Kolekcje NFT marek i celebrytów: Co się z nimi stało?

1 rok temu

Od czasu istnienia niewymienialnych tokenów (NFT), wielu dużym markom i celebrytom udało się wydać swoje kolekcje NFT. Niestety, nie wszystkie projekty okazały się sukcesem. Poniżej wyjaśniamy, co stało się z kolekcjami NFT popularnych marek i celebrytów.

Jak radzą sobie projekty NFT marek i celebrytów?`
Od premiery wielu kolekcji NFT marek i celebrytów minęło wystarczająco dużo czasu, aby ocenić ich sukces. Wyjaśniamy, które projekty “wypaliły”, a które nie. Aby zrozumieć poziom popytu, przyjrzyjmy się wskaźnikom wolumenu handlu kolekcjami marek i celebrytów na rynkach NFT.

Kolekcje marek NFT

Nike

Podróż producenta artykułów sportowych Nike do świata aktywów cyfrowych rozpoczęła się w listopadzie 2019 r., a jego przedstawiciele ogłosili plany wydania wirtualnych butów. Zanurzenie Nike w przestrzeni kryptowalut na tym się nie kończy. W 2021 roku przedstawiciele platformy ogłosili rozpoczęcie rozwoju własnego metaverse.

Cyfrowe buty marki narodziły się w lutym 2022 roku. W tym okresie firma zaprezentowała kolekcję NFT MNLTH. Oprócz MNLTH, Nike ma kolekcję butów Dunk Genesis CRYPTOKICKS z kwietnia 2022 roku. Rok później firma ogłosiła również buty AirForce w formie NFT.

Spójrzmy na sukces Nike na przykładzie kolekcji Dunk Genesis CRYPTOKICKS. W chwili pisania recenzji minimalna cena tokenów, według platformy OpenSea, wynosi 0,1128 ETH.

źródło: OpenSea

Niektóre kolekcje Nike zostały wyprzedane. Na przykład w MNLTH pozostał tylko jeden token za 0,2428 ETH.

Podsumowując: Pomimo spadku wielu wskaźników na tle krypto zimy (wolumen obrotu itp.), statystyki wskazują, iż uczestnicy rynku pozostają zainteresowani kolekcjami Nike. Dlatego eksperyment NFT firmy można uznać za sukces.

Adidas

Inny równie popularny producent artykułów sportowych – Adidas też nie przegapił okazji, aby wykorzystać szum wokół NFT. W listopadzie 2022 r. firma wypuściła kolekcję kurtek NFT – Virtual Gear. Premierę poprzedziło uruchomienie platformy dla web3 – .SWOOSH, której użytkownicy mogli gromadzić cyfrowe zasoby projektu. Później, w kwietniu 2023 r., Adidas wprowadził na rynek kolekcję NFT “alternatywnych ego” (ALTS by Adidas).

Aby sprawdzić wyniki firmy, przyjrzyjmy się wynikom ALTS by adidas na OpenSea. Minimalna cena tokenów, w momencie pisania recenzji, wynosi 0,149 ETH. Podobnie jak w przypadku Nike, spadek wskaźników Adidasa można wytłumaczyć presją krypto zimy na rynku. Jednocześnie ogólna dynamika wskazuje, iż inwestorzy pozostają zainteresowani kolekcją NFT.

Źródło: OpenSea

Nie powinniśmy zapominać, iż kolekcja NFT Adidasa to świeższe Nike Dunk Genesis CRYPTOKICKS. Biorąc pod uwagę różnicę w datach premiery, możemy podsumować, iż firmy idą łeb w łeb, jeżeli chodzi o premiery NFT.

Podsumowując: eksperyment z NFT Adidasa można uznać za udany. Pomimo presji niedźwiedziego rynku, firmie udało się utrzymać zainteresowanie swoimi tokenami.

Louis Vuitton

W czerwcu 2023 roku luksusowa marka Louis Vuitton wprowadziła na rynek NFT. Kolekcja nosiła nazwę Treasure Tank. Projektanci zaprezentowali w niej kilkaset wirtualnych skrzyń o wartości 39 000 euro każda.

W przypadku Louis Vuitton wszystkie tokeny były powiązane z nabywcami. Zgodnie z zasadami firmy, NFT nie mogą być odsprzedawane.

Podsumowując: w chwili pisania tego tekstu tokenów Treasure Tank nie można kupić. Firma nie ogłosiła żadnej oficjalnej sprzedaży, ale brak podaży sugeruje, iż wirtualne skrzynie znalazły swoich właścicieli. Eksperyment Louis Vuitton z wydaniem kolekcji NFT można zatem uznać za udany.

Tiffany

W sierpniu 2022 r. marka jubilerska Tiffany ogłosiła sprzedaż 250 wisiorków w formie NFT z kolekcji Crypto Punks w ramach projektu NFTiff. Każdy nabywca biżuterii otrzymał również jej cyfrową kopię w postaci niewymiennego tokena.

Podsumowując: Na oficjalnej stronie NFTiff wisi ogłoszenie o wyprzedanych tokenach z kolekcji. Eksperyment Tiffany można zatem uznać za udany.

Gucci

W kwietniu 2023 r. marka Gucci nawiązała współpracę z Yuga Labs, firmą stojącą za wydaniem kultowej kolekcji niewymiennych tokenów Bored Ape Yacht Club. Yuga Labs zobowiązała się do produkcji biżuteryjnych wisiorków marki Gucci i powiązanych z nimi tokenów w ramach swojej kolekcji KodaPendants NFT.

W sumie dom mody stworzył 3333 “pamiątki” – rzeczywistą biżuterię, z których każda zawiera token. Zakup NFT, zgodnie z zasadami projektu, otwiera dostęp do zakupu fizycznej biżuterii. Warto zauważyć, iż tylko właściciele NFT z kolekcji Koda i Vessel mogli kupić niewymienny token.

Przy okazji, w ramach ustaleń partnerskich z Yuga Labs, zespół Gucci uruchomił akceptację płatności w tokenie projektu – ApeCoin.

Podsumowując: Strona internetowa kolekcji NFT Gucci i Yuga Labs informuje, iż sprzedaż została sfinalizowana. Minimalna cena tokenów na rynku wtórnym wynosi 0,6 ETH (strona nie jest zweryfikowana na OpenSea). Sprzedaż tokenów i zainteresowanie kolekcją na rynku wtórnym sugerują, iż eksperyment firmy zakończył się sukcesem.

Hugo Boss

Producent odzieży Hugo Boss ogłosił wydanie swojej kolekcji NFT w październiku 2022 roku. Partnerem firmy w tej inicjatywie był projekt Imaginary Ones.

Kolekcja NFT Hugo Bossa o nazwie Embrace Your Emotions obejmuje 1001 tokenów, z których każdy reprezentuje animację 3D. Właściciele tokenów otrzymali dostęp do zakupu ekskluzywnych modeli odzieży. Wpływy ze sprzedaży NFT zostały przekazane na cele charytatywne.

Podsumowanie: Na stronie kolekcji na OpenSea widnieje informacja o wyprzedaniu. Dlatego też kolekcję NFT Hugo Boss można nazwać sukcesem.

Kolekcje NFT celebrytów

Donald Trump

Były prezydent USA Donald Trump wypuścił kilka serii kolekcji NFT pod wspólną nazwą POTUS TRUMP. W tym przypadku polityk nie wstydzi się faktu, iż jego tokeny są kupowane za kryptowalutę, którą wielokrotnie krytykował.

Podsumowując: sprzedaż tokenów przyniosła politykowi około 1 miliona dolarów zysku. Dlatego też, pomimo malejącego zainteresowania uczestników rynku jego kolekcją NFT, możemy śmiało powiedzieć, iż inicjatywa zakończyła się sukcesem.

Mike Tyson

Amerykański bokser Mike Tyson wypuścił swoją kolekcję NFT w sierpniu 2021 roku. W stworzeniu tokenów pomógł mu artysta Corey Van Liew. Kolekcja nosiła nazwę The Ultimate Mike Tyson. Obejmuje ona tokeny ilustrujące ważne momenty w karierze Tysona.

W chwili pisania tego tekstu minimalna wartość NFT z kolekcji Tysona wynosi 0,09 ETH. Jednocześnie statystyki sprzedaży pokazują, iż zainteresowanie tokenami jest niemal zerowe.

źródło: OpenSea

Podsumowując: kolekcję NFT Mike’a Tysona trudno nazwać udaną. Na rynku jest wiele niezrealizowanych ofert tokenów sportowca.

Anthony Hopkins

Premiera kolekcji NFT aktora Anthony’ego Hopkinsa – Anthony Hopkins: The Eternal odbyła się w październiku 2022 roku. W realizacji projektu artyście pomogła firma Orange Comet.

Podsumowanie: Według przedstawicieli Orange Comet, NFT Anthony’ego Hopkinsa zostało wyprzedane w ciągu 10 minut od rozpoczęcia sprzedaży. Dlatego eksperyment można uznać za sukces.

Zespół “Ruki Vverkh!”

Popularny rosyjski zespół muzyczny “Hands Up!” opublikował swoją kolekcję niewymienialnych tokenów na giełdzie kryptowalut Binance w listopadzie 2021 roku. Obejmuje ona pliki audio, obiekty graficzne i niezwykłe artefakty, takie jak ekskluzywny utwór nagrany przez muzyków na potrzeby projektu.

Podsumowaując: W chwili pisania tej recenzji całkowita sprzedaż kolekcji NFT “Hands Up!” zatrzymała się na poziomie 8603 USD. Wiele tokenów pozostało niesprzedanych. W sumie 31 osób zapisało się do kolekcji. Połączenie tych czynników sugeruje, iż w przypadku grupy “Hands Up!” eksperyment nie należał do najbardziej udanych.

Garry Kasparov

Wielki mistrz Garry Kasparov wypuścił swoją kolekcję NFT w grudniu 2021 roku na platformie 1Kind. Obejmuje ona tokeny z osobistymi zdjęciami słynnego szachisty, a także fragmenty jego notatnika.

Podsumowanie: Sądząc po informacjach dostępnych w Internecie na temat kolekcji NFT Garry’ego Kasparowa, jej wydanie przeszło niemal niezauważone. Minimalne odsłony tokenów na rynku wtórnym również pozwalają wnioskować, iż eksperyment nie należał do najbardziej udanych.

Morgenstern

We wrześniu 2021 roku popularny rosyjski piosenkarz rapowy Morgenstern ogłosił, iż przygotowuje się do uruchomienia własnej platformy NFT w ramach wspólnego projektu z DAO.vc. Muzyk obiecał, iż w murach platformy użytkownicy będą mieli możliwość zakupu jego niewymienialnych tokenów. Niestety, inicjatywa ta nigdy nie doszła do skutku.

Podsumowanie: W przypadku Morgensterna historia zbiórki NFT nie wypaliła. Eksperyment nigdy nie doszedł do skutku.

Dlaczego marki i celebryci wybierają NFT?

Popularne marki postrzegają niewymienne tokeny jako ważne narzędzie rozwoju biznesu. W ten sposób Gucci, Dolce & Gabbana i Moncler wyjaśniły swoje inwestycje w NFT podczas spowolnienia na rynku.

Dla korporacji niewymienialne tokeny to nie tylko obrazy, ale postępowa technologia, która może stać się istotną częścią biznesu w przyszłości. Dlatego inwestowanie w NFT dla dużych firm stało się częścią długoterminowej strategii.

Ponadto, wejście na rynek niewymiennych tokenów może być świetną okazją do zarobienia pieniędzy. Chiński dziennikarz Collin Wu szacuje, iż do sierpnia 2022 r. Dolce & Gabbana, Tiffany, Gucci, Adidas i Nike zarobiły około 260 milionów dolarów na sprzedaży NFT.

Gwiazdy wkraczają w świat niewymiennych tokenów, w dużej mierze z tych samych powodów – aby generować dodatkowe przychody i dostęp do nowych rozwiązań technologicznych w celu promowania swoich firm.

Statystyki zebrane przez zespół BeInCrypto wskazują, iż kolekcje NFT promowanych marek, które już utworzyły bazę klientów, mają największe szanse na sukces. Eksperymenty z niewymiennymi tokenami celebrytów często kończą się niepowodzeniem.

Zbudowane przez Ari10. Możliwość płatności BLIKZbudowane przez Ari10. Możliwość płatności BLIK

BeInCrypto Polska - Kolekcje NFT marek i celebrytów: Co się z nimi stało?

Idź do oryginalnego materiału