Wrocławska 105-tka o numerach taborowych 2532 + 2531 została wyprodukowana w 1991 r. W trakcie całej służby przejechała aż 1,35 mln km po torowiskach we Wrocławiu. We wtorek 21 marca br. na zajezdni tramwajowej „Borek” pojazd został oficjalnie przekazany członkom Towarzystwa Miłośników Wrocławia.
Tramwaje Konstal 105 były produkowane w latach 1979–1992 w Chorzowie. Pojazdy tego typu, ze względu na swój wygląd nazywane były „akwariami”. Popularne 105-tki woziły i przez cały czas wożą pasażerów w wielu miastach w Polsce.
„Dbanie o historię to bardzo istotny element dla naszej spółki. Kolejny raz przekazujemy najstarszy tabor w ręce entuzjastów komunikacji miejskiej, aby zadbać o jego dziedzictwo. Cieszę się, iż możemy przyczynić się do kultywowania przeszłości transportu, razem z towarzystwami i klubami sympatyków” – powiedział Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Co interesujące w chorzowskich zakładach Konstala wyprodukowano ok. 1000 sztuk modelu 105N (w różnych odmianach), a 105Na wraz z modernizacjami ponad 1450 egzemplarzy.
„Jesteśmy jednym z najstarszych stowarzyszeń działających we Wrocławiu. Wśród naszych sekcji znajduje się właśnie ta tramwajowa, czyli skupiająca się na zabytkowym taborze. Tramwaje są wykorzystywane przez cały rok, szczególnie przez przewodników dla turystów i mieszkańców Wrocławia. Ten tramwaj dołączy do Jasia i Małgosi, który również otrzymaliśmy od MPK Wrocław, już ponad 20 lat temu. Myślę, iż sprawi wiele euforii wszystkim pasażerom, bo z jego perspektywy będą mogli zwiedzać i poznawać Wrocław” – podkreślała Katarzyna Popińska, wiceprezes Towarzystwa Miłośników Wrocławia.
Wrocławski Konstal 105Na woził pasażerów na wszystkich trasach i coraz częściej zaskakiwał układem czworga drzwi wejściowych. Starsze pojazdy z floty MPK Wrocław przechodziły liczne remonty i modernizacje. Najczęściej wracały na torowiska już w wersji trzydrzwiowej.
„To ostatni klasyczny Konstal 105N, który pozostał w naszym mieście. Wyróżniają go trzy pary rozsuwanych drzwi, jakie zyskał po przeprowadzonej modernizacji. Właśnie dlatego tak bardzo chcieliśmy zachować ten pojazd. Teraz zostanie przygotowany do badań homologacyjnych, by w maju mógł pojawić się na torach i znowu zacząć wozić pasażerów” – zaznaczył Paweł Kwiatkowski, członek i motorniczy Towarzystwa Miłośników Wrocławia.
Warto przypomnieć, iż przekazana 105-tka po 11 latach eksploatacji w barwach wrocławskiego przewoźnika przeszła modernizację w dawnym zakładzie remontowym „Protram” przy ul. Legnickiej. Jego ostatnim dniem na kursach liniowych był 17 stycznia 2023 r.
Więcej o MPK Wrocław pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Wrocław