Konsorcjum firm: ZRK-DOM, Alusta oraz Intop zmodernizuje kolejową obwodnicę Poznania

4 miesięcy temu

W poniedziałek 27 maja br. PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) i konsorcjum przedsiębiorstw Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM (lider), Alusta oraz Intop Warszawa (partnerzy) podpisali umowę na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych na kolejowej obwodnicy Poznania tj. w ciągu linii kolejowych nr 272, 352, 354, 394, 395, 801, 802, 803, 805 i 853. Inwestycja wyniesie ok. 1,717 mld zł brutto.

Podpisanie kontraktu na przebudowę kolejowej obwodnicy Poznania i przystosowanie jej do aglomeracyjnych przewozów pasażerskich, m.in. poprzez budowę nowych przystanków i brakujących odcinków torów, to rezultat kolejnego już postępowania przetargowego ogłoszonego przez zarządcę narodowej infrastruktury kolejowej – pierwszy zakończył się fiaskiem ze względu na brak finansowania. Zainteresowanie realizacją przedsięwzięcia wykazało 8 podmiotów:

  • Strabag
  • konsorcjum firm: Trakcja, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (PPM-T) i AŽD Praha
  • konsorcjum firm: Porr oraz Trakcja System
  • konsorcjum firm: ZUE, NDI i NDI Energy
  • konsorcjum firm: ZRK – DOM, Alusta oraz Intop Warszawa
  • Torpol
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
  • Budimex

Budżet jaki przewidziano na wykonanie tego zadania to ok. 2,118 mld zł brutto. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożył Torpol – o wartości ok. 1,467 mld zł brutto, jednak ta została odrzucona przez Zamawiającego. Finalnie realizacją inwestycji zajmie się konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM, Alusta oraz Intop Warszawa.

Warto przypomnieć, iż pomimo wyboru potencjalnego wykonawcy, wokół przedsięwzięcia pojawiało się wiele wątpliwości. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślał, iż zakres tak kosztownej inwestycja musi przejść dodatkowy proces weryfikacji. W dokumentacji projektowej przebudowy obwodnicy torowej Poznania rzekomo pojawiły się błędy, które mogły skutkować zbyt niską przepustowością dla planowanego zwiększenia liczby pociągów. Po ich korekcie udało się przesunąć zadanie do fazy realizacji.

W ramach modernizacji kolejowej obwodnicy Poznania ma zostać zbudowana m.in. łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, co pozwoli usprawnić podróże w obrębie poznańskiego węzła kolejowego. Łącznie powstanie ok. 70 km torów i sieci trakcyjnej. Dzięki inwestycji prędkość maksymalna składów towarowych wzrośnie do 80 km/h, a pociągów pasażerskich do 120 km/h. Zgodnie z planem realizacja wszystkich prac potrwa do 43 miesięcy.

Więcej informacji o przebudowie kolejowej obwodnicy Poznania można znaleźć:

  • Poznań: nowy przetarg PKP PLK na obwodnicę towarową – wartość szacunkowa to ponad 1,9 mld zł

Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew

Idź do oryginalnego materiału