Kolejowe przewozy towarowe w Polsce spadły w ujęciu masy przewiezionych towarów o 6,4% r/r do 16,7 mln ton w lutym. W ujęciu wykonanej pracy przewozowej spadły o 8,3% do ok. 4,3 mld tonokilometrów, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
„W lutym 2025 r. kolej przewiozła prawie 16,7 mln ton towarów. Jest to mniej o 1,1 mln ton (-6,4%) w stosunku do wyniku osiągniętego w lutym ubiegłego roku. Praca przewozowa wykonana w tym miesiącu przez pociągi towarowe wyniosła niespełna 4,3 mld tonokilometrów. Oznacza to spadek o prawie 0,4 mld tonokilometrów (-8,3%) wobec lutego 2024 r. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła prawie 6 mln pociągokilometrów, jest to o 0,6 mln pociągokilometrów mniej (-9,4%) niż w poprzednim roku. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunków w lutym wyniosła 255,4 km – o ponad 5 km mniej niż w tym samym miesiącu w 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
W porównaniu do wyników z wcześniejszych lat niższy wolumen masy obsłużonej koleją w lutym odnotowano tylko w 2016 r. (16,4 mln ton). W przypadku pracy przewozowej i eksploatacyjnej słabszy był luty 2021 r. Wtedy wartości tych parametrów wyniosły odpowiednio 3,9 mld pasażerokilometrów i prawie 5,9 mln pociągokilometrów.
Luty tego roku w przewozach towarowych zakończył się gorszymi wynikami niż styczeń. Pociągi towarowe przewiozły o 0,9 mln ton ładunków mniej (-5,3%). W przypadku wykonanej pracy przewozowej i eksploatacyjnej były to wartości niższe odpowiednio o 164 mln tonokilometrów (-3,7%) i o 0,4 mln pociągokilometrów (-5,6%). W zestawieniu miesiąc do miesiąca o ponad 4 km zwiększyła się średnia odległość przewozu jednej tony ładunku, wskazano również.
W ciągu dwóch miesięcy 2025 r. kolej przewiozła niemal 34,3 mln ton towarów, co w porównaniu z tym samym czasem w 2024 r. oznacza o ponad 1,2 mln ton mniej (-3,5%). Pociągi towarowe wykonały pracę przewozową o wartości prawie 8,7 mld tonokilometrów – to wynik niższy o 0,4 mld tonokilometrów (-4,6%). Poziom pracy eksploatacyjnej na poziomie 12,4 mln pociągokilometrów to o 0,6 mln pociągokilometrów mniej (-4,7%) niż w styczniu-lutym 2024 r., zakończono.
Źródło: ISBnews