W czerwcu koszyk zakupowy w Auchan kosztował średnio 267,45 zł. To ta sieć okazała się najtańsza w badaniu firmy badawczej ASM Sales Force Agency, która porównuje ceny tych samych produktów w najpopularniejszych w Polsce dyskontach, supermarketach, hipermarketach i cash&carry.
Ceny w sklepach rosną o 0,12 proc.
Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wyniosła 316,43 zł i w ujęciu miesięcznym wzrosła o 0,37 zł, podał raport ASM SFA:
"Czerwcowy wzrost średniej wartości koszyka zakupowego o 0,12 proc. wpisuje się w obserwowaną od kilku miesięcy tendencję stabilizacji cen, przy jednoczesnych wyraźnych wahaniach w wybranych kategoriach produktowych" - tłumaczył Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.Reklama
W podziale na sektory najtańszy zakupy można zrobić w sieciach cash&carry, nieco drożej jest w hipermarketach i dyskontach, a najdroższe zakupy dotyczą supermarketów. Są to jednak różnice w cenach sięgające niespełna 2 proc.
Biedronka z najwyższymi spadkami cen
W stosunku do maja br. Auchan podniósł ceny w swoich sklepach o 5,28 zł (ok. 2 proc.), jednak przez cały czas pozostaje najtańszym sklepem w kraju. Koszyk z Auchan był tańszy o blisko 30 proc. od jego najdroższego odpowiednika. Najdroższe zakupy w czerwcu według ASM dotyczyły sieci Netto, gdzie koszyk wart był 346,78 zł, o blisko 80 zł więcej niż w Auchan.
Drugie miejsce wśród najtańszych sklepów w czerwcu zajęła sieć Makro (297,05 zł), a na trzecim miejscu uplasowała się Biedronka (307,44 zł). I to właśnie w Biedronce spadek cen był największy - miesiąc do miesiąca dyskont obniżył ceny o 6,68 proc.
Spośród wszystkich badanych sieci jedynie Auchan i Makro utrzymały koszyk zakupowy o wartości poniżej 300 zł.
Ten produkt podrożał najbardziej
W czerwcu wyraźnie spadły ceny pomidorów. W badanie ASM SFA miesiąc do miesiąca potaniały one o ponad 26 proc. Tańszy jest także płyn do mycia naczyń (-6,98 proc.) i jajka (-5,91 proc.).
"Z jednej strony obserwujemy spadki cen, m.in. pomidorów czy płynu do naczyń, z drugiej - istotne wzrosty w segmentach takich jak kosmetyki czy nabiał. Konsumenci odczuwają te zmiany w codziennych zakupach" - komentował Kamil Kruk.
Najbardziej w ubiegłym miesiącu podrożał szampon do włosów - w tym przypadku podwyżki cen sięgnęły ponad 10 proc. Droższy o ok. 3 proc. jest także ser żółty, kawa i olej roślinny. Nieznacznie wzrosły także ceny innych kosmetyków czy choćby makaronu.