Konkurencyjność w branży słodyczy czekoladowych będzie rosła

2 dni temu

Wysoka konkurencyjność na rynku słodyczy czekoladowych i jego dojrzałość wymuszają na producentach konieczność wprowadzania nowych rozwiązań, często wychodzących poza kategorię czekoladową, a konkurencyjność będzie jeszcze rosła, poinformował ISBnews dyrektor zarządzający firmy Wedel Maciej Herman. Wyzwaniem przez cały czas będą m.in. rosnące koszty, niestabilność rynków surowców i sytuacja polityczna.

„Największym wyzwaniem dla naszej branży będzie niestabilność światowych rynków surowców, niestabilność polityczna, konflikty oraz ruchy migracyjne. Te czynniki znacząco wpływają na globalne łańcuchy dostaw i funkcjonowanie firm, a nie wygląda na to, aby sytuacja miała się w najbliższym czasie stabilizować. Wymusza to na przedsiębiorcach konieczność prowadzenia biznesu w dynamicznie zmieniających się warunkach, co stanowi także ogromne wyzwanie kompetencyjne” – powiedział Herman w rozmowie z ISBnews.

„Dodatkowo istotnym obciążeniem dla wszystkich firm produkcyjnych stają się coraz wyższe koszty pracy, zwłaszcza w kontekście niewielkiej dynamiki wzrostu całej branży i jej dojrzałości. Wysoka konkurencyjność rynku może jeszcze wzrosnąć wraz z budową nowych fabryk w Polsce. Przykładem jest przeniesienie całej produkcji przez największego duńskiego producenta słodyczy, grupę Toms, właśnie do naszego kraju, co zapowiada zaostrzenie rywalizacji o udziały w rynku” – dodał.

Wskazał, iż kolejnym wyzwaniem dla branży będą nowe regulacje Unii Europejskiej m.in. rozporządzenie dot. wylesiania (EUDR), które wymaga od producentów szczegółowego i systemowego monitorowania pochodzenia wybranych surowców.

„Dodatkowe wymagania związane z opakowaniami oraz rozszerzoną odpowiedzialnością producenta (ROP) także nałożą na firmy obowiązek wprowadzania zmian, zarówno w procesach produkcyjnych, jak i logistycznych. Te regulacje, choć niezwykle istotne z perspektywy zrównoważonego rozwoju, generują dodatkowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorstw” – powiedział.

Podkreślił, iż w 2024 roku firma Wedel, podobnie jak wielu graczy na rynku, musiała stawić czoła wyzwaniom takim jak: wzrosty cen surowców czy wysoka konkurencyjność, w związku z czym Wedel realizował szereg działań w poszukiwaniu nowych ścieżek rozwoju, m.in. wychodząc poza kategorię czekoladową.

„Duża dynamika zmian cen surowców oraz nowe regulacje, zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym, dotyczące między innymi zrównoważonego rozwoju, wymagały elastycznego podejścia do planowania produkcji i strategii działania. Wysoka konkurencyjność na rynku słodyczy czekoladowych i jego dojrzałość wymuszają na producentach konieczność wprowadzania nowych rozwiązań” – powiedział ISBnews Maciej Herman.

„W odpowiedzi na te wyzwania firma Wedel realizowała szereg działań w poszukiwaniu nowych ścieżek rozwoju. Przykładem są między innymi nasze współprace z innymi producentami, często wychodzące poza kategorię czekoladową, takie jak linia kosmetyków inspirowanych zapachem słodyczy czekoladowych stworzona we współpracy z firmą Only Bio, czy też kolekcja modnych ubrań i dodatków w kooperacji z marką Gatta” – dodał.

Podkreślił, iż ważnym krokiem dla firmy Wedel było stworzenie nowej formy doświadczania marki, czyli otwarcie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel.

„W tym roku postawiliśmy również na kreatywne podejście do komunikacji marketingowej, między innymi na współprace z influencerami i raperami. To pozwoliło nam jeszcze skuteczniej docierać do odbiorców, podkreślając zarówno naszą tradycję, jak i nowoczesne podejście do zmieniających się potrzeb rynku” – wskazał dyrektor.

Przypomniał też, iż według analiz firmy Euromonitor przeciętny Polak zje w 2024 r. ok. 5,8 kg słodyczy czekoladowych (tyle samo co w 2023 r.), a w 2029 r. konsumpcja na głowę może wzrosnąć do 6,5 kg.

Według Nielsen IQ wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych w okresie 28 sierpnia 2023 r. – 25 sierpnia 2024 r. wyniosła 11,36 mld zł, rosnąc o 7,9% r/r, a sprzedaż wolumenowa spadła w tym czasie o 1% do 209,4 tys. ton.

Według wcześniejszych danych Euromonitora wartość światowego rynku słodyczy czekoladowych w ub.r. sięgnęła 122,7 mld USD, w 2024 roku szacowany jest wzrost do 134,4 mld USD, a do 2029 roku wartość ma przekroczyć 189 mld USD.

Wedel, należący do japońskiej Grupy Lotte, to jeden z trzech największych producentów słodyczy czekoladowych w Polsce. Wraz z firmą Mondelez oraz Ferrero posiadają łącznie około 45% polskiego rynku słodyczy czekoladowych.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału