Kolejowy transport do portu w Gdyni: Większa wydajność i korzyści ekologiczne

3 tygodni temu

Zakończona w Gdyni strategiczna inwestycja ma znaczenie nie tylko dla rozwoju miejscowego portu i Pomorza, ale także dla gospodarki Polski i tej części Europy. Wpisuje się w konsekwentne zwiększanie możliwości przewozu towarów koleją do portów morskich także w Gdańsku (prace zakończone w 2022 r.) oraz Szczecinie i Świnoujściu (zakończone zasadnicze prace budowlane). PKP PLK zapewniły lepszą przepustowość na trasach do nabrzeży najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. W porównaniu z 2015 rokiem, biorąc pod uwagę pozostałe linie przyportowe, prognozowany na 2030 r. ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port jest 2-krotny.

Stacja Gdynia Port dzięki sfinalizowanym pracom przyjmuje najdłuższe, do 750 metrów (wcześniej do 500 metrów), oraz najcięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, które tym samym mogą przewieźć więcej towarów. Przyczynia się to do zmniejszenia liczby pojazdów ciężarowych na drogach. Zbudowano 115 km nowych torów, 359 rozjazdów. Dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowany został most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji zapewnia adekwatne odwodnienie terenu. Powstała również publiczna ładownia. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie.

Na terenie stacji Gdynia Port powstała największa głowica rozjazdowa w kraju, „spinająca” aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią – ich łączna długość wynosi 20 km. W momencie najbardziej zaawansowanych prac na placu budowy pracowało około 500 pracowników i choćby 200 maszyn. Co istotne dla funkcjonowania gdyńskiego portu, prace budowlane były prowadzone przy ciągłym ruchu pociągów.

Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wyniosła prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Fot. PKP PLK
Idź do oryginalnego materiału