W siódmej edycji organizowanego przez Fundację ProKolej konkursu „Dworzec Roku” Nagrodę Główną zdobyła stacja w Zakopanem. Nagrodę Publiczności otrzymał natomiast przywrócony do życia po wielu latach dworzec w Dąbrowie Górniczej. Wręczenie nagród laureatom miało miejsce 14 listopada podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie.
W trwającym od połowy czerwca konkursie, zgłoszono 128 propozycji ze wszystkich 16 województw. Po wnikliwej selekcji, do audytów zakwalifikowano 17 obiektów. W finałowej siódemce znalazły się: Dąbrowa Górnicza, Goleniów, Konin, Siedlce, Wadowice, Włocławek i Zakopane. O przyznaniu Nagrody Głównej decydowało pięcioosobowe Jury Konkursu w składzie: Dorota Daszkowska-Kosewska – manager ds. organizacji targów i wydarzeń MTG, dyrektor Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, dr Bartosz Mazur – doradca prezydenta miasta Rybnik ds. transportu zintegrowanego, członek Rady Naukowej Fundacji ProKolej, Igor Sokołowski – dziennikarz TV Polsat i równolegle dyżurny ruchu, Marcin Trela – Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego oraz Dagmara Zawadzka – Członek Zarządu PKP Intercity.
– Gdybym miał skomentować tegoroczny konkurs, to najważniejszą cechą, którą bym spiął finałowe rekomendacje, jest różnorodność – ocenia dr Bartosz Mazur. – Bardzo trudno było porównać dworce w ośrodkach subregionalnych, centrum turystyki zimowej oraz obiekty w mniejszych ośrodkach. Mocno konkurowały ze sobą również pomysły na zagospodarowanie obiektów – od formuły komercyjnej, przyjętej w Koninie prze funkcje administracyjne zlokalizowane we Włocławku, aż po centrum edukacyjne “SOWA” z Wadowic i „Rampę kultury” w dawnych magazynach i obiektach przeładunkowych w Goleniowie.
Igor Sokołowski, znany dziennikarz i zarazem dyżurny ruchu zdradził, iż obrady kapituły miały charakter konstruktywnej dyskusji. – Przy okazji konkursu spotkała się grupa osób związanych od dłuższego czasu z transportem kolejowym. Staraliśmy się rzetelnie spojrzeć na mocne i słabe strony poszczególnych propozycji i w wielu przypadkach konfrontowaliśmy swoje wrażenia z opiniami portali miejskich czy kolejowych. Tak aby rzeczywiście znaleźć obiekt, który jest przyjazny dla pasażerów. Tym bardziej, iż sami należymy na co dzień do tego grona.
Ostatecznie najlepsze z siedmiu finalistów okazało się Zakopane, gdzie historyczny kompleks dworcowy, wraz z nową stacją, terminalem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem tworzy Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne.
Jak zauważył Marcin Trela, Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, o wyborze tegorocznego zwycięzcy zadecydowały końcowe efekty modernizacji. Co interesujące początkowi faworyci poszczególnych jurorów okazali się niedostatecznie dobrzy by wygrać konkurs, a po długiej dyskusji jednogłośnie wybrano Zakopane. Jak mówi: – Zakopiański dworzec spełnia funkcje kolejowe, zapewnia adekwatny standard obsługi pasażerów, w tym także osób o szczególnych potrzebach i ograniczonej możliwości poruszania się. Co istotne perony posiadają odpowiednie dojścia, a także adekwatną długość zadaszenia. Dworzec i wiaty peronowe są interesujące architektonicznie, a całość wieńczy charakterystyczny neon z nazwą miasta. I co najważniejsze, przy rewitalizacji zadbano o zachowanie walorów regionalnych, aspekty historyczne oraz kulturowe Podhala, nie przekraczając jednak granicy tandety i kiczu.