Konsorcjum Budimex i Gülermak osiągnęło ok. 32% zaawansowania prac na swoim odcinku modernizowanej linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz (odc. „D” Limanowa – Klęczany), podała spółka. W ramach projektu powstaje jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce o długości prawie 4 km. Inwestycja jest częścią projektu „Podłęże-Piekiełko”.
„W ostatnich miesiącach Budimex zrealizował szeroki zakres robót ziemnych: wykonano wykopy, nasypy, wzmocnienia podłoża, na ukończeniu są również zasadnicze prace związane z usuwaniem kolizji infrastrukturalnych. Powstały przepusty drogowe i kolejowe, fundamenty oraz podpory obiektów mostowych. Na estakadach, wiaduktach i mostach montowano również ustroje nośne. w tej chwili roboty koncentrują się na budowie portalu zachodniego tunelu, wzmacnianiu skarp, wznoszeniu murów oporowych oraz na zbrojeniu, deskowaniu i betonowaniu kolejnych przęseł obiektów inżynieryjnych” – wymieniono w komunikacie.
Do 24 sierpnia 2025 r. tarcza TBM Kinga wydrążyła ponad 1 050 metrów tunelu ewakuacyjnego, a tarcza Jadwiga, uruchomiona w czerwcu, wykonała 212 metrów głównego tunelu kolejowego. W drugiej połowie września planowane jest ułożenie pierwszego odcinka toru od strony Klęczan, podano także.
Każdego dnia w realizację inwestycji zaangażowanych jest średnio ponad 600 pracowników oraz około 240 jednostek sprzętowych. Projekt jest częścią największej inwestycji kolejowej w południowej Polsce – „Podłęże-Piekiełko”, która obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej linii Chabówka-Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej trasy, przypomniano w materiale.
Modernizację odcinka Limanowa – bocznica Klęczany realizuje konsorcjum Budimex oraz Gülermak, a wartość kontraktu przekracza 1,9 mld zł. Budimex jest liderem konsorcjum z udziałem 50%. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. To jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże–Piekiełko”, na których realizowane są już prace budowlane.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2024 r. miał 9,1 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews