Konferencja SITK: „Otwarty rynek kolejowy w Polsce” – systemy sterowania ruchem kolejowym

2 dni temu

Organizator wydarzenia, radomski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji (SITK) już po raz XII przygotował Konferencję naukowo-techniczną – „Otwarty Rynek Kolejowy w Polsce”, tym razem pod hasłem: „Systemy Sterowania Ruchem Kolejowym”. Konferencja rozpoczęła się dzisiaj w Warszawskim Domu Technika NOT. Zgodnie z założeniami, celem wydarzenia jest prezentacja osiągnięć z zakresu budowy systemów sterowania ruchem kolejowym w kraju – ze szczególnym uwzględnieniem ETSC Limited Supervision (ETSC-L1 LS).

Zagadnieniom bezpośrednio związanym z problematyką wdrażania systemu ETCS – L1 LS w polskiej sieci kolejowej poświęcona jest pierwsza z dwóch sesji przewidzianych w programie dzisiejszej Konferencji. Sesję zakończyć ma dyskusja panelowa. Samo omawiane zagadnienie jest niezwykle istotne z uwagi na bezpieczeństwo.

Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym

Jednym bowiem z problemów zagrażających bezpieczeństwu w ruchu kolejowym są tzw. zdarzenia typu SPAD (Signal Passed at Danger). UTK zlecił przeprowadzenie ekspertyz, określających optymalne wprowadzenie systemów zabezpieczeń, także z uwagi na zasadność wdrażania Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu (ETCS) na liniach nie będących częścią sieci transportowej TEN-T. „Krajowy Plan Wdrażania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności Sterowanie” zakłada, iż do 2050 roku system ETCS poziomu 1 lub 2 zostanie bowiem uruchomiony na ok. 40% polskiej sieci kolejowej. Poprawą bezpieczeństwa na pozostałych liniach może być instalacja ETCS poziomu 1 w wersji Limited Supervision (ETCS-L1 LS). System ten pozwoli na ograniczenie zdarzeń, będących konsekwencją m.in. dwóch głównych przyczyn zagrożeń, czyli przekraczania dozwolonej prędkości (np. podczas jazdy po okręgach zwrotnicowych) oraz niezatrzymywania się przed semaforem z oznaczaniem „Stój”.

Druga z zaplanowanych sesji dzisiejszej Konferencji, to autorska Sesja Firmy Rail-Mil Computers Sp. z o.o., połączona z prezentacją oferty firmy, w tym „Projektu Drzewica”, czyli projektu, będącego kontynuacją realizowanego w latach 2015-18 przez UTH Radom „Systemu gromadzenia danych eksploatacyjnych i analizy niezawodności i bezpieczeństwa układów automatyki kolejowej”.

Jubileusz pracy twórczej

Na zakończenie Konferencji organizator wraz z Partnerami przewidział jubileusz pracy twórczej dr inż. Sławomira Jasińskiego – Prezesa Zarządu Rail-Mil. Jubilat skupia się przede wszystkim w swojej pracy na rozwiązaniach w zakresie sterowania ruchem, w tym na rozwiązaniach energooszczędnych, opartych na odnawialnych źródłach energii (OZE), a z tym wiąże się także zagadnienie magazynowania tej energii. Wiele z innowacyjnych prac dra inż Jasińskiego jest wykorzystywanych przez Rail-Mil. Jubilatowi gratulujemy osiągnięć i życzymy kolejnych sukcesów.

Patronat honorowy nad Konferencją objęli – Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, PKP PLK S.A. oraz Marszałek Województwa Mazowieckiego. Partnerami wydarzenia są Rail-Mil Computers Sp. z o.o., POLREGIO, a także „25. lat Samorządu Województwa Mazowieckiego”. W radzie programowej Konferencji znaleźli się m.in. przedstawiciele Uniwersytetu Radomskiego, Urzędu Transportu Kolejowego, Ministerstwa Infrastruktury, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Szczecińskiego, czy też SGH, co niewątpliwie świadczy o randze całego wydarzenia, nad którym patronat medialny objął również SektorKolejowy.pl.

Idź do oryginalnego materiału