Koniec ery „chlebaka”. W Poznaniu ma powstać nowy dworzec za miliardy zł

1 godzina temu

Polskie Linie Kolejowe (PLK) i władze Poznania 12 grudnia podpiszą porozumienie w sprawie nowego dworca kolejowego Poznań Główny. Rok wcześniej została zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy Poznańskiego Węzła Kolejowego warta blisko 48 mln zł brutto. Budynek powstanie nad ośmioma peronami i szesnastoma torami – w miejscu nieczynnego od ponad dekady starego obiektu. Przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane w ciągu najbliższych dziesięciu lat, a szacunkowy koszt przebudowy całej stacji wynosi ok. 5 mld zł – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Historyczny budynek dworca Poznań Główny zamknięto w 2013 r. Rok wcześniej oddano do użytku obiekt z galerią handlową, który podróżni i mieszkańcy gwałtownie ochrzcili „chlebakiem”. Od początku funkcjonowania spotykał się z ostrą krytyką – zarzucano mu niską funkcjonalność i niefortunne usytuowanie z boku głównego układu torowego, co utrudnia dostęp do peronów.

W 2018 r. PKP zapowiadało rewitalizację zamkniętego dworca do końca 2023 r. Plan nie doczekał się realizacji – nie powstał choćby projekt. Pod koniec 2023 r. zaprezentowano nową koncepcję: obiekt nad peronami, który zastąpi zarówno nieczynny budynek, jak i krytykowany „chlebak”. Piotr Malepszak podkreślił, iż taka lokalizacja zapewni znacznie lepszą funkcjonalność niż obecna.

Fragment większej układanki

Informację o podpisaniu grudniowego porozumienia przekazał wiceminister infrastruktury podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury w stolicy Wielkopolski. Dokument określi zasady udziału samorządu w inwestycji.

Oczywiście ten udział będzie w zdecydowanej większości od strony architektonicznej, zaproponowania rozwiązań, które będą dobrze wpasowywać się w tkankę miejską. Inwestorem z kluczowym udziałem, głównie finansowym, będzie PLK – powiedział PAP Piotr Malepszak.

Modernizacja dworca stanowi element szerszego projektu obejmującego cały Poznański Węzeł Kolejowy. Na terenie starego budynku powstanie nowy układ torowy, a nad nim funkcjonalny obiekt dla podróżnych.

„Chlebak” na pewno przetrwa 20 lat. Ważne jednak, żeby już dzisiaj działać, by to było tylko 20 lat, może z lekkim plusem – dodał wiceminister infrastruktury w rozmowie z PAP.

Prace projektowe mają zakończyć się do 2029 r. Szczegółowy harmonogram realizacji zostanie ogłoszony przy okazji podpisania porozumienia z władzami miasta.

Fot. M. Kaczmarczyk

Zobacz również:

Umowa na dokumentację za 39 mln zł kluczem do modernizacji Poznańskiego Węzła Kolejowego
Czy stary budynek dworca kolejowego w Poznaniu zostanie rozebrany?
Idź do oryginalnego materiału