Wyższe parametry linii kolejowych, takie jak prędkość, dopuszczalne naciski, skrajnia taboru wpływają korzystnie na ruch pasażerski i towarowy, ale są szczególnie ważne dla tego drugiego. Realizacja takich przewozów wiąże się z większymi wymaganiami.
Podniesienie parametrów eksploatacyjnych dla pociągów towarowych poprawi warunki transportu ładunków. Dotyczy to linii kolejowych między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem i Warszawą a Białymstokiem. Wzrośnie prędkość składów.
W 2024 r. średnia tzw. prędkość handlowa w transporcie towarowym wyniosła 34 km/godz., o 2 km/godz. więcej w porównaniu do 2023 r. W przypadku pociągów intermodalnych osiągnęła ona 41 km/godz.
Na średnią prędkość pociągów towarowych mają wpływ parametry eksploatacyjne toru danej linii kolejowej. Podniesienie średniej prędkości o 1 km/h to duże wyzwanie, osiągalne dzięki skutecznej realizacji inwestycji i prac utrzymaniowych. Kolejne istotne zadania, w tym te na linii Skierniewice–Łuków czy Ełk–Białystok, zaowocują usprawnieniem ruchu towarowego i przyczynią się do ponownego wzrostu średniej prędkości handlowej dla cargo – wyjaśnił Krzysztof Waszkiewicz, członek zarządu PKP PLK odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury.
Przeczytaj także: Modernizacja ważnej trasy kolejowej na południu woj. śląskiego