Konferencja CPK: Wsparcie UE dla polskiego transportu

1 miesiąc temu

Podczas wtorkowej konferencji w Warszawie zaprezentowano wyniki dwóch projektów dofinansowanych ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Mowa o tzw. kolejowym „Y” oraz tunelu dalekobieżnym w Łodzi. W wydarzeniu udział wzięli m.in. wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, członek zarządu CPK Marcin Michalski oraz zastępca dyrektora CUPT Sylwia Cieślak-Wilk.

Dotychczas na realizację projektów kolejowych z programu CEF, Spółka Centralny Port Komunikacyjny pozyskała dofinansowanie w kwocie ponad 500 milionów złotych. Kolej (największy komponent inwestycji CPK), to najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. Podróże pociągami idealnie wpisują się więc w politykę klimatyczną Unii Europejskiej.

Konferencja 20 sierpnia poświęcona była projektom pn: „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linie nr 14. usprawniające połączenie na sieci bazowej TEN-T (prace projektowe)” oraz „Prace studyjne dla uzupełnienia brakującego odcinka w korytarzu Morze Północne – Morze Bałtyckie: Kolej Dużych Prędkości pomiędzy Warszawą i Poznaniem”. Projekty dotyczyły opracowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej w tym uzyskania decyzji środowiskowych dla odcinków „Igreka” oraz pozwolenia na budowę dla Tunelu KDP w Łodzi. Obie inwestycje są ważnymi elementami „Y” zapewniającego kręgosłup sieci połączeń dalekobieżnych w Polsce i umożliwiającego szybkie podróże między największymi miastami w kraju.

W przypadku kolejowego „Y” mamy osiągnąć co najmniej trzy bardzo znaczące efekty: istotnie skrócić czasy przejazdów z Warszawy do Poznania i Wrocławia, uwolnić przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy, a także włączyć w ten system transportowy nowe lotnisko – podkreślił podczas konferencji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Koszt „Y” to miliardy złotych. Najważniejsze, by za te pieniądze stworzyć infrastrukturę dopasowaną do realnych potrzeb i przyszłych potoków pasażerskich. Tak, aby nie było to ani przeskalowanie, ani zbyt mała infrastruktura, która po kilku latach wyczerpie swoją przepustowość – dodał.

Instrument „Łącząc Europę” (CEF) jest jednym z tych, który będziemy chcieli wzmacniać negocjując przyszłą perspektywę budżetową UE. Dziś jest on ważnym źródłem finansowania projektów CPK – zaznaczył Jan Szyszko,

Członek zarządu spółki CPK Marcin Michalski mówił m.in. o stopniu zaawansowania prac.

Dziś w Łodzi realizowane są już zaawansowane prace budowlane związane ze wzmocnieniem fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz przy komorze startowej Retkinia. W lipcu ogłosiliśmy przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych, związanych z budową tunelu KDP w Łodzi. Zostanie on wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów i będzie miał ok. 4,6 km długości – zaznaczył.

Trzeba podkreślić, iż z punktu wdrażania CEF-u oba projekty, które są przedmiotem dzisiejszej konferencji, są już na ostatnim etapie realizacji – wskazywała dziękując za efektywną współpracę Sylwia Cieślak–Wilk, zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W przypadku tunelu w Łodzi zaawansowanie finansowe sięga 82%, natomiast prace studialne dla odcinka Warszawa – Poznań to prawie 80% wartości projektu – zaznaczała.

Źródło: CPK

Idź do oryginalnego materiału