Koncern Mars chce przejąć producenta Pringles. Bruksela wszczyna dochodzenie

2 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News Polityka


Komisja Europejska wszczęła postępowanie w sprawie przejęcia przez Mars producenta znanych chipsów. Mars otrzymał już zgodę USA na fuzję. Czy Europa zablokuje tę transakcję? Bruksela podziela wątpliwości sieci handlowych.


Komisja Europejska wszczęła dogłębne dochodzenie w sprawie przejęcia marki Kellanova przez koncern Mars.Sieci handlowe obawiają się nieakceptowalnych podwyżek cen i wycofania takich produktów jak Mars, Snickers czy gum Orbit ze swoich sklepów. Koncern Mars uzyskał już zgodę na fuzję w USA. Na przejęcie chce przeznaczyć 36 mld dolarów.
Wstępne dochodzenie wystarczyło, aby Komisja Europejska (KE) podjęła decyzję o wszczęciu dogłębnego śledztwa w celu oceny decyzji o przejęciu firmy Kellanova przez Mars. Ta fuzja oznaczałaby znaczne rozszerzenie oferty producenta przekąsek, który już teraz wytwarza m.in. batony Snickers, gumy Orbit i M&M’sy.Reklama


Mars chce przejął Kellanova. To podniesie ceny?


Unijne dochodzenie ma związek z faktem, iż fuzja Marsa z marką Kellanova dałaby temu koncernowi dodatkową siłę przetargową i znaczną przewagę nad sprzedawcami detalicznymi. Zdaniem KE może to skutkować wyższymi cenami, które Mars mógłby wynegocjować z detalistami.


"Przejmując Kellanova, Mars doda kilka bardzo popularnych marek chipsów ziemniaczanych i płatków śniadaniowych do swojego już szerokiego i silnego portfolio produktów. Ponieważ ceny żywności dotknięte inflacją pozostają wysokie w całej Europie, konieczne jest zapewnienie, iż przejęcie to nie spowoduje dalszego wzrostu kosztów koszyków zakupowych" - tłumaczy Teresa Ribera, wiceprzewodnicząca KE ds. czystej, sprawiedliwej i konkurencyjnej transformacji cytowana przez wiadomoscihandlowe.pl.
Obecnie Mars ma w swoim portfolio takie batony jak m.in. Mars, Twix, Bounty i Milky Way. Z kolei spółka Kellanova jest producentem chipsów i przekąsek: Pringles, Austin, Carr’s, Club Crackers, MorningStar Farms, Pop-Tarts, Rice Krispies czy RXBAR.


Sieci handlowe boją się fuzji Marsa z Kellanova. KE reaguje


Komisja Europejska ze strony kilku sprzedawców detalicznych otrzymała sygnały w sprawie potencjalnie zwiększonej siły przetargowej Marsa po fuzji z Kellanova, pisze serwis wiadomoscihandlowe.pl. Detaliści obawiają się, iż brak akceptacji wyższych cen skutkowałby wycofaniem produktów Marsa z ich sklepów.
A mowa przecież o producencie znanych przekąsek, dlatego nietrudno wyobrazić sobie sytuację, gdy klienci rezygnują z zakupów w danej sieci na rzecz innej, gdzie dostępne byłyby produkty marek Mars i Kellanova.
"Wielu konsumentów robi podstawowe zakupy spożywcze w jednym supermarkecie i może zdecydować się na zmianę supermarketu, jeżeli nie znajdą produktów danej firmy" - wyjaśnia KE cytowana przez serwis.
Jak już informowaliśmy w Interii Biznes, Mars otrzymał zgodę Federalnej Komisji Handlu w USA na połączenie tej firmy z marką Kellanova. Koncern zamierza przeznaczyć na ten cel 36 mld dolarów, jednak stara się o przejęcie tej spółki już od blisko roku. Pierwsze informacje o takich zamiarach pojawiły się w sierpniu 2024 roku.
Komisja Europejska ma 90 dni roboczych na przeprowadzenie dochodzenia. Termin ten minie 31 października 2025 r.
Idź do oryginalnego materiału