Warszawa, 13.08.2025 (ISBnews) – Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 3% r/r do 285,3 tys. pojazdów, w tym nowych pojazdów z napędami alternatywnymi – o 14,1% r/r do 166,6 tys. w I półroczu 2025 roku, wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
“W ciągu pierwszego półrocza 2025 roku w Polsce zarejestrowano 285,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 191,9 tys. pojazdów, czyli o 0,7% więcej r/r. Z kolei klienci indywidualni nabyli 93,4 tys. nowych pojazdów osobowych, co przekłada się na wzrost o 8,1% r/r” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi pt. “Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2025”.
W I poł. roku wrosła także liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 76 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 6,4% r/r. W tym samym czasie zarejestrowano 209,3 tys. sztuk aut marek popularnych (+1,8% r/r).
“Pierwsze półrocze 2025 roku można uznać za bardzo udane, ponieważ rynek wzrósł o kilka procent w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. jeżeli dodatkowo weźmiemy pod uwagę spektakularny, ponad 16-procentowy wzrost rynku samochodów osobowych w całym 2024 roku, to Polska znajduje się w gronie państw o najwyższej dynamice rejestracji. Na tle stagnacji, a choćby lekkiej tendencji spadkowej obserwowanej na rynkach europejskich, wynik w Polsce cieszy tym bardziej. Wzrost dotyczy również udziału klientów indywidualnych w rejestracjach – o ponad 8% rok do roku – oraz segmentu premium, w którym odnotowano ponad 6-procentowy wzrost. Spektakularnie rosną także rejestracje pojazdów z napędem elektrycznym i hybryd plug-in, odpowiednio o ponad 60% i 80% rok do roku. Ponadto w ostatnich miesiącach w salonach pojawiły się bardzo atrakcyjne ceny zarówno na samochody elektryczne jak i hybrydowe. Trend ten jest związany z koniecznością osiągnięcia przez producentów w 2025 roku niższych o 15% poziomów emisji, a sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybrydowych pomaga w realizacji tego celu” – skomentował prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
Autorzy raportu podkreślają, iż w I poł. 2025 roku w Polsce zarejestrowano 166,6 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 14,1% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Największe wzrosty odnotowano w przypadku hybryd Plug-in (+80,3% r/r) oraz samochodów z napędem elektrycznym (+62,2% r/r).
“Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło istotne wzrosty rejestracji samochodów elektrycznych co jest trendem obserwowanym w wielu krajach UE. W przypadku Polski duży wpływ ma uruchomienie programu ‘NaszeAuto’ pozwalającego na uzyskanie dotacji na zakup i leasing bateryjnych samochodów elektrycznych. W efekcie na rynku pojawiło się wiele ofert wynajmu takich pojazdów gdzie po uwzględnieniu dotacji miesięczna rata może wynieść kilkaset złotych. Dodatkowo dynamicznie rozwija się infrastruktura ładowania – sukcesywnie oddawane są do użytku stacje ładowania, na które wsparcie udzielone zostało przez NFOSiGW lub bezpośrednio przez Komisję Europejską. Operatorzy stacji wskazują, iż w tej chwili potrzebna jest większa liczba samochodów elektrycznych aby zapewnić utylizację stacji oraz ich dalszą rozbudowę. Czas pokaże czy podobny efekt dla rozwoju rynku przyniosą programy NFOSiGW dotyczące elektryfikacji transportu ciężkiego. Tylko do 31 sierpnia 2025 roku można składać wnioski pozwalające na dofinansowanie choćby do 100% kosztów inwestycji w stacje ładowania ciężarowych samochodów elektrycznych w lokalizacjach obejmujących główne trasy, a także centra logistyczne, bazy eksploatacyjne, terminale intermodalne oraz w odległości do 3 kilometrów od tych miejsc. Równolegle uruchomiony został nabór wniosków na dotacje do zakupu lub leasingu elektrycznych samochodów ciężarowych pozwalające na uzyskanie do 750 tys. zł dofinansowania” – wskazał partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce Przemysław Szywacz.
W pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 10,3 tys. nowych przyczep i naczep, co przekłada się na wzrost o 4,1% r/r. Spadek rejestracji odnotowano natomiast w segmencie pojazdów ciężarowych, których zarejestrowano 3,3% mniej r/r (15 tys. sztuk), wynika z materiału.
(ISBnews)