Ku przestrodze: kierowca ciężarówki doprowadził do wypadku w Nowej Suchej

1 miesiąc temu

Kolejny zawodowy kierowca udowodnił, iż powinien jeszcze raz przejść kurs na prawo jazdy – nie tylko po to, aby dalej wykonywać swoją pracę, ale żeby nikogo przy tym nie zabić.

26 listopada 2024 r. w Nowej Suchej, kierujący ciężarówką celowo zlekceważył sygnalizację świetlną i opadające rogatki na przejeździe kolejowo-drogowym. Wyłamał rogatkę wjazdową, wjeżdżając na przejazd, zatrzymał się na torach i wysiadł z auta bez wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo nie tylko osoby, która z nim podróżowała, ale również pasażerów nadjeżdżającego pociągu!

Skutki wypadku są ogromne:

  • 7 pasażerów pociągu zostało rannych;
  • ponad 12 milionów złotych będzie kosztować naprawa uszkodzonej infrastruktury i taboru;
  • setki podróżnych nie dotarło na czas lub w ogóle do zaplanowanych miejsc, ponieważ opóźnienia pociągów wyniosły łącznie ponad 3,5 tysiąca minut a kluczowa magistrala kolejowa została zablokowana.

Kierowca zrobił wszystko odwrotnie niż podpowiada logika. A wystarczyło po prostu przestrzegać zasad i przepisów i do tragedii by nie doszło.

Sprawca wypadku zostanie obciążony kosztami za uszkodzenie infrastruktury, taboru oraz akcji ratunkowej.

Co zrobić, gdy utkniemy na przejeździe kolejowo-drogowym?

Należy pamiętać, iż rogatki na przejazdach kolejowo-drogowych są skonstruowane w taki sposób, by w momencie zagrożenia można je bezproblemowo wyłamać. Dokonanie tego nie wymaga użycia dużej siły. Dzięki zastosowany rozwiązaniom wyłamany szlaban nie jest kosztowny w naprawie. Niewielkie będą także uszkodzenia auta. Kiedy znajdziemy się w niebezpiecznej sytuacji, konieczne jest, by jak najszybciej opuścić przejazd, natomiast gdy nie ma możliwości zjazdu z torów, należy jak najszybciej opuścić pojazd i wyjść poza teren przejazdu, zabierając ze sobą wszystkich, którzy nim poróżowali oraz skorzystać z żółtej naklejki PLK.

#ŻółtaNaklejkaPLK ratuje życie

Od 2018 r. każdy przejazd w Polsce, który jest zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ma dodatkowe oznakowanie. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki, na których znajdziemy 3 bardzo istotne informacje:

  • indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr
  • numer alarmowy
  • numer awaryjny

Z żółtych naklejek PLK korzystamy w momencie zagrożenia życia lub kiedy widzimy na torach przeszkodę. Żółte Naklejki PLK na przejazdach kolejowo-drogowych pozwalają na precyzyjne określenie miejsca wypadku, a kolejarze mogą gwałtownie wstrzymać ruch pociągów.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Wydawnictwo Sektor Kolejowy jako sygnatariusz Deklaracji w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym stanowczo potępia takie zachowania. Apelujemy o rozwagę i przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się zarówno po drogach, jak i terenach kolejowych. Należy pamiętać, iż pojazdy szynowe mają znacznie dłuższą drogę hamowania niż auta. Ponadto ze względu na swoją masę, są zdecydowanie większym zagrożeniem. Zależy nam, żeby nieustannie podnosić świadomość uczestników ruchu kolejowego i drogowego oraz promować adekwatne zachowania.

Warto zapoznać się z:

Od czterech lat Żółta Naklejka PLK ratuje życie na przejazdach kolejowo-drogowych
W drodze na wakacje uważaj na przejazdach – apel Ambasadorów Bezpieczeństwa
Idź do oryginalnego materiału