Koniec ze spamem w telefonach? W życie weszły ważne zmiany w sprawie fałszywych połączeń

1 miesiąc temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Podszywanie się pod inny numer telefonu, czyli tzw. spoofing, dotychczas nie był systemowo ograniczany. Tymczasem rośnie liczba policyjnych interwencji w tej sprawie. W środę 25 września w życie weszła ustawa, która zobowiązuje polskich operatorów do wsparcia w zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.


Prawo, które obliguje operatorów do blokowania fałszywych połączeń, zostało przyjęte już jesienią ubiegłego roku. Wchodzi jednak w życie po rocznym vacatio legis, a więc dokładnie 25 września 2024 roku. Rok miał być wystarczającym czasem na to, aby operatorzy przygotowali się na zmiany.


Operator zablokuje fałszywe telefony


Rządowe strony przypominają, iż z dniem 25 września kończy się okres dostosowawczy dla operatorów telekomunikacyjnych na wdrożenie mechanizmów przeciwdziałania fałszywym telefonom. "Od tej pory przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli analizować ruch telekomunikacyjny pod kątem ewentualnego oszustwa" - czytamy na gov.pl. A jak operatorzy blokują fałszywe połączenia? Reklama


Eksperci CERT Polska mówią o dwóch sposobach. Serwis next.gazeta.pl pisze o rozwiązaniach technicznych, które będą filtrować połączenia przychodzące. o ile wykryją, iż prawdziwy numer jest ukryty, a ktoś wykorzystuje tzw. nadpis, jego połączenie będzie automatycznie odrzucane. Druga możliwość zakłada, iż system może mieć wątpliwości co do autentyczności połączenia, wówczas taki numer wyświetlany będzie jako zastrzeżony.
"Ze względu na ciągły postęp technologii, ogromną liczbę połączeń telefonicznych oraz aktywne działania cyberprzestępców nie istnieje możliwość, aby absolutnie zidentyfikować każde fałszywe połączenie" - przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji. Chodzi zatem o ograniczenie takich połączeń, co pozwoli także na skuteczniejszą walkę z cyberprzestępcami.


Czym jest spoofing? Gdzie go zgłaszać?


O spoofingu mówimy, gdy oszust podszywa się pod numer telefonu innej osoby lub instytucji dzięki internetowych bramek telefonicznych. W efekcie - jak tłumaczy ministerstwo - ofiara, widząc na ekranie telefonu znajomy numer, może nieświadomie uznać, iż dzwoni bliska osoba albo bank czy inna instytucja. Przestępca wykorzystuje zaufanie odbiorcy i najczęściej nakłania go do przekazania danych osobowych czy haseł do bankowości.
Od lutego br. trwa także kooperacja Urzędu Komunikacji Elektronicznej z największymi polskimi operatorami telefonii mobilnej. Mniejszy operatorzy mogą i powinni korzystać z rekomendacji resortu cyfryzacji.
Także operatorzy mają informować swoich klientów o tym, gdzie powinni zgłaszać wszelkie podejrzane incydenty. Z kolei rząd zachęca, aby wszelkie podejrzenia spoofingu zgłaszać do najbliższej jednostki policji lub prokuratury, a ponad wszystko zaleca zachowanie ostrożności i czujności.
Idź do oryginalnego materiału