Kraków podpisał umowy ramowe na dostawę 90 nowoczesnych tramwajów PESA TWIST 3.0

5 dni temu

W czwartek 3 kwietnia br. w gabinecie prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego podpisano kontrakty na dostawę do 90 nowych pojazdów dla stolicy Małopolski. Ich całkowita wartość wynosi blisko 1,8 mld zł netto, a dostawcą nowych jednostek będzie polski producent – firma PESA Bydgoszcz SA.

Do Krakowa zostaną dostarczone 3 rodzaje pojazdów:

  • 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m.

Podpisanie umów realizacyjnych z największym polskim producentem pojazdów szynowych na konkretne typy tramwajów nastąpi w kolejnym etapie współpracy.

Dla nas to symboliczna chwila – dokładnie 10 lat temu dostarczaliśmy pierwsze Krakowiaki, wtedy najnowocześniejsze i najdłuższe tramwaje w Polsce. Teraz, po dziesięciu latach PESA wraca do Krakowa i po raz kolejny mogę powiedzieć – Twisty 3.0, które dostarczymy, będą to najnowocześniejsze pojazdy na rynku – komfortowe, ekologiczne, energooszczędne i ciche – podkreślał Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Typy i przeznaczenie nowych tramwajów

Priorytetem dla krakowskiego MPK jest zamówienie 30 wagonów dwukierunkowych, które będą wykorzystywane na planowanej linii tramwajowej na Azory. W pierwszym etapie trasa ta powstanie bez pętli, co wymaga użycia właśnie tego typu pojazdów. Warto podkreślić, iż będą to pierwsze nowe wagony dwukierunkowe w taborze krakowskiego przewoźnika. Do tej pory MPK Kraków dysponowało wyłącznie używanymi, a następnie modernizowanymi tramwajami tego typu. Pozostałe 60 tramwajów to pojazdy jednokierunkowe o długości 33 i 43 m, które uzupełnią flotę na standardowych trasach z pętlami końcowymi.

Finansowanie inwestycji

Finansowanie zakupu nowych tramwajów będzie pochodzić z kilku źródeł. Jak poinformował prezydent Krakowa, miasto otrzymało 128 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na jednostki dostarczone w 2023 r. Środki te zostaną wykorzystane jako wkład własny do zakupu kolejnych pojazdów. MPK złożyło już wniosek o dofinansowanie zakupu 30 wagonów dwukierunkowych w ramach programu FEnIKS, co pozwoliłoby na podpisanie pierwszej umowy realizacyjnej już w połowie br. Równocześnie przewoźnik intensywnie poszukuje finansowania dla pozostałych 60 tramwajów.

O tramwajach PESA TWIST 3.0

PESA TWIST 3.0 to platforma nowoczesnych tramwajów, która wprowadza szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych. Pojazdy wyróżniają się lekką, modułową konstrukcją skorupową, która zapewnia bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki zastosowaniu spawania laserowego na zrobotyzowanych stanowiskach producent gwarantuje powtarzalną wysoką jakość oraz precyzję wykonania elementów. Nowy projekt wózków napędowych i tocznych nie tylko obniża masę pojazdu, ale także przyczynia się do ograniczenia hałasu i zużycia obręczy podczas eksploatacji. Tramwaje są energooszczędne dzięki niskiemu ciężarowi i precyzyjnie dobranemu napędowi z systemem odzyskiwania energii.

Korzyści dla pasażerów krakowskiego transportu tramwajowego

Nowe tramwaje przyniosą znaczące korzyści dla pasażerów krakowskiej komunikacji miejskiej. Po dostawie wszystkich zamówionych pojazdów cała flota MPK będzie składać się wyłącznie z wagonów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i nowoczesny system informacji pasażerskiej. To szczególnie istotne dla osób z ograniczoną mobilnością. Tramwaje TWIST 3.0 zapewniają 100% niskiej powierzchni podłogi bez ograniczeń w postaci stopni, co znacząco ułatwia wsiadanie i wysiadanie.

Dostawa 90 nowych tramwajów PESA TWIST 3.0 będzie istotnym krokiem w modernizacji krakowskiego transportu publicznego. Pierwsze pojazdy powinny dotrzeć do stolicy Małopolski w 2027 r.

PESA może pochwalić się bogatym portfolio w segmencie tramwajowym, dostarczając dotychczas prawie 1 tys. pojazdów do wielu europejskich lokacji, w tym do Tallina, Sofii, Kijowa oraz większości polskich miast. Po Krakowie jeździ już 36 „Krakowiaków” – zaprojektowanych specjalnie z myślą o eksploatacji na wąskich, zabytkowych ulicach miasta.

Autor: Damian Malesza
Fot. PESA

Sprawdź również:

Kraków inwestuje w nowoczesne tramwaje – MPK wybrało ofertę PESA Bydgoszcz
Czechy: Pesa RegioJet 655-3 wozi już podróżnych w rejonie Pragi
Idź do oryginalnego materiału