Czym charakteryzuje się model buy now, pay later i co wpływa na jego popularność
Płatności odroczone są rozwiązaniem, które umożliwia konsumentom dokonanie transakcji bez konieczności natychmiastowego uregulowania płatności. Klient może odroczyć płatność w czasie lub rozłożyć ją na wygodne raty, czyli po prostu kupuje teraz, a płaci później. Wśród operatorów płatności odroczonych działających na polskim rynku, znajdują się m. in. PayPo, Allegro Pay, Twisto, BLIK Płacę później, Klarna, czy Alior Pay.
Dlaczego konsumenci tak chętnie korzystają z BNPL? Stale rosnąca popularność tego sposobu płatności wynika przede wszystkim ze wspomnianej już wygody – konsumenci robią zakupy na własnych zasadach, płacąc za nie wtedy, gdy chcą i mają taką możliwość, na przykład po kolejnej wypłacie lub rozkładając spłatę na raty. Zapewnia im to dodatkowo zachowanie płynności finansowej i lepsze zarządzanie swoim budżetem.
Płatności odroczone to szybka i intuicyjna metoda na opłacenie zakupów. Operatorzy nie wymagają skomplikowanych procedur ani nadmiarowych formalności. To również sposób płatności na tyle znany i obdarzony zaufaniem – zarówno konsumentów, jak i sprzedawców – iż dostępny jest na szeroką skalę, choćby offline.Warto wiedzieć
Kto wybiera płatności odroczone
Kim adekwatnie są konsumenci korzystający z BNPL? Według danych CRIF z płatności odroczonych najchętniej korzystają osoby w wieku 25–34 lata (67% konsumentów), ale popularność tej metody utrzymuje się również w innych grupach wiekowych, aż do 54 roku życia. Pokolenie wychowane w świecie usług cyfrowych oczekuje szybkich i prostych rozwiązań, a BNPL idealnie wpisuje się w ich potrzeby.
Płatności odroczone są chętniej wybierane przez kobiety, które stanowią aż 84% tej grupy kupujących. Spośród różnych dostępnych opcji płatności za zakupy online BNPL jest najbardziej popularne wśród mieszkańców dużych miast (pow. 100 tys. mieszkańców) – tę metodę wybiera 14% z nich.
Jak kupujący korzystają z BNPL? Czy płatności odroczone kształtują ich nawyki zakupowe
Przyjrzyjmy się bliżej temu, czy i jak korzystanie z płatności odroczonych ma wpływ na postępowanie klientów – zarówno w stosunku do samego procesu zakupowego, jak i swoich codziennych nawyków związanych z zarządzaniem finansami.
Jak wynika z raportu PayPo „Polak na zakupach z BNPL” aż 52% przebadanych konsumentów zrezygnowało z zakupów w sklepie, jedynie z uwagi na brak możliwości płatności odroczonych, a niemal 35% z nich zdarzyło się to kilkakrotnie.
Dostępność płatności odroczonych ma więc realny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów i niejednokrotnie bywa istotna w kwestii doprowadzenia transakcji do końca lub porzucenia koszyka. Brak tej opcji może skutkować utratą klientów, którzy poszukują elastycznych rozwiązań dopasowanych do swojej obecnej sytuacji finansowej. Częste rezygnacje z zakupów oznaczają, iż BNPL to nie chwilowy trend, ale potrzeba rynkowa, którą sprzedawcy muszą uwzględnić w swojej strategii, aby osiągnąć przewagę na rynku.
Płatności odroczone doskonale wpisują się w ideę smart shoppingu. Dzięki tej metodzie konsumenci zyskują czas,
aby na spokojnie przeanalizować swoje zakupy, i płacą tylko za to, co zostawią. W ten sposób z BNPL korzysta prawie 35% przebadanych konsumentów, którzy nie mają pewności co do zakupu i wolą najpierw sprawdzić swoje zamówienie.
Dla 48,3% uczestników badania PayPo, BNPL jest odpowiedzią na nieplanowane wydatki – korzystają oni z płatności odroczonych, kiedy nie chcą rezygnować z zakupu, który w danym momencie jest im potrzebny, lub nie przewidzieli jakiegoś kosztu w swoim domowym budżecie. Prawie 44% badanych korzysta z BNPL przy zakupach o dużej wartości, a niemal 37% respondentów wtedy, gdy nie chce naruszać zgromadzonych oszczędności.
Kupujący z BNPL mają swoje własne strategie dotyczące zarówno korzystania z tej metody opłacania zakupów, jak i spłacania transakcji dokonanych z jej wykorzystaniem. 57,4% przebadanych konsumentów BNPL stara się spłacić swoje zobowiązania w ciągu 30 dni. Ich motywacją może być chęć uniknięcia opłat dodatkowych, a także przemyślane zarządzanie swoimi wydatkami.
28% respondentów deklaruje, iż część transakcji spłaci w ciągu 30 dni, a część rozłoży na raty. Konsumenci są więc świadomi swoich zobowiązań, a spłaty dostosowują do swojej sytuacji finansowej. Czy takie zarządzanie transakcjami z BNPL może się przełożyć również na ogólne podejście do wydatków?
Dane z raportu PayPo potwierdzają, iż klienci BNPL to osoby, które rozważnie podchodzą do kwestii związanych z wydatkami. Prawie 73% ankietowanych przyznało, iż planuje i sporządza budżet domowy. BNPL jest rozwiązaniem, które pomaga konsumentom rozciągnąć pewne wydatki w czasie. 60,3% badanych zauważa, iż płatności odroczone pozwalają im rozłożyć płatność na mniejsze części, co pozwala im lepiej zarządzać finansami.
Kupujący z BNPL to także osoby, które są otwarte na nowe finansowe rozwiązania – tak postrzega się niemal 73% przebadanych. 58% uczestników badania PayPo lubi testować nowe technologie finansowe, jeszcze przed wzrostem ich popularności. Można więc zauważyć, iż użytkownicy BNPL wykazują większą otwartość na innowacyjne finansowe rozwiązania i chętnie je sprawdzają, zanim staną się powszechnie dostępne i lubiane.
Jaka jest przyszłość BNPL
Analiza globalnego rynku BNPL przedstawia się bardzo optymistycznie. Według danych pochodzących z raportu „Global Growth Insights”, wartość rynku BNPL w 2024 r. wynosiła 27,9 mld dolarów, a korzystanie z BNPL wzrosło o 79% rok do roku na całym świecie. W sektorze fashion transakcje dokonane metodą płatności odroczonych stanowią prawie 1⁄3 wszystkich płatności online. Niemal 72% marek e-commerce posiada w swojej ofercie płatności odroczone.
Te wyniki pokazują, iż pozycja BNPL na rynku – zarówno e-commerce jak i w handlu tradycyjnym – stale się umacnia. Płatności odroczone to nie tylko finansowa rewolucja, ale także narzędzie do zmiany nawyków zakupowych konsumentów. BNPL kształtuje sposób, w jaki konsumenci podchodzą do zarządzania finansami, daje im więcej możliwości zakupowych, zwiększa ciekawość wobec nowych finansowych technologii, a także podnosi elastyczność ich budżetu.
Konsumenci nie tylko coraz chętniej korzystają z tej metody płatności, ale także jej oczekują, w związku z czym BNPL nie stanowi już alternatywy dla innych metod płatności, a w wielu sytuacjach pełni istotną rolę w decyzji o finalizacji transakcji. Oferujący rozwiązania BNPL nie mogą jednak zaprzestać wysiłków na fali sympatii i zaufania konsumentów – muszą stale badać i analizować ich potrzeby oraz przygotowywać odpowiednie rozwiązania.
W obrębie BNPL pojawiają się nowe funkcje, jak np. wirtualna karta PayPo, z którą konsumenci mogą płacić nie tylko w sklepach online i stacjonarnych, ale także na stacjach paliw, za zakup biletu w kinie, wizytę u fryzjera, czy kosmetyczki – wszędzie tam, gdzie dostępny jest terminal płatniczy. Płatności odroczone rozszerzają też swoją obecność na różne kategorie zakupowe, w których wcześniej nie były dostępne. BNPL zyskuje na znaczeniu np. w usługach z branży beauty, oferujących możliwość odroczenia płatności za konsultację ze specjalistą, zabieg, czy badania diagnostyczne.
Płatności odroczone – wspólny mianownik dla klientów i sprzedawców
Płatności odroczone to nieodłączny element współczesnego procesu zakupowego, niezależnie od kanału zakupu czy kategorii kupowanych produktów i usług. Kupujący cenią BNPL za wygodę i elastyczność, a także traktują to rozwiązanie jako sposób na przemyślane i mądre planowanie swojego budżetu. Ta forma płatności kształtuje zarówno zachowania konsumentów, jak i podejście sprzedawców do oferowanych rozwiązań. BNPL to złoty środek na pogodzenie wymagań konsumentów co do elastycznych metod finansowych, z oczekiwaniami sprzedawców co do budowania przewagi konkurencyjnej i zwiększenia lojalności klientów.
Raport PayPo „Polak na zakupach z BNPL” dostępny jest TUTAJ.
Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2025”. Kliknij w baner i pobierz.