Komisje senackie za ustawą o promowaniu energii z morskich farm wiatrowych

1 tydzień temu

Senackie komisje gospodarki narodowej i innowacyjności oraz klimatu i środowiska nie wniosły we wtorek poprawek do ustawy o promowaniu energii z morskich farm wiatrowych.

Komisje na wspólnym posiedzeniu rozpatrzyły ustawę o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizacja ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne, powstrzymać niekontrolowany wzrost cen energii produkowanej przez morskie turbiny, usprawnić proces inwestycyjny i poprawić przepisy, na bazie których przeprowadzona zostanie pierwsza aukcja zakupu energii produkowanej w morskiej strefie.

Nowela ustawy. Co jest w środku?

Nowelizacja ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych zakłada m.in. możliwość przeprowadzenia w 2026 roku aukcji interwencyjnej w przypadku, gdyby planowana na 2025 rok pierwsza aukcja dla morskich farm wiatrowych nie powiodła się z powodu braku wystarczającej liczby zaświadczeń o dopuszczeniu do aukcji albo gdyby nie rozstrzygnięto jej z powodu złożenia mniej niż trzech ważnych ofert.

Według przyjętych zapisów projekty offshore, które dostały już wsparcie w ramach I, nieaukcyjnej fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, będą miały możliwość zgłoszenia dodatkowej mocy do aukcji. Dla niektórych z tych projektów moc wskazana w decyzji lokalizacyjnej i wydanych warunkach przyłączenia może być wyższa niż moc, dla której przyznano wsparcie w ramach I fazy. Zaproponowano rozwiązanie, które umożliwi budowę dodatkowej mocy na danym obszarze i zgłoszenie jej do aukcji. Limit tej dodatkowej mocy dla wszystkich obszarów to 200 MW.

W nowelizacji wprowadzono możliwość rozliczania ujemnego salda przy wykorzystaniu ceny maksymalnej wyrażonej w całości lub części w euro – zarówno dla projektów z I fazy wsparcia, jak i z II, aukcyjnej fazy.

Obecne przepisy ustawy o offshore przewidują, iż wsparcie przyznane uczestnikowi aukcji podlega corocznej waloryzacji wskaźnikiem inflacji z poprzedniego roku. W projekcie proponuje się, aby poziom waloryzacji był ograniczony od góry średniookresowym celem inflacyjnym Rady Polityki Pieniężnej. jeżeli inflacja w danym roku będzie przekraczać ten cel, waloryzacja nastąpi tylko do poziomu celu.

Zgodnie z nowelą farmy będą mogły korzystać ze wspólnego wyprowadzenia mocy, o ile systemy pomiarowe będą umożliwiać określenie, która farma produkuje ile energii. Przewiduje się współdzielenie przez więcej niż jedną MFW tej samej morskiej stacji elektroenergetycznej, urządzeń służących do wyprowadzenia mocy lub ich elementów. Takie podejście zoptymalizuje koszty związane z wyprowadzeniem mocy, co w przypadku niektórych projektów może mieć decydujące znaczenie o możliwości ich realizacji.

Korekty fundamentalne i mapa potencjału

Wprowadzono też możliwość korekty położenia fundamentu pod morską turbinę wiatrową lub morską stację transformatorową o nie więcej niż 50 m.

Nowelizacja przewiduje również sporządzenie przez ministra klimatu mapy potencjału dla poszczególnych rodzajów OZE, a także dopuszczenie wyznaczania wewnątrz terenów ze zidentyfikowanym potencjałem obszarów przyspieszonego rozwoju poszczególnych OZE, o ile mają one miejscowy plan zagospodarowania, zezwalający na budowę OZE.

Wiceminister klimatu i środowiska Urszula Zielińska powiedziała podczas obrad senackich komisji, iż ustawa zawiera propozycje przyśpieszające II fazę rozwoju morskich farm wiatrowych. – II faza zasili nasz system energetyczny 4 GW mocy zainstalowanej od 2032 roku i będzie absolutnie kluczowa w bardzo newralgicznym czasie kiedy z systemu będą wyłączane stare bloki węglowe – dodała.

Odszkodowania, local content i zobowiązania europejskie

W odpowiedzi na pytania senatorów o uregulowanie kwestii wypłaty odszkodowań dla rybaków w związku z rozwojem morskiej energetyki wiatrowej Zielińska zapowiedziała, iż problem odszkodowań dla rybaków będzie uregulowany osobną ustawą. Zaznaczyła, iż prace już trwają, w ramach współpracy Ministerstwa Klimatu i Środowiska i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wiceminister przekazała też, iż I fazie rozwoju morskich farm wiatrowych udział polskich firm w projektach (local content) przewidziany jest na poziomie 20-30 procent, a w II fazie na około 50 procent.

Jak podkreśliła Zielińska, ustawa o promowaniu morskich farm wiatrowych, to również „wypełnienie europejskich zobowiązań”. – Ustawa jest warunkiem udzielenia 6. transzy płatności z KPO, która jest ważna dla rozwoju samorządów, dla rozwoju kraju. Ta transza to 3,5 mld zł – podkreśliła wiceminister.

Dodała, iż w ramach wdrażania dyrektywy RED III realizowane są prace nad takimi regulacjami, żeby decyzje administracyjne dotyczące procesu inwestycyjnego dla lądowej energetyki wiatrowej zamknęły się w 1 roku, a dla morskiej w ciągu 2 lat.

PAP / Biznes Alert

Idź do oryginalnego materiału