Komora „RETKINIA” – Soletanche Polska zakończyło produkcję ścian szczelinowych

1 tydzień temu

Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi to prawie 5-kilometrowy odcinek biegnący pod powierzchnią miasta. Ten najważniejszy projekt jest częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego i ma na celu stworzenie szybkiego połączenia kolejowego między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Generalnym Wykonawcą inwestycji jest Budimex, na zlecenie którego Soletanche Polska wykonuje prace geotechniczne.

Konstrukcja i fundamenty tunelu KDP

Zadaniem Soletanche Polska było wykonanie ścian szczelinowych, które mają pełnić najważniejsze role – będą obudową wykopu, elementem konstrukcyjnym komory oraz jej fundamentem. Obwód obudowy komory "Retkinia" wynosi 438 metrów bieżących. Ściany mają grubość 120 centymetrów i sięgają 45 metrów głębokości. Po ich odsłonięciu zostaną zabezpieczone tymczasowo 52 stalowymi rozporami. W celu zabezpieczenia komory startowej tarczy TBM przed napływem wód gruntowych, firma wykonała poziomą przesłonę przeciwfiltracyjną (tzw. korek) przy użyciu technologii jet grouting na głębokości blisko 30 metrów. Dodatkowo tę samą technologię Soletanche Polska zastosowało do stworzenia bloku oporowego (plug-out) dla tarczy TBM. Ma on zapewnić szczelność oraz wzmocnienie gruntu w celu zagwarantowania stabilności czoła tarczy.

Prace geotechniczne rozpoczęliśmy w kwietniu 2024 roku. Po wykonaniu murków prowadzących przystąpiliśmy do produkcji ścian szczelinowych. Z końcem lipca zaawansowanie prac na tym zadaniu przekroczyło 75 proc. Ostatnią sekcję ścian szczelinowych zabetonowaliśmy 2 września i tym samym zakończyliśmy nasz główny zakres produkcji – mówi Wojciech Walczak, Kierownik Projektu w Soletanche Polska.

Imponujące rozmiary ścian szczelinowych

Najbardziej imponującym elementem budowy konstrukcji oporowej komory „Retkinia” są gabaryty ściany szczelinowe, których grubość wynosi 120 centymetrów, a głębokość sięga aż 45 metrów.

Wyzwanie związane z realizacją ścian szczelinowych o takich parametrach nie ogranicza się jedynie do technicznych aspektów drążenia na taką głębokość, ale także do zapewnienia stabilności wykopu w skomplikowanych warunkach geologicznych. Przy tak dużej skali prac niezwykle istotne jest zachowanie precyzji i bezpieczeństwa podczas montażu koszy zbrojeniowych, które przy tych rozmiarach ścian osiągają wagę ponad 30 ton na jedną sekcję – wyjaśnia Wojciech Walczak, Kierownik Projektu w Soletanche Polska.

Przyszłość transportu publicznego kryje się pod ziemią

Jako Soletanche Polska realizujemy liczne inwestycje wspierające rozwój publicznego transportu zbiorowego w Polsce. Przykłady naszych projektów obejmują stacje i tunele na obu liniach warszawskiego metra, w tym w tej chwili pracujemy przy budowie krańcowej stacji drugiej linii metra C1 Karolin oraz tunelu wyjazdowego do Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. W Krakowie wykonujemy ściany szczelinowe dla tunelu tramwajowego oraz podziemnych stacji pasażerskich w ramach IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. W Warszawie finalizujemy prace na Stacji Warszawa Zachodnia i rozpoczynamy budowę tunelu tramwajowego, który będzie prowadził z Dworca Warszawa Zachodnia, przebiegając pod Alejami Jerozolimskimi oraz Parkiem Pięciu Sióstr, następnie wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone i efektywne środki komunikacji miejskiej wymaga nowoczesnych rozwiązań. Inwestycje w infrastrukturę podziemną, takie jak tunele i linie metra, nie tylko odciążają powierzchnię miast, ale także poprawiają płynność ruchu i minimalizują wpływ transportu na środowisko. To najważniejszy krok w kierunku budowania bardziej zrównoważonych i przyszłościowych miast. Jesteśmy dumni, iż jako Soletanche Polska mamy możliwość przyczyniania się do realizacji tego pozytywnego trendu – podkreśla Wojciech Walczak, Kierownik Projektu w Soletanche Polska.

Przeczytaj także: Można się po nas spodziewać wszystkiego!

Idź do oryginalnego materiału