząd Morski w Gdyni, czyli inwestor, poinformował na początku tygodnia, iż przetarg na wykonanie dokumentacji przed pogłębieniem ostatniego odcinka toru wodnego do portu w Elblągu został unieważniony, ponieważ były wątpliwości co do sposobu oszacowania zadania, a ogłoszenie umieszczono w niewłaściwym publikatorze.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla prac, które polegają na budowie toru wodnego na rzece Elbląg. Tor ma mieć 36 m szerokości i 5 m głębokości na odcinkach od punktu P1 (znajdującego się na wysokości oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Prowadzone będą też umocnienia brzegu oraz zbudowana zostanie obrotnica o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Przekop Mierzei Wiślanej. Pogłębienie kanału najważniejsze dla inwestycji
Planowane pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg to ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której wykonanie zadeklarował rząd. Jak pisaliśmy w Interii Biznes, to kluczowa inwestycja, żeby przekop Mierzei Wiślanej nabrał większego sensu ekonomicznego.
Jak informował wcześniej Urząd Morski w Gdyni, w styczniu 2024 r. roku Ministerstwo Infrastruktury zleciło dyrektorowi urzędu przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz wykonanie ekspertyz technicznych. Chodzi o to, by ustalić niezbędne inwestycje, umożliwiające dokończenie toru wodnego i wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu - wyjaśnił wówczas inwestor.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg - także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.