Blisko 79 proc. pozytywnie ocenia codzienną współpracę. Co więcej, 71 proc. badanych uważa, iż dobry księgowy może mieć realny wpływ na sukces finansowy przedsiębiorstwa.
Zaufanie i kontakt kluczem do dobrej współpracy
Z danych przedstawionych w raporcie „Księgowi oczami przedsiębiorców” Nest Banku wynika, iż aż 78 proc. badanych ceni regularny kontakt ze swoją księgową lub księgowym, 76 proc. wskazuje na poczucie bezpieczeństwa wynikające z tej współpracy, a 76 proc. ocenia, iż otrzymywane informacje są jasne i zrozumiałe. Dodatkowo 69 proc. przedsiębiorców docenia zaangażowanie księgowych w sprawy ich firmy.
– Wyniki badania jasno pokazują, iż przedsiębiorcy oczekują dziś od księgowych nie tylko rzetelnej obsługi, ale także wsparcia doradczego i strategicznego. Rola księgowego ewoluuje w kierunku partnera biznesowego, co wymaga nieustannego rozwoju kompetencji, także poza obszarem stricte rachunkowym – mówi Tomasz Szarek, prezes Krajowej Izby Biur Rachunkowych
Pozytywne relacje, rzadkie konflikty
Pomimo stresującego charakteru pracy księgowych, relacje z klientami należą do dobrych. Tylko 12 proc. przedsiębiorców przyznało, iż zdarzyło im się pokłócić ze swoją księgową lub księgowym. Trzy czwarte respondentów nigdy nie doświadczyło takiej sytuacji. Aż 77 proc. respondentów pozytywnie ocenia całą grupę zawodową.
Z badania wynika również, iż 71 proc. przedsiębiorców uważa, iż kompetentna księgowa lub księgowy mogą realnie wpłynąć na sukces finansowy firmy. Dobre relacje i wzajemne zaufanie stanowią podstawę współpracy i są wysoko cenione przez obie strony. Przedsiębiorcy traktują swoich księgowych nie tylko jako osoby rozliczające podatki i pilnujące terminów, ale także jako zaufanych doradców.
Oczekiwania wobec nowoczesnych księgowych
Coraz więcej przedsiębiorców oczekuje, iż księgowa lub księgowy będą rozumieć specyfikę ich branży – takie zdanie ma 73 proc. respondentów. Jednocześnie 66 proc. oczekuje od księgowych umiejętności analizy ofert kredytowych i leasingowych. 56 proc. liczy na orientację w ofertach bankowych. Co więcej, 62 proc. badanych chciałoby, aby księgowi sami wychodzili z inicjatywą doradczą, gdy zauważą potencjalne ryzyko lub potrzebę poprawy w obszarze finansów.
– Dla przedsiębiorców księgowa czy księgowy coraz częściej staje się pierwszą osobą kontaktową także w kwestiach finansowych. To duża zmiana, która wymaga od księgowych dodatkowych kompetencji i wiedzy z zakresu bankowości oraz analizy produktów finansowych. Dlatego tak ważne jest, by środowisko zawodowe księgowych miało dostęp do nowoczesnych narzędzi oraz możliwości stałego rozwoju – mówi Marcin Strawczyński, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju Partnerstw w Nest Banku.
Księgowy jako partner na dobre i na trudne czasy
Jak pokazuje badanie, dobre relacje, regularna komunikacja i zaufanie są fundamentem skutecznej współpracy przedsiębiorców z biurami rachunkowymi. Przedsiębiorcy nie tylko doceniają profesjonalizm swoich księgowych. Postrzegają ich jako partnerów, którzy mogą wspierać firmę i w codziennych rozliczeniach, i w strategicznych decyzjach finansowych.
Z perspektywy właścicieli firm księgowy coraz częściej pełni rolę doradcy i analityka, który pomaga zrozumieć zawiłości finansowe, wskazuje ryzyka i rekomenduje działania. Jak podkreślają eksperci, to duża szansa dla całej branży księgowej – ale również wyzwanie związane z koniecznością zdobywania nowych kompetencji.
Badanie przeprowadziło SW Research na zlecenie Nest Banku w maju 2025 roku metodą CAWI. Wybrano reprezentatywną grupę 403 przedsiębiorców prowadzących mikro, małe, średnie i duże firmy w całej Polsce.
Polecamy również:
- Workation na stałe w kulturze pracy? Coraz więcej firm otwiera się na elastyczne modele
- Firmy mają problem z rekrutacją. Pracodawcy szukają nie tylko specjalistów
- Przedsiębiorcy nie wiedzą, kiedy przedawniają się długi – i przez to tracą pieniądze
- Polska przyciąga inwestorów, ale przez cały czas trudna dla biznesu – wyniki Global Business Complexity Index 2025